Hallo allemaal, Van welke datum is het aan te raden om je instrument te laten taxeren en te verzekeren. Kan iemand mij tips geven of ik mijn instrument moet verzekeren. Hoe en waar ik deze verzekering kan afsluiten. Ik bezit een paar oude instrumenten die ik heb geërfd een violen en een harp van mijn bedovergroot vader. en een barokgitaar die mijn grootvader zelf heeft gebouwd. Mvg. Stefy.
Instrumenten verzekeren is altijd een risico-afweging; wanneer je de instrumenten nooit buitenshuis gebruikt en ook niet bespeelt, volstaat wellicht een melding bij de inboedelverzekering, zodat de schade voor brand en diefstal is gedekt. Een viool die intensief wordt bespeeld en wordt meegesleept naar les, repetities en uitvoeringen loopt een veel groter risico op beschadigingen, zodat een kostbaarhedenverzekering op zijn plaats kan zijn, omdat die in veel gevallen ook dekt tegen vallen en ander onheil tijdens gebruik. Kostbaarheden-verzekeringen kun je alleen afsluiten met een taxatierapport of aankoop-nota dat/die voor de verzekering acceptabel is. Voor niet al te dure strijkinstrumenten kun je voor een verzekeringstaxatierapport vaak bij de vioolbouwer "om de hoek" terecht, bij dure Italianen moet je naar een gecertificeerd taxateur (vroeger heette dat beëdigd taxateur) Veel verzekeringsmaatschappijen bieden een instrumenten-verzekering aan maar veel tussenpersonen zijn niet goed ingevoerd in de specifieke strijkinstrumenten-wereld. Verzekeringsmakelaar Robert M. Blom in Amsterdam http://www.roblo.com/instrumenten.php heeft naast "verstand van verzekeren" ook kijk op muziekinstrumenten en rekent bovendien een keurige premie en je hoeft er niet verplicht je auto, je huis en je hond ook te verzekeren om een polis te kunnen afsluiten. Overigens zijn er voor leden van orkesten en organisaties als "Huismuziek" e.d. heel vaak mogelijkheden tot deelname aan een collectieve polis, die lager in premie uitvalt.
Zijn er toevallig nog andere verzerkeraars behalve de heer Blom? Ik wil mijn alt en stok laten verzekeren, maar bij Blom is hij bijv niet verzekerd voor schade als gevolg van een vlucht met een vliegtuig. In augustus vlieg ik namelijk met alt en al naar Italie, en wil graag dat ik dat met een gerust hart kan doen... Iemand dus nog andere tips?
Aangezien ik een aantal kennissen heb in Nieuw Zeeland, kwam ik via via in contact met iemand die geïnteresseerd was in een van mijn violen. Ik ben bij een volgende reis naar NZ samen met een door mij gebouwde onverzekerde viool naar Nieuw-Zeeland gevlogen en de vioolkist (met viool en strijkstok) heeft de reis uitstekend doorstaan. Je loopt nauwelijks risico omdat het als handbagage boven je hoofd ligt (in de locker). Dus je hebt het zicht erop zodat niemand eraan kan zitten. Je moet dus zorgen dat de bagage terecht komt in de locker die precies boven je zitplaats is. Ik heb helaas daar alleen de strijkstok verkocht! Was dan ook een heel mooie stok! De viool moest dezelfde reis nog een keer maken. Ook dat heeft zij goed doorstaan. Dus denk ik dat de viool een non-stop vlucht naar Italië, zonder problemen door komt. Zelfs wanneer het instrument (plus strijkstok) niet verzekerd is. Frits
...maar een ongeluk zit meestal in een klein hoekje. Turbulentie of een intentioneel harde landing tegen het slippen omdat de landingsbaan nat is geregend voorzie je niet. Een bizarre struikelpartij over een hondenriem of een achterdochtige douanier die je kist wil doorzoeken en plotseling moet niezen. Ik weet niets over verzekeringen voor violen, maar lijkt me in ieder geval het uitzoeken waard als je gaat reizen.
Ja, dat kan allemaal gebeuren. Maar waar ik wel mee zit is, dat deze opsomming van gebeurtenissen evengoed zouden kunnen gebeuren wanneer het instrument wél verzekerd is. M.a.w. verzekeren heeft geen invloed op de gebeurtenis! Ook een verzekerde viool kan deel uitmaken van turbulentie of een struikelpartij over een hondenriem. Het enige voordeel van verzekeren zou kunnen zijn, dat je instrument weliswaar verloren is gegaan (of 'total loss') maar er een financiële vergoeding tegenover staat. Dan hangt het er van af hoe groot de vergoeding is en of het gaat om de dagwaarde. Vaak valt het uit te keren bedrag dan weer tegen. De verzekeraars maken niet voor niets winst! Ik heb me destijds afgevraagd of de kosten zouden opwegen tegen het risico. Mijn besluit staat twee posten terug beschreven. Het kan ook zijn dat de zekerheid dat het instrument verzekerd is zo veel rust geeft, dat men de kosten er voor over heeft. Dan is het zaak een verzekeraar te vinden die juist die dekking biedt die je wenst. Frits
Voor mij zal het zeker rust geven. Ik heb zelf heel hard voor mijn altviool moeten werken en sparen en zou het natuurlijk heel jammer vinden als mijn alt vervangen moest worden, maar daar komt dan nog bij dat ik ook mn geld kwijt ben. Van horen zeggen weet ik dat het verzekeren niet heel duur is, en als ik daarme een zekerheid inbouw is dat wel fijn denk ik! En zeker nu vliegtuigmaatschappijen zo moeilijk doen over het vervoer van instrumenten (bij sommigen moeten alle snaren er af... :/) lijkt het me toch wel handig! Ook voor als er in Italie iets mee gebeurd, denk aan inbraak in je hotelkamer oid. Ik zoek gewoon nog even verder! Laura.