Verschil in klank Franse en Duitse viool?

Discussie in 'Viool' gestart door Neeltjuh, 30 nov 2012.

  1. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Sinds een aantal weken probeer ik thuis violen uit, omdat ik een nieuwe viool ga kopen (ja, eindelijk wordt mijn 'Chineesje' afgedankt). Nu had ik een vraag: ik had tot nu toe steeds Duitse violen in huis, maar nu heb ik voor een paar weken een Franse viool te leen en ik vroeg me eigenlijk af of er klankverschil zit tussen een Duitse en Franse viool. Ik heb weleens iemand horen zeggen dat Franse violen scherper zijn, maar is dat ook zo? Of zijn er nog andere 'algemene' klankverschillen?

    PS: ik hoop dat ik dit topic in het goede forum heb geplaatst..
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Het hangt er voornamelijk vanaf hoe je er op speelt. Constructief is er geen echt verschil en of een viool scherper is, wordt o.a. bepaald door de plaats van de stapel, de dikte van de kam en de kwaliteit van de snaren. Trouwens, waarom wordt je Chineesje afgedankt?
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Dat is in de regel niet waar, enkel bij atelier violen kun je vaak horen uit welke hoek de viool komt, ze zijn immers allemaal op dezelfde manier gebouwd. De handgebouwde violen kun je qua klank niet thuis brengen aan een streek/land.

    Franse violen zijn juist heel zoet van klank. De goedkopere Franse violen zijn vaak wat saai op de G/D maar juist mooi bovenin. De Duitse violen vind ik vaak donker en de E is vaak schel.

    Ik praat nu over de gemiddelde Mirecourt van de grote ateliers en de Duitse Markneukirchen atelier violen.

    Ik heb nu een hele mooie Franse viool uit 1900 in de aanbieding ;)
     
  4. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Oké, bedankt voor de reacties.. Leuk om te horen dat het land eigenlijk helemaal niet uitmaakt bij de violen, op de atelierviolen na dan.. en de verschillende klankverschillen bij de atelierviolen. Dat van die schelle E bij Duitse violen herken ik wel ja..

    Het gaat bij de violen die ik tot nu toe heb geleend wel vooral om atelierviolen, Markneukirchen, Bohemen en op dit moment heb ik een Mirecourt in huis.

    @ Crish: sorry, ik heb geen interesse. Ik leen nu verschillende violen van mijn vioolleraar, dus ik heb anders het idee dat ik hem passeer. Sowieso heb ik nog niet al zijn violen uitgeprobeerd, en de viool die ik nu heb vind ik ook heel mooi (en hij speelt ook heel lekker), dus helaas..

    @ Liuwe: Mijn 'Chineesje' wordt afgedankt, omdat ik 'm eigenlijk al jaren niet mooi vind (speel er nu 4 jaar op) en omdat ik denk dat ik 'm ook een beetje ontgroeid ben.. Mijn vioolleraar zei: joh, wordt het niet eens tijd voor een nieuwe viool en daar was ik het helemaal mee eens, want ik vind 'm gewoon niet mooi klinken, behoorlijk schel. Als ik nu kijk naar de violen die ik tot nu toe geleend heb, en als ik dat vergelijk met mijn eigen viool, dan kon ik op die leenviolen heel gemakkelijk dubbelgrepen enz. spelen, terwijl me dat bij mijn eigen viool veel meer moeite kost. Ik kan er ook niet zo soepel op spelen..
     
  5. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    271
    wat een heel wat ervaring heeft @Chrish.

    Mijn viool klinkt wat donker en de E is wel schel.

    en ja.....een Duitse viool, Markneukirchen :lol:
     
  6. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Dat snap ik niet zo goed.
    Dat er klankverschil is kan ik me voorstellen, maar soepelheid zit toch in de vingers, niet in de viool?
     
