Op Marktplaats kocht ik vorige week een Viool voor 40 euro inclusief de verzendkosten, ik had namelijk nog een Kinstuk een Eindknopje en Stemsleutels van Buxushout nodig en dat zat er allemaal op, en er zat ook nog een mooie Vioolkoffer bij en een Strijkstok, dus daar kon ik me geen buil aan vallen, het bijbehorende Chineesje kon ik van de winter altijd nog opstoken. Nu moet ik zeggen het Viooltje zag er keurig uit, geen beschadigingen of krassen, het had duidelijk een goede baas gehad, en het had ook nog een mooi Fichte bovenblad, en het was waarschijnlijk ook ooit bij de Viooldokter geweest want het kammetje sloot mooi aan en de echt wel mooi bewerkte stemsleutels pasten precies, maar bij de geboorte wel een Viooltje van onder de 100 euro zo te zien. Toen ik in de Viool keek zag ik dat de verstevigingsranden over de hoekblokjes heen waren geplakt dus er niet ingezet waren, het lijkt me een snellere bouwmethode maar is het net zo stevig als ingebrachte verstevigingsranden en als dat zo is waarom worden de verstevigingsranden dan over het algemeen wel ingebracht, dat zou ik graag willen weten.
Bij de traditionele bouw met een binnenmal is het afzonderlijk inlaten van de lijmranden een garantie tegen losraken. Bovendien zou voor het laten doorlopen van een lijmrand een deel van het hoekblokje moeten worden weggehaald, hetgeen meer werk is dan inlaten. Bij industriële massaproductie kunnen andere overwegingen gelden. Akoestisch zal het weinig uitmaken. Het adagium "Keep the Case and Burn the Fiddle" lijkt mij hier inderdaad van toepassing
Er is al eens eerder een dergelijke vraag gesteld. Kijk hier maar eens en dan met name de reacties #23 en #24. Misschien dat er dan meer duidelijk wordt. Wanneer de lijmrand over het hoekblokje wordt gelegd, dient het blokje meer naar binnen geplaatst te zijn, omdat anders de doorgaande lijn wel ernstig geweld wordt aangedaan. De vraag rijst dan of het wel echte massieve blokjes zijn en of er niet slechts een soort 'schotje' geplaatst is. Dat kan trouwens alleen maar bevestigd worden door het bovenblad te lichten. Frits
1. je kunt ook met een lampje vaststellen of het schotjes zijn of blokjes 2. een schotje wordt wel erg klein en zinloos wanneer het lijmrandje er nog overheen moet lopen 3. waarschijnlijk zijn het dus wel degelijk blokjes 4. wat zou het? De vraag ging niet over blokjes (of niet), maar over doorlopende lijmranden.
@4: nou ja zeg! :/ Het ging over lijmrandjes die over hoekblokjes heen lopen en daaraan vastgelijmd zitten. Hier een gedeeltelijk citaat: Nu mag niet gesproken worden over hoekblokjes? Beetje raar.
De reacties 23 en 24 van RIBBEN gelezen, hieruit begrijp ik dat dus nooit alle verstevigings randen worden ingelaten in de hoekblokjes, alhoewel Bert Boon hierboven schrijft " Bij de traditionele bouw met een binnenmal is het afzonderlijk inlaten van de lijmranden een garantie tegen loslaten". Dit schept toch enige verwarring bij een leek zoals ik.
De lijmrandjes worden normaliter alleen ingelaten bij de 'C-bouts' zoals dat in slecht Nederlands heet. (Taille is het juiste woord geloof ik, maar ja da's ook weer een Frans leenwoord.) Zo ziet dat er dan uit:
Dit is een mooie duidelijke foto die het goed weergeeft, ik heb me vanavond werkelijk een ongeluk gezocht op het Internet en allerlei Vioolbouwers filmpjes en foto's bekeken maar ik kon nergens een duidelijk filmpje of foto vinden waarop je het kon zien.