vervangen snaren...?

Discussie in 'Overig' gestart door kwint, 1 jan 2008.

  1. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    ik speel nu al ruim een jaar met mijn snaren (Dominant) ik krijg het gevoel dat ze niet meer pakken........ ik maak ze dagelijks schoon met alcohol en m,n strijkstok hars ik zeker twee maal per week , kan het zijn dat ze versleten zijn ? kan je dat zien of voelen ? of is het gewoon beter om ze na een jaar te vervangen ?

    ik zie net dat er al eerder zo, n vraag is geweest... ... desalnietemin.. ik heb trouwens het gevoel dat de G en D snaar het ergst zijn kan dat kloppen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ook op snaren waarvan de omwikkeling af is, moet je nog geluid kunnen halen!

    Wanneer je het gevoel hebt "dat ze niet meer pakken' terwijl je tòch regelmatig harst, lijkt het mij:

    1) er is iets mis met de haren van je strijkstok

    of:

    2) je gebruikt een veel te harde harssoort.

    De haren slijten en op een zeker moment nemen ze geen harsdeeltjes meer op. Zeker bij gebruik van een harde hars kan zich dat voordoen.

    Je zou een zachtere soort hars kunnen proberen.
    Als dat ook niet helpt de strijkstok opnieuw laten beharen. [Even aangenomen dat de stok verder nog de juiste spanning heeft en kan leveren, anders een nieuwe stok aanschaffen].

    Frits
     
  3. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    bedankt voor je reactie Frits,

    Ik zie nu dat ik mijn vraag niet duidelijk gesteld heb , ik bedoelde meer dat de snaren niet willen klinken ... als ik ook met mijn vingers er langs glij voel ik dikte verschillen , mag dat? je andere antwoord was trouwens wel nuttig daar ik denk dat ik andere hars zal moeten kopen , daar deze inderdaad erg hard is.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Snaren die niet meer willen klinken: vervangen!

    Dikteverschillen zullen veroorzaakt zijn doordat de omwikkeling (G-, D- en A-snaar hebben omwikkeling, soms ook de E) is beschadigd of weggesleten.
    Of het mag? Van mij wel, maar het lijkt me heel lastig spelen, want telkens wordt een soepel positiespel of vibrato verhinderd en als de snaar al tot klinken komt zou die wel eens kunnen 'rammelen', want de omwikkeling zit los.

    Daarom: ik zou ze vervangen door een goed type. Dominant is wel het minimale.

    Frits
     
  5. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Lise; in een ander topic over snaren schrijf je dat je merkt dat je snaren 'dood' zijn. Kun je omschrijven wat je daar precies mee bedoelt? En hoe je merkt dat snaren vervangen moeten worden?

    Ik vraag me namelijk al een tijdje af of ik niet eens nieuwe snaren moet; Mijn cello speelt met name op de C- en G snaar veel zwaarder dan voorheen, en de a-snaar 'kraakt' . Ik heb deze cello en de snaren nu ruim een jaar en speel gemiddeld een uur per dag. In het tipboek Cello las ik dat na een jaar ongeveer de snaren wel vervangen moeten worden.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    G en C snaren die "zwaar" spelen; de oorzaak is nogal eens dat de kam te hoog, resp. de toets te laag is (geworden) Laat uw vioolbouwer er eens naar kijken; het is een veel voorkomend probleem. Daarna kun je altijd nog besluiten of de snaren moeten worden vervangen.
    Elk jaar je cellosnaren vervangen: het hangt een beetje van het merk en je eisen af. De meeste amateurcellisten doen wel wat langer met een set; vooral Jargar gaat lang mee, d.w.z. het gaat langzaam achteruit. Wanneer je ze moet vervangen? Bij twijfel vervang je er eens eentje. Wanneer dat een enorm verschil oplevert met wat er al een of meer jaren opzit, vervang ze dan allemaal.
    Omwikkelingen van Aluminium (veel A en D snaren, sommige E snaren) kunnen bij sommige spelers binnen de kortste keren kapot gaan; dat houdt vaak verband met een lage zuurgraad van transpiratie en huidvet van de vingertoppen. Er zijn een paar roestvrijstalen/zilveren/titanium alternatieven in de handel. Overleg hierover met uw vioolbouwer.
     
