Verwoestende werking kinstuk.

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 27 okt 2013.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Het kinstuk heeft vaak een verwoestende werking op de Viool, veel bespelers denken dat het een bankschroef is, ze draaien er dan ook lustig op los.
    Bij oudere Violen waarbij het kinstuk vaak op de zijkant was geplaatst, is dat dan ook te zien door deformatie van de zijranden.
    Ook bij het vastzetten ontstaat vaak schade omdat ze geen goede spullen gebruiken en dus diepe krassen op de zijranden achterblijven.
    Bij nieuwe zogenaamde fabrieksviolen ontstaat er vaak al in het begin schade aan de lak, omdat het uitharden van de lak niet wordt afgewacht en het kinstuk veel te snel geplaatst wordt.
    Dit zijn zo mijn bevindingen betreffende het kinstuk misschien denken de Vioolbouwers op dit forum er anders over want zij hebben natuurlijk veel meer ervaring dan ik.

2. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Mijn fabrieksviool is inderdaad helemaal beschadigd op de plek waar de kinhouder zit. Speel nu al een tijdje zonder kinhouder overigens. Ook bij deze viool is dat te zien:
    http://www.christies.com/lotfinder/musical-instruments/serge-m-stam-a-violin-utrecht-circa-5482718-details.aspx

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ik had de zelfde observaties als Tobias in de afgelopen ruim 30 jaar.

4. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Maar ja, wat is dan de oplossing? Geen kinstuk meer gebruiken?

5. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Nee, dat hoeft niet. Pas een kinstuk aanbrengen wanneer de lak volledig is uitgehard. De bevestiging met beleid aanbrengen, dus niet net zo lang doorgaan met opspannen dat er bijna een barst in komt! Dat is veel te vast!

6. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Hier een heel artikel over ontstaan van kinsteun etc.
    http://www.reichelrecommends.com/corelli-and-the-elevator/

Deel Deze Pagina