  7. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Wel voornamelijk in de vingers ja, maar op mijn eigen viool zitten bijv. stalen snaren, waarbij de snaren toch stugger zijn ofzo, want die kun je lastiger indrukken (vooral in het begin stonden de snaren regelmatig in mijn vingers).. En op de leenviolen die ik tot nu toe heb geleend, zitten juist kunstofsnaren. Daarnaast kun je langs de ene toets gemakkelijker 'glijden' dan de andere. Dat heeft denk ik te maken met de lak, ik weet het niet zo goed, maar bij de ene viool 'vlieg' ik bij wijze van spreke over de toets, terwijl dat bij mijn eigen viool soms minder soepel gaat.. Alhoewel dat laatste soms ook afhangt van jezelf, of je bijv. zweethanden hebt.
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je kunt op je viool toch ook kunststofsnaren zetten? Die zijn heel wat goedkoper dan een nieuwe viool! Ook je argument van dat glijden langs de toets (moet dat niet "hals"zijn?) lijkt me volstrekt onzinnig. Je kunt de hals ook even (laten) polijsten en als je vindt dat je de snaren te zwaar moet indrukken: als het bovenste kielhoutje (the upper nut) te hoog is, voelt het indrukken van een snaar inderdaad stug aan; als je dit kielhoutje zo laag als mogelijk maakt, speelt de viool veel soepeler. En uh, sorry voor de vraag, maar uh, krijgt die vioolleraar soms ook commissie van de vioolbouwer cq vioolhandelaar? Soms is dat een paar procent van de koopprijs. Zulks wil een vioolleraar ook nog wel eens aansporen z'n leerlingen een andere viool te laten kopen...
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar in het Franse vioolbouwcentrum (Mirecourt) wordt voornamelijk gewerkt met een buitenmal, terwijl in Duitsland (Mittenwald etc.) het bouwen voornamelijk wordt gedaan met een binnenmal. Dat is wel degelijk een verschil. Beide methoden hebben zo hun voor en tegens.
    Later is er nog een zogeheten 'verbeterde binnenmal' gekomen, die uit twee te scheiden gedeelten bestaat.

    Ik vind de bewering die chrish doet, dat er wezenlijke verschillen zitten tussen een Franse of een Duitse viool indrukwekkend: ik zou dat niet durven beweren. Ik denk bovendien dat het moeilijk wordt de herkomst te bepalen naar de klank.

    Dan heb je ook nog dat er in Frankrijk instrumenten gebouwd worden naar de Duitse traditie en omgekeerd zijn er Duitse bouwers die dat op Franse wijze doen. Is het dan een Duits of Frans instrument? Zo simpel ligt het dus naar mijn mening niet.

    Liuwe beweert in:

    daarentegen, dat de herkomst bepaald wordt aan de manier waarop je er op speelt en dat lijkt me toch echt onmogelijk!!

    Wat voor Neeltjuh misschien nog wel aardig is om eens te testen is een site die ik elders op dit forum heb opgestart. Daar kan men een filter inschakelen tussen bijvoorbeeld een Duitse of Franse herkomst en in een bepaalde prijsklasse. Hoewel ik het ernstig betwijfel, valt hier misschien een algemene trend waar te nemen. Een objectieve beoordeling wordt namelijk zwaar beïnvloed wanneer je zélf het filter instelt en gaat luisteren: je weet immers wát je hebt geselecteerd? Misschien moet je iemand anders het filter laten instellen en daarna beoordelen.

    Frits
     
  10. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    773
    Dat is niet waar. Als de viool wat dik is in het hout dan moeten de snaren meer massa bewegen voordat er een toon ontstaat, dit merk je met spelen. Als je positiespel speelt dan merk je het ook doordat de (hele) hoge tonen niet mooi stabiel zijn.

    Bij een goede viool kun je de noot meteen mooi spelen zonder gekras of bijgeluiden. De noot moet ook constant zijn. Een gevorderde violist zal hier minder last van hebben maar ik zou hier heel erg op letten bij een potentiële aankoop.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    "Soepel spelen, hoge tonen die niet stabiel zijn, een noot die constant moet zijn"?

    Ik mis hier duidelijk wat er wordt bedoeld en zou eerst eens een definitie of beschrijving willen hebben. Je kunt niet zonder meer stellen dat een instrument te dik in het hout is (hoewel dat bij een viool uit China wel vaak voorkomt). Misschien is de kam wel verkeerd gedimensioneerd?
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Je moet mij beter citeren, beste Frits: ik heb het niet over de wijze van construeren, ik heb het over het uiteindelijke resultaat, de viool. Er staat namelijk "constructief", wat in dit verband "wat de constructie betreft" betekent. Althans, dat bedoel ik, ik heb mij het Nederlands ook pas later aangeleerd.