  7. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Welk merk snaar zou je mij aanraden als ik geen dominant zou nemen?

    Renny
     
  8. Violino

    Violino Annemieke

    Lid geworden:
    28 dec 2007
    Berichten:
    121
    Ik ben dan wel niet Lise, maar ik geef toch antwoord :p Ik merk dat aan de toon in het instrument. Op een gegeven moment verdwijnt de klank in het instrument, de toon zingt niet meer zo mooi na in de viool. Ik moet dan hard werken om nog een beetje een fatsoenlijke klank uit die snaar te halen.

    hartelijke groet,

    Annemieke
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Renny,

    als alternatief voor Dominant:

    even aannemende dat er nu geen snaren op zitten met stalen kern, zou ik eens de Synoxa serie van Pirastro nemen (kunststof kern met omwikkeling van Aluminium voor de D- en de A en zilver voor de G). Wanneer de huid een lage pH heeft (zuur) zou Aricore (ook van Pirastro) met een kunststof kern en de A en D met chroomstaal omwikkeling in combinatie met een G met zilver omwikkeling, de beste keuze zijn. Ik zou alle genoemde mogelijkheden in de medium-uitvoering nemen (meest gangbaar). Wanneer een bepaalde set of combinatie bevalt, noteer die dan om bij vervanging precies te weten wèlke snaar wààr moet.

    Zitten er wèl snaren op met stalen kern, dan even laten weten s.v.p.

    Mijn ervaring met darmsnaren van de huidige kwaliteit Pirastro is ronduit belabberd: korte levensduur niet omdat de omwikkeling af is, maar omdat de kern het begeeft. Breekt gewoon ergens af. Lijkt wel of alles te droog is, te bros. Daarbij erg duur!
    Een noodoplossing –afhankelijk van de plaats van de breuk- kan zijn, de eindjes weer aan elkaar te knopen (platte knoop!). Men zegt dat de oorzaak ligt in de slechte kwaliteit van de schapendarm die dienst doet als grondstof voor de snaarfabricage. Mogelijk dat die beestjes slecht voer krijgen (milieuprobleem?) in vergelijking met een 25 jaar terug.

    Frits
     
  10. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    dank voor je antwoord, het zijn inderdaad kunststof kern snaren, ik zal kijken waar ik ze kan kopen!

    Groet Renny
     
  11. Coop

    Coop

    Lid geworden:
    18 dec 2007
    Berichten:
    57
    Bedankt voor de antwoorden, ik ga zaterdag even langs de vioolbouwer. Ben ik toch al even niet meer geweest, en de cello is met al die kerstconcerten zoveel mee op pad geweest, wie weet is er het een en ander verschoven :rolleyes:
     
  12. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Als snaren 'dood' zijn, betekent dit dat de boventonen niet meer klinken en dat je bijv. haast geen zuivere dubbelgrepen meer kunt spelen waar je dat met goede snaren wel kunt.
     
  13. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo allemaal,
    Howel ik niet merk dat mijn cello minder goed klinkt, vraag ik mij toch af of het niet eens tijd is om de snaren te vervangen.
    Ik heb Larsen snaren-Medium (soloist edition).
    Ze zitten nu 2,5 jaar op mijn cello.
    Het afgelopen jaar heb ik er, voor mijn doen, veel op gespeeld (gemiddeld 3 uur per dag).
    Soms hoor je het zelf niet meer zo goed of het nodig is, denk ik.
    (Net als wanneer je steeds slechter gaat zien en daar ook aan went).

    En ook vraag ik mij af of het aangeraden is om de strijkstok eens in de zoveel tijd opnieuw te laten beharen (of hoe het ook heten mag). Dat is bij mij ook ongeveer 3 jaar geleden.

    Groetjes, Anara
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Beste Anara,
    Zie mijn post #6
    Larsen is na 2,5 jaar flink "over tijd"
    Een strijkstok laten beharen kun je doen wanneer de stok niet meer goed pakt en gaat glijden.
     
  15. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dank je wel Bert.
    Dan ga ik dus over nieuwe snaren nadenken.
    Mijn strijkstok pakt nog goed, dus dat lijkt mij dan niet nodig.

    Hartelijke groet,

    Anara
     

Deel Deze Pagina