Versterker & Tuner voor elec. viool, + lesboek vio

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door ylangylang, 13 jan 2007.

  1. ylangylang

    ylangylang

    Lid geworden:
    13 jan 2007
    Berichten:
    1
    Hallo allemaal,

    Ik heb net een elecktrische viool aangeschaft en ben daarvoor op zoek naar een:

    1. Versterker
    2.Tuner
    3.Lesboek voor beginnende violisten

    Ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen...
    Alvast bedankt voor eventuele reacties!
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ylangylang,

    Welkom op ons forum.

    Best mooi hoor een elektrisch instrument, maar waarom ga je niet eerst eens opzoek naar een leraar of lerares!

    Een goede versterker is o.a. de Mesa Boogie, een compact ding met een goed geluid.

    http://www.mesaboogie.com/Product_Info/product_info.htm

    Deze wordt ook veel voor gitaar en basgitaar gebruikt maar is erg geschikt voor het versterken van o.a. de viool.
    Je kunt hem trouwens bij de muziekhandel vaak eerst uitproberen, gewoon even langs gaan.

    http://www.keymusic.com/denhaag/nieuw/index.htm

    Oh ja wat voor elektrische viool heb je eigenlijk?, wat voor merk?
    En de tuner een stemvork en een goed gehoor of koop er een van c.a. 29 euro.

    Remi
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Beste ylangylang.
    Het is een vaak herhaald advies:
    Wie viool wil leren spelen kan beter eerst een goede leraar zoeken. Er zijn natuurlijk boeken en instructievideo's voor zelfstudie, maar dat is absoluut surrogaat. Ik ken veel strijkers maar slechts een enkeling is er in geslaagd om (na jaren noeste arbeid en gevechten met verkeerd aangeleerde houdingen) zichzelf viool te leren spelen.
    Ook beginnen met een electrische viool is absoluut niet aan te raden: zo'n ding geeft geen akoestische repons terug aan je oren en in je handen terwijl je die juist nodig hebt bij het leerproces.
    Dan stemmen met een tuner: die discussie is hier meen ik ook al eens gevoerd: blindvaren op een rood/groen signaal van je Intelli of Yamaha voorkomt dat je zelf ooit op je gehoor, geholpen door een stemvork (van een paar euro) leert stemmen.
    Dan hoop ik nog dat je NIET zo'n E viool voor 149 euro uit een interessante aanbieding op EBAY of MP.NL hebt gekocht, want die horen eigenlijk thuis in de rubriek speelgoed en prullaria. (Het zijn juist DIE apparaten die door teleurgestelde kopers binnen korte tijd weer op het net worden gedumpt.
    Samengevat:
    1. zoek een leraar die je de basisbeginselen goed bijbrengt.
    2. huur bij een vertrouwd adres (een vioolbouwer) een goed bespeelbaar studieinstrument.
    3. geef je E-viool pas een kans wanneer je de basisbeginselen een beetje onder knie hebt.
    4. gebruik voor studie zoveel mogelijk een gewone viool en geen E viool.
    5. leer van meet af aan ook stemmen met je gehoor en vertrouw niet blindelings op een E-tuner.
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste ylangylang,

    Versterkers moet je gewoon testen bij het instrument: wat geeft de minste ruis en de mooiste klank. Gezien de versterker eigenlijk de klankkast van je e-viool is, is de kwaliteit zeer belangrijk en kan je spel maken of breken.

    Tuner heb ik voor 25 euro voor je in de aanbieding (is meteen ook een metronoom).

    Lesboek voor 10 euro, maar je zult altijd een docent nodig hebben! Uit jezelf kun je het niet leren, Bert Boon heeft helemaal gelijk.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik vind het heerlijk om gelijk te krijgen, en al helemaal van NoName#2!
     

Deel Deze Pagina