Verrassing!!

Discussie in 'Overig' gestart door mriekjuh, 22 mrt 2010.

  1. mriekjuh

    mriekjuh Marike

    Lid geworden:
    15 jun 2009
    Berichten:
    181
    Misschien wisten veel van jullie het al, maar voor mij was het een complete verrassing... Einstein speelde graag en veel VIOOL!

    http://itf.fys.kuleuven.be/~christ/jour/muziek.pdf

    Ik had me nog nooit zo in Einstein verdiept dus dacht ik gewoon aan een of andere 'stoffige' geleerde die intelligent was, maar dit maakte hem bij mij gelijk een stuk interessanter!! ;)

    Op wat voor viool zou hij gespeeld hebben?
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik weet niet op wat voor viool hij gespeeld heeft, maar ik weet wel dat hij viool speelde.
    Er gaat ook een video op JpkIKYfwkkg[/media]]YouTube over Einsteins liefde voor muziek en zijn vioolspel. Einstein heeft ook veel in Nederland viool gespeeld. Hij had een speciale band met Nederland en speciaal met Leiden, waar hij buitengewoon hoogleraar is geweest.

    Een van zijn belangrijkste Nederlandse vrienden was namelijk de Nederlandse Nobelprijswinnaar in de natuurkunde Hendrik Lorentz. Einstein kwam vaak bij hem thuis en dan gingen ze musiceren en filosoferen. Lorentz speelde piano. Ik kan me goed voorstellen, dat ze Mozart sonates speelden.

    Hij heeft ook nog met Toscha Seidel het dubbel vioolconcert van Bach op de plaat gezet. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    dat Albert viool speelde was me el een beetje bekend maar ik ken de man toch meer van EMc2 of zo iets. de relativiteitstheorie.

    Ga er sowieso nog even op googelen

    Remi
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Einstein heeft, op latere leeftijd, nog les gehad van Flesch. Die vond Einstein een bedonderde violist die ook nog eens niet goed kon tellen :p

    Hopf
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.354
    Homepage:
    Over tellen gesproken:
    mijn eerste ervaring met een professioneel musicus was dat hij als dirigent van het Jeugdorkest (Jeugd & Muziek in de jaren 60 vorige eeuw) ons wijsmaakte dat alleen meikevers goed konden tellen. Hij (Ru Sevenhuysen) zei dan: "hier moet je tellen als een meikever" en dan ging het om zoveel maten rust in de vioolpartij.
    Ik heb nooit begrepen waarom dat nu juist meikevers waren die goed konden tellen. Correct tellen is kennelijk een vaardigheid die aanmerkelijk onderschat wordt, getuige het feit dat diverse uitslagen van de stembureaus als onjuist beschouwd moeten worden.

    Frits
     
  6. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Ik heb zowel ervaring in het tellen van stemformulieren als tellen tijdens een muziekstuk. Van het eerstgenoemde krijg je het heen-en-weer, van het laatste niet. :p
     

Deel Deze Pagina