vibrato en "succesvinger"

Discussie in 'Cello' gestart door Marcelita, 21 jan 2015.

  1. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Bij mij begint vibrato nu aardig te komen. Ik merk alleen dat de ene vinger beter wil dan de andere. De moeilijkste vind ik mijn wijsvinger en de makkelijkste de middelvinger (heeft-ie wat nuttigers te doen dan de beruchte andere toepassing:D).
    Met de vingers waar ik goed vibrato uit krijg, kan ik netjes een hele maat van drie a vier tellen doorvibreren (lukt ook met pink), maar de wijsvinger is de stugste.
    Om uiteindelijk niet extra te moeten gaan schuiven in posities om een vibrato er goed uit te krijgen, wil ik natuurlijk ook die wijsvinger laten doen wat-ie moet doen.

    Hoe is/was jullie ervaring? Is de wijsvinger in het algemeen de lastigste? (anatomisch bepaald om het zo maar te zeggen?). Wat voor oefeningen hebben/hadden jullie (vooral ivm de lastigste vinger)?
     
  2. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Ik vind vibrato met pink het meest lastig. Minder kracht dan de andere vingers. Vaak oefenen zonder forceren is dan het idee. Vibrato met wijsvinger: ja ook voor mij geldt dat middelvinger en ringvinger beter gaan. Wijsvinger vraagt om ruimte scheppen met arm en elleboog. Als ik het goed heb: iets meer naar achteren.
     

Deel Deze Pagina