verschil altviool-viool

Discussie in 'Altviool' gestart door viva_viola, 19 jan 2011.

  1. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Hey,

    Na 10 jaar viool te hebben gespeeld speel ik sinds een jaar nu ook altviool. De c-sleutel lezen is gelukkig vrij makkelijk gegaan en ik heb ook al een orkest gevonden waar ik me altvioolkunsten bij kan uitbreiden :)

    Omdat ik een arm studentje ben heb ik nog geen altvioolles gehad. Ik ben nu dan ook tegen problemen aangestuit zoals kramp in mijn linkerhand van de vibrato. Nu heb ik laatst gehoord dat cellisten niet de vierde vinger (of naja de pink, weet niet of het daar de 4e vinger is) mogen gebruiken voor vibrato. Is dat bij altviool ook zo?

    Wat zijn eigenlijk de grote verschillen van altviool/viool spelen?
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je mag met alle vingers vibreren, als je dat wilt. Er is niks verboden. Ook cellisten mogen met alles vibreren als ze dat willen, desnoods met hun tenen. Er is ook geen controle.

    Verschillen tussen viool en altviool? Een altviool is groter. Ik weet niet hoe groot die van jou is, maar die van mij heeft een corpuslengte van 40 cm. Je moet je arm dus wat verder uitrekken en dat kan kramp opleveren. Een altviool speelt lagere noten, dat had je vast al gemerkt. En je mag op een altviool wat vaker de losse snaren gebruiken, dat klinkt wel mooi. Wat ook leuk is aan altvioolspelen: de partijen zijn vaak iets minder lastig, je speelt wat gemakkelijker allerlei leuke loopjes omdat die componisten vaak zelf ook altviool speelden (Bach, Mozart) en dus wel wisten wat ze moesten schrijven om het moeilijk te laten klinken zonder dat het dat was. Maar het leukste aan altvioolspelen is het feit, dat je in een kwartet onmisbaar bent en dat heel veel violisten geen altviool bespelen, zodat je vaak gevraagd wordt om mee te spelen. Een altviool is dus een heel gezellig instrument. En het échte verschil tussen viool en altviool? Daar zijn boeken vol over geschreven. Maar die moet je niet lezen! Gewoon lekker altviool spelen! :)
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Zoals Liuwe al schrijft mag je met elke vinger vibreren maar omdat de greep vaak groter is, is het lastiger om met je pink te vibreren. Oplossing is dus om sneller naar een 2e of 3e positie te wisselen.

    Zelf heb ik voor deze posities les gehad uit het volgende boek voor de 2e positie:
    http://www.dehaske.com/index.php?task=shop&stask=det&id=19200

    Uit dezelfde serie is er ook 1 om de 3e positie te leren voor Altviool.

    Veel spelplezier op dit prachtige instrument :)
     
  4. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Dat was ook precies de reden waarom ik altviool ging spelen :) zaten we daar met 3 violen en een cello. Kennelijk was Pachelbel zo'n beetje de enige muziek die daarvoor geschreven was.
    Ik had gelukkig een altviool sinds een weekje van een vriend mogen lenen, gelukkig was hij niet te groot (39 cm), en het spelen gaat zeker goed!
    Het is heel fijn om te weten dat ik wel gewoon pink-vibrato mag toepassen, maar ik zal wel zo veel mogelijk in positie spelen om dit te vermijden (stomme kramp).

    Mijn vraag is eigenlijk eerder welke technieken je kan toepassen om die blessures te voorkomen. Is er een andere soort vibrato nodig voor altviool en viool?
     
  5. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Een jaar geleden ongeveer ben ik viola da gamba gaan studeren. Wat ik veel hoor is de aanwijzing op de houding te letten en ontspannen te spelen. Wanneer je met een ander instrument begint is het mogelijk dat je daar een tijdje aan moet werken. Ik moet bijvoorbeeld niet te lang achter elkaar ingespannen studeren, dat voel ik in mijn rug. Dus probeer ik regelmatig even te ontspannen.
     
  6. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Nog even een vraagje erbij,
    sinds kort ben ik dus helemaal op altviool overgegaan. Nu speel ik dat ook best vaak, alleen ben ik tegen een probleem aangestoten. na een kwartier spelen krijg ik last van mijn polsen. Vooral mijn pink aan mijn linkerhand doet pijn, maar ook mijn strijkhand doet pijn. Doe ik iets fout in mijn houding?
    Ik ben nog steeds geneigd om de altviool in een vioolhouding vast te houden, ik weet alleen niet wat ik anders moet doen.
     
  7. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Probeer eens je linker duim wat meer richting je middelvinger te plaatsen. Dat scheelt voor je pink. Pijn is nooit goed en waarschijnlijk ben je ergens te gespannen bij het altvioolspelen.
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Een wellicht wat domme vraag maar ik stel hem toch: neem aan dat je altviool speelt met een altvioolstrijkstok en niet met de strijkstok van je viool?
     
  9. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    ja, met een lekkere zware altvioolstrijkstok :)
    maar t punt is dat ik altijd lekker veel geluid wil maken, en nog niet goed op een altvioolmanier strijk..

    Je duim meer naar de middelvinger zetten is een goede, het voelt minder belastend voor mijn linkerhand! :)
    Hoor je dit eigenlijk sowieso aan te passen als je van viool naar altviool gaat? Het voelt namelijk nog wel gek, vooral met positiewerk, maar dat is natuurlijk ook een kwestie van aanpassen..

    bedankt voor jullie reacties!
     
  10. abbyviool

    abbyviool

    Lid geworden:
    20 jun 2008
    Berichten:
    38
    Homepage:
    Aangezien je naar een groter instrument gaat moet je nu eenmaal wat aanpassingen in je houding maken, hoewel je het duimtrucje ook bij grote grepen op de viool kan toepassen.
    Probeer rechts op zoek te gaan naar een kernachtig geluid en niet veel geluid. Hang in de altviool in plaats van knijpen en drukken op de stok. Probeer eerst een ontspannen rechterhand gevoel te krijgen met kleine streken.
    Ik ben 2 jaar geleden naast viool altviool gaan spelen, dus ja ik begrijp wat je bedoelt. Het voelt gek, maar het is een verademing om niet meer als een violist op een altviool te spelen.
     

Deel Deze Pagina