    En het andere citaat begrijp je ook verkeerd: de wijze van bespelen, de soort snaren, de plaats van de stapel en de dikte en vorm van de kam bepalen voor het grootste deel de uiteindelijke klank; je moet er geen andere dingen in leggen cq lezen!
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Liuwe, het uiteindelijke resultaat is een viool. Een Duitse viool of een Franse, het blijft een viool. Dat noem jij dan: 'constructief' bezien zijn ze identiek.
    Wanneer iemand een viool aan het construeren is, kan dat -zoals ik eerder heb vermeld en uitgelegd- op verschillende manieren. Constructief gezien twee wezenlijk van elkaar verschillende methoden om een viool te bouwen.

    In post #2 staat toch duidelijk:
    Mijn Nederlands mag dan in jouw ogen nogal gebrekkig zijn, maar hier kan ik niet veel anders van maken dan dat er staat: de wijze waarop de viool word bespeeld maakt alles uit.

    Wanneer ik andere dingen lees dan jij bedoelt, zou je je kunnen afvragen of de verwoording wel correct en eenduidig is. Dat is geen kwestie van begrijpen, maar lezen van wat er staat.
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Amen
     
  15. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Neeltjuh...

    Misschien mosterd na de maaltijd, bij mij gaat de Chinees nooit de deur uit.

    Misschien heb ik het mis, sla de plank weer eens mis. Je hebt een Chinese viool in bezit (luisteren en bespelen en weer luisteren). Je hebt de mogelijkheid Duitse en Franse violen te bespelen.
    Misschien kom ik uit een ei of lees ergens overheen, maar je hebt toch alle mogelijkheden om te vergelijken?

    Ja er zit klankverschil tussen Duitse en Franse violen, ook tussen Duitse en Duitse violen. Er zit potdorieverschil tussen iedere viool. En voor een deel ligt het aan de persoon die haar (viool is voor mij vrouwelijk) bespeeld. Techniek en zo.
    Zelf heb ik een aantal leuke maar niet bijzondere instrumenten. Tot ik een van mijn instrumenten in handen gaf van iemand welke veul, heel veul beter met een viool kan omgaan, er heel veul, heel heel veul beter op kan spelen. Hij spelen, ik... kippenvel, kippenvel van mijn viooltjes en zijn techniek.

    Als jij dus en een Chinees, een Duitser en een Fransoos ter beschikking hebt lijkt mij dat je gewoon moet gaan spelen, luisteren, voelen en beleven. Laat je oren het werk doen, laat je hart de keuze maken, laat je verstand de juiste beslissing nemen.

    Remi
     
  16. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Remi, je komt uit Den Haag, dacht ik? Komt dit uit een roman van Couperus?
     
  17. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Liuwe,

    Wat moet ik hier nu weer mee?, "haags" Wat mot ik hieâh nu weiâh mei?

    Oh ja Couperus is dat een bankstel of zo van de IKEA... :D
     
  18. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Nee dat is de Strindberg. ;)
     
  19. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik kan zeker kunstofsnaren op de viool zetten, maar dat verbetert niet in zoverre de klank dat ik er blij mee ga zijn, dat weet ik nu al, dus dat is ook jammer van mijn geld. Zou kunnen, ik heb er geen verstand van, het was maar een optie.. Voor mij voelt het wel alsof ik er gemakkelijker langs 'vlieg', maar van de bouw heb ik geen verstand, dus daar kan ik me beter niet aan wagen.. Nee, dat krijgt mijn vioolleraar niet, want het zijn z'n eigen violen.. En ik speel hier al 4 jaar op, dus voor die €80,- die mijn viool kostte (wat hier op het forum bij voorbaat al brandhout wordt genoemd) heb ik er denk ik genoeg uitgehaald en is het tijd voor een nieuwe viool. Eentje waar ik echt tevreden mee ga zijn..
     
  20. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Ik heb op deze site al verschillende violen besluisterd, want ik kwam het topic pas tegen.. Wel leuk om de verschillende instrumenten te horen, maar een algemene trend lijkt me wel lastig te ontdekken..
     

Deel Deze Pagina