Hallo allemaal. Zelf speel ik altviool sinds ongeveer 2 jaar. Daarvoor speelde ik altijd viool sinds mijn tweede. (ik ben nu 12). Mijn oma heeft nog een oude cello en stok waar zij vanaf haar dertiende al op speelde. De stapel is omgevallen en nu is de cello dus bij een vriend van mijn opa en oma die zelf een cello heeft gebouwd. De cello is een grote 4/4 en ik ben zelf nu ongeveer een meter 75. Vier jaar geleden speelde ik wel eens op die cello, maar hij was veel te groot en ik gaf de moed al snel op. Nu als de stapel weer recht is getrokken zou ik wel weer willen proberen of ik er wat van kan maken. Mijn eigen strijkstok van mijn altviool vind ik heel fijn en ik vroeg me af of er verschillen zijn tussen cello en (alt)viool-stokken.
Een altstok (ca. 70gram) is te licht voor een cello en de bouw van een cellostok (ca. 80 gram) is ook nogal anders. De stapel weer rechtzetten (of mogelijk vervangen) kan genoeg zijn, maar wellicht is er meer aan de hand: daarnaar zou ik ook laten kijken Succes!
Allereerst: Veerle, leuk dat jij dit forum weer wat leven in blaast, het was de laatste maanden veel rustig geworden! Leuk dat je ook de cello wilt proberen, dan bespeel je straks de hele familie. Het is wel zaak naast een passende stok gebruiken, ook je speeltechniek even aan te passen. Bij viool en altviool speel je met een wat gedraaide pols, terwijl je op cello de pols recht houdt. En je gebruikt wat meer gewicht van je arm om toon te maken. Ik heb al een paar violisten “omgeschoold”, mijn eerste leerling was ook iemand die al viool had gespeeld en nu de cello weer eens wilde proberen. En zie hoe de neiging om toch een viool houding te spelen best sterk is. Ook is het zaak om op de juiste manier te zitten met het instrument zodat het comfortabel is. Als je een 1 meter 75 bent en geen bijzonder kleine handen hebt zal een 4/4 best gaan. Dus de tip om in ieder geval voor een proefles een cellodocent te zoeken, zodat je de kans krijgt met een passende stok in de juiste houding gaat spelen. Je hebt het allebei nodig om die mooie krachtige en donkere toon van een cello te kunnen maken. Met een altvioolstok kun je op een cello prima harmonischen (boventonen)spelen en allerlei fluit geluiden maken, maar een stevige toon maken, kun je vergeten… succes en houd ons op de hoogte!
Bedankt, ik heb ook een ander topic gemaakt over ee n cello kopen en daar had Hubertus zo te zien ook op gereageerd. Mijn oma en misschien mijn oom kunnen mij sowieso helpen bij het eerste begin en ik ben ook noh niet van plan om alleen maar cello te gaan spelen. Ik kom elke week bij mijn opa en oma en heb dus ook genoeg tijd om te spelen.