versterker voor cello

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door olaf, 26 jul 2009.

  1. olaf

    olaf

    Lid geworden:
    26 jul 2009
    Berichten:
    1
    hallo allemaal,
    ik speel 9 jaar cello en heb er veel plezier aan.
    ik zou graag een versterker hebben voor mijn cello, zoéen die je onderaan vast kunt maken, en dan eventueel kan doorverbinden aan een grote versterker. Maar ik wil ook dat ie het geluid vervormt, dus dat ie klinkt als een gitaar ofzo.
    voorbeeld:
    kan iemand mij een versterker aanraden? :)

    gr. olaf
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Vedelaer

    Vedelaer

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    39
    Zo te zien op het filmpje is de cello allereerst voorzien van een piezo pickup (element, in goed Nederlands). Meest gebruikt is, zo gok ik, het merk Fishman. Niet heel duur maar wel gevoelig voor "rondzingen" (dat nare piepgeluid wat je ook nogal eens bij microfoons hoort). Doorgeschakeld naar ik vermoed een gitaar- of basversterker. De vervorming die in het filmpje gebruikt wordt is een distortionpedaal.

    Soms wordt er bij een versterker een distortionpedaal meegeleverd (mijn vriend heeft een Marshall waar een pedaal bij zit, ik heb ooit in de oefenruimte gebruik gemaakt van een Randall waar wel aardig mee gescheurd kon worden). Kleine tip: Line 6 heeft versterkers waar je heel veel soorten distortion uit kan halen, veel gitaristen die ik ken zijn er erg van gecharmeerd. Meestal moet je er zelf een pedaal bij kopen, een merk als bijvoorbeeld Boss heeft een heel scala aan pedalen.

    Dus, als je goed voorzien wil zijn van apparatuur, kun je nog aardig wat uurtjes doorbrengen in de muziekwinkel. Belangrijkst is dat je een goed element en versterker hebt, een pedaal kun je ook nog een hele dag voor zitten.

    Zelf wordt ik tegenwoordig bij optredens rechtstreeks via de D.I. (direct input, zorgt ervoor dat je geluid nog bewerkbaar is door de geluidstechnicus) in het mengpaneel geprikt. Alleen als er geen monitoren zijn neem ik mijn (Yamaha)versterker mee. Maar ik gebruik dan ook geen distortion atm.

    Mocht je nog meer vragen hebben, kijk een op fiddleforum.com, daar zitten een heleboel mensen met heel veel ervaring op dit gebied.
     

Deel Deze Pagina