Verzekeren van viool

Discussie in 'Viool' gestart door Piet1234, 20 sep 2015.

1. Piet1234

Piet1234

Lid geworden:
    1 mrt 2015
    Hallo iedereen,

Ik denk erover om mijn viool te verzekeren...
    Hoe gaat dat in zijn werking en wat zijn daar de kosten van?

alvast bedankt.

2. marloes s

marloes s |♫♫|♫

Lid geworden:
    16 mei 2014
    Je kan een muziekinstrumentenverzekering afsluiten.
    Bv bij de fima R Blom.
    De premie is afhankelijk van de taxatie waarde van je muziekinstrument.

http://www.roblo.com/instrumenten.php

Ik heb hier zelf mijn verzekering en ben daar tevreden over.

3. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Premie is afhankelijk van de waarde. Verzekeringsmaatschappijen verlangen een taxatierapport van een vioolbouwer. Veel strijkers verzekeren hun instrument bij Robert M. Blom: een verzekeraar die ook verstand van instrumenten heeft, wat niet alle verzekeraars kunnen zeggen helaas.

4. gevoeligesnaar

gevoeligesnaar Karin

Lid geworden:
    17 jan 2014
    Verzekeren is natuurlijk een keuze.
    Zo kan je je afvragen of je bijv. een relatief eenvoudige studieviool zou moeten verzekeren, als je op zich een spaarrekening hebt waaruit je desnoods een vervangend instrument kan kopen, zonder dat dan meteen de bodem in zicht komt.
    Want wat zijn de risico's? Allereerst natuurlijk diefstal. Maar ook bij een instrumentenverzekering moet je je instrument netjes beheren; laat je hem onbeheerd staan of in je auto liggen, dan hoef je vaak niet te rekenen op vergoeding in geval van diefstal. En verdwijnt hij bij een inbraak uit je huis, dan valt hij wel onder de inboedelverzekering (meestal is er een max. voor kostbaarheden en bij twijfelgevallen zou ik zeker de verzekeraar inlichten over dat er een viool in huis is). Bovendien zijn er inboedelverzekeraars, die een deel van de inboedel (jouw viool dus) ook vergoeden, als ze worden gestolen uit een stenen afgesloten gebouw anders dan jouw eigen huis. Met andere woorden: het zou heel goed kunnen zijn, zeker bij een niet te duur instrument, dat het diefstal-risico al afdoende afgedekt is.

Verder is er natuurlijk risico op schade, bijvoorbeeld door een wat onzacht verlopen transport. Lang niet elke schade is meteen een total-loss of kost meteen de hoofdprijs; een reparatie van enkele tientjes of een paar honderd euro zal door veel mensen zelf nog wel op te brengen zijn. Bovendien heb je bij een verzekeraar toch nog een bepaald eigen risico zodat je kleine reparaties alsnog zelf kan betalen. We hebben het dus vooral over grote schades, dus dat je er bijvoorbeeld op bent gaan zitten. Tja, hoe vaak gebeurt dat? Misschien kunnen onze bouwers daar iets over zeggen. Want tenslotte gaat het om het inschatten van het risico en daarbij geldt: risico = kans x gevolg.

Vanwaar dit verhaal?
    Elke verzekering kost premie; het is daarom goed om eens kritisch na te denken of dat wel nodig is. In Nederland zijn we weleens wat overdreven verzekerd; een goed uitgangspunt is dat je je (alleen) verzekert tegen risico's die je niet kan dragen.
    Hoe je die keuze maakt, is natuurlijk afhankelijk van de waarde van de viool en de grootte van je spaarpot. De één zal een viool van 1000 euro al verzekeren, de ander doet dat misschien pas bij een viool van 5000 euro. Persoonlijk heb ik er destijds voor gekozen om mijn huurcello niet te verzekeren, maar mijn gekochte cello heb ik toch maar wel verzekerd. Maar om eerlijk te zijn, twijfel ik daar ook weleens of ik hem op zal zeggen.

Ik ben overigens ook bij de eerder genoemde firma Blom, de verzekering is goed afgestemd op instrumenten. En de acceptatie gaat eenvoudig. Als je ervoor kiest om te verzekeren is dit een aanrader.

Laatst bewerkt: 20 sep 2015
  5. n.plog

n.plog

Lid geworden:
    9 feb 2013
    Homepage:
    De mmeste mensen die ik ken verzekeren hun instrument bij Lark in het VK.
    Ook mijn strijkstokken zijn daar verzekerd.
    succes

Deel Deze Pagina