vervangen snaren...?

Discussie in 'Overig' gestart door kwint, 1 jan 2008.

  1. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    ik speel nu al ruim een jaar met mijn snaren (Dominant) ik krijg het gevoel dat ze niet meer pakken........ ik maak ze dagelijks schoon met alcohol en m,n strijkstok hars ik zeker twee maal per week , kan het zijn dat ze versleten zijn ? kan je dat zien of voelen ? of is het gewoon beter om ze na een jaar te vervangen ?

    ik zie net dat er al eerder zo, n vraag is geweest... ... desalnietemin.. ik heb trouwens het gevoel dat de G en D snaar het ergst zijn kan dat kloppen?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ook op snaren waarvan de omwikkeling af is, moet je nog geluid kunnen halen!

    Wanneer je het gevoel hebt "dat ze niet meer pakken' terwijl je tòch regelmatig harst, lijkt het mij:

    1) er is iets mis met de haren van je strijkstok

    of:

    2) je gebruikt een veel te harde harssoort.

    De haren slijten en op een zeker moment nemen ze geen harsdeeltjes meer op. Zeker bij gebruik van een harde hars kan zich dat voordoen.

    Je zou een zachtere soort hars kunnen proberen.
    Als dat ook niet helpt de strijkstok opnieuw laten beharen. [Even aangenomen dat de stok verder nog de juiste spanning heeft en kan leveren, anders een nieuwe stok aanschaffen].

    Frits
     
  3. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    bedankt voor je reactie Frits,

    Ik zie nu dat ik mijn vraag niet duidelijk gesteld heb , ik bedoelde meer dat de snaren niet willen klinken ... als ik ook met mijn vingers er langs glij voel ik dikte verschillen , mag dat? je andere antwoord was trouwens wel nuttig daar ik denk dat ik andere hars zal moeten kopen , daar deze inderdaad erg hard is.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw