Vibrato spelen op de cello

Discussie in 'Cello' gestart door Anara, 12 nov 2011.

  1. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo cellisten,

    Ik ben heel benieuwd of ik herkenning vind wat betreft het vibrato spelen op de cello.
    Ik zie namelijk cellisten bijna moeiteloos (zo lijkt het) vibrato spelen.
    Maar ik heb er zelf zo'n moeite mee. Vooral bij de opstreek.
    Ik oefen het dagelijks, maar merk nauwelijks vooruitgang.
    Met mijn docente heb ik het er vaak over en ik krijg ook wel tips (het ligt soms aan mijn strijkende hand, een andere keer weer aan een te gespannen linkerhand, waardoor ik met mijn duim teveel kracht zet en daarmee juist de vibratobeweging afrem).
    Enfin, ik vind het heel lastig.
    Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen wat betreft het vibrato leren spelen.
    En misschien heeft iemand een tip vanuit eigen ervaringen (al zijn die natuurlijk anders dan de mijne).

    Groetjes,

    Anara
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik ben geen cellist, maar wat me een beetje bezig houdt is het verschijnsel dat jouw vibrato bij de opstreek veel moeilijker wordt ervaren dan bij de afstreek. Aangezien ikzelf (alt)viool speel (en zo af en toe, om eventuele fouten te vinden een beetje cello, maar dat mag geen naam hebben) vraag ik me af waarom dat per streek zo verschilt.
    Heb je zelf een idee?

    Verder hoop ik dat de echte cellisten een reactie geven. Die zijn er wel, maar ja, reageren is blijkbaar andere koek.
     
  3. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Ik had het topic nog niet gezien. Ik heb er ook wel af en toe moeite mee, maar dat is omdat ik in oude (viool-) gewoonten terug val en dat is niet de bedoeling.

    Wat ik steeds moet doen om het te leren is mijn duim loslaten en een hele brede beweging maken (pols stilhouden en hele onderarm bewegen!). Dat je dan ook verschuift is niet erg. Later dit gevoel vasthouden en proberen wel met je vinger op de plek te blijven en je duim heel zacht tegen de hals (want die heb je toch niet echt nodig voor de vibrato). Verder de vingers vrij plat op te toets hebben, dat vind ik ook lastig, want met viool doe je dat dus ook niet. En in het begin alleen maar veel lange noten spelen...

    Mij helpt het om te oefenen met vibrato met de 2e vinger in de vierde positie, dat is een "makkelijke" plaats voor vibrato.

    Succes, ben benieuwd of dat ook de tips zijn die jij krijgt van je docent.

    Daphne
     
  4. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Beste Frits,

    Ja, waarom het met de opstreek moeilijker gaat? Ik doe dan iets raars met mijn strijkarm; ik heb steeds de neiging om te stoppen, dus het wordt een soort gestotter in het begin tijdens het opstrijken. Dit heb ik gelukkig niet bij een normale opstreek.

    Achteraf (dec. 2011) gaf mijn docente een verklaring voor het lastiger vibrato kunnen spelen bij een opstreek: Bij de afstreek gaat je rechterarm redelijk ontspannen naar opzij. Die ontspanning komt aardig overeen met het ontspannen van de vibrerende vinger/arm.
    Maar bij een opstreek ga je vanzelf je rechterarm meer spannen om de opstreek te gaan maken; die spanning bouwt zich heel gemakkelijk mee op in je linkerarm en hand en je kunt dan ook nog gaan knijpen met je duim. Het is moeilijker om tegelijkertijd toch je linkerarm en hand ontspannen te houden terwijl je met je rechterarm meer spanning hebt.
    Mijn docente ziet vaker dat mensen meer problemen hebben tijdens de opstreek op de cello als zij vibrato spelen dan bij de afstreek.
    Dat is dan altijd al een soort troost, vind ik, dat ik niet de enige ben en dat het iets is waar je verder mee kunt komen.

    Beste Daphne,

    Die duim los is wel cruciaal ja. Ik heb steeds de neiging om daar veel te hard mee te knijpen.
    Goed idee om het eerst eens vooral met de 2e vinger in de 4e positie te proberen.
    Met sommige vingers en in sommige posities gaat het inderdaad beter.
    Wat ik héél erg moeilijk vind is met de eerste vinger (bijvoorbeeld een bes) vibrato spelen, vooral als het middenin een stuk voorkomt.
    En je vingers plat? Daar had ik nog niet van gehoord.
    Je raakt dan toch al snel andere snaren? Maar misschien is dat niet erg?

    Dank je wel voor je tips; ik ga er mee aan de slag.

    Anara
     
  5. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    De bes met lage 1e vinger is ook heel lastig, omdat je voor een mooie vibrato dan je hand in halve positie moet zetten. Zeker midden in een stuk vind ik dat ook moeilijk, maar dat is ook oefenen op snelheid met positiewisseling, denk ik.

    En de vingers plat (eigenlijk half plat, niet op de toppen (wat bij viool wel altijd moet) maar meer oppervlakte op de snaar, maar ook niet helemaal vlak op de toets), moet ik altijd van mijn docent. Dan heb je meer oppervlakte om over te rollen en een mooiere klank.

    Wat ik trouwens vergeten was, de allereerste oefening die ik kreeg was gewoon "droog" de richting van de vibrato oefenen. Met je hand tot een vuist en dan met de bovenzijde van je vingers over de snaren bewegen van krul naar kam (ok, wel een kleiner gedeelte, maar dat je het gevoel hebt in je onderarm en je pols niet beweegt). Deze beweging steeds kleiner maken, en daarna met een vinger zonder duim eerst wat glijden over de snaar en daarna je vinger echt op de plek houden.

    Hoop dat je hier een beetje iets mee kan. Ik ben benieuwd hoe lang je er al mee bezig bent en welke tips jij mee krijgt, want misschien kan ik daar ook wat mee!

    Daphne
     
  6. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo Daphne,

    Nu begrijp ik beter wat je bedoelt met vingers plat.
    En ook waarom je dat moet doen.
    Misschien kan ik daar ook beter op letten.
    Ik was juist ook aan het oefenen om mijn hand wat ronder te zetten, maar bij het vibrato moet ik dat dean niet doen, begrijp ik.

    En de oefening met de vuist heb ik deze zomer ook gekregen van een invalster van mijn cellodocente. Die zal ik er ook weer inbrengen, want ik was het even kwijtgeraakt.

    Een andere tip van die vervangster was: mijn (vibrerende) vinger echt laten rusten op de snaar. Daarmee de toets meer naar beneden brengen, richting mijn borst.
    Doordat ik mijn duim zo stevig aan de achterkant zet, heb ik de neiging om de cello van mij af te bewegen en dat maakt alles (dus ook het vibratospelen) juist moeilijker.

    Verder heb ik denk ik geen tips waar jij iets aan zou kunnen hebben, helaas.

    Met vibrato oefenen ben ik nu ongeveer 2 jaar bezig; mijn docente vind het eigenlijk prima gaan en zegt steeds 'dat het vanzelf wel komt'.
    Maar zelf ben ik er niet tevreden over, zeker niet bij de opstreek.
    Misschien ben ik te ongeduldig?
    En het ziet er zo gemakkelijk uit als anderen het doen en daardoor denk ik ook steeds dat ik iets verkeerd doe.
    Mijn docente zegt dan (met een knipoog): ja, je moet net doen of het heel gemakkelijk is.
    Maar ja, makkelijk praten hoor ;-))

    Dank je wel voor je tips, Daphne.
    Ben jij nu al lang bezig op de cello?
    En wat speel je zoal?
    Speel je ook nog viool?
    Mooi instrument he, cello?

    Hartelijke groet, Anara
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    De cello naar je toe duwen ipv wegduwen is wel een goede hoor :). Heb ik nooit zo over na gedacht, maar helpt wel, denk ik (zeker omdat ik af en toe nog de vibrato vanuit mijn pols maak ipv van met mijn hele arm).

    En verder speel ik nu ongeveer 8 jaar cello (begonnen op mijn 19e en ben nu 27). Daarvoor heb ik van mijn 9e tot mijn 16 viool gespeeld, tussendoor gitaar en nu eigenlijk alleen nog maar cello. Mijn docent raad me nu wel af om viool te spelen, omdat ik daar een hele onrustige streek van krijg...

    Ow, en ik ben helemaal verliefd op mijn cello, echt heel mooi. Sowieso de vioolfamilie, vandaar dat ik nu ook bezig ben met het maken van een viool en een altviool (later misschien nog eens een cello).

    Hoe lang speel jij nu?

    Daphne
     
  8. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hai Daphne,

    Zo, dan ben jij ook veel met muziek bezig geweest. En nog natuurlijk.

    Ik speel ongeveer 3,5 jaar écht cello.
    Daarvóór deed ik het ook al even, maar een beetje 'ernaast'. Ik speelde toen nl. heel intensief hobo.
    Heb ook al veel andere instrumenten in mijn leven gespeeld: accordeon, piano, klarinet en hobo dus.
    Nu (de laatste 3,5 jaar) dus alleen cello en dat bevalt mij goed.
    Ik vind het wel heel moeilijk en heb het idee dat ik traag vooruit ga en dat het mij veel meer tijd kost dan een ander.
    Maar ja, slakjes mogen er ook zijn, toch?
    En ik heb er wel plezier in. En daar gaat het om.

    Speel jij ook nog in een ensemble of zo?

    Groetjes,

    Anara

    P.S. misschien hoort dit onder een ander onderwerp, bedenk ik mij nu.
     
  9. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Een instrument bespelen moet je inderdaad doen omdat je het leuk vindt (tenminste als je het voor hobby doet :)). In het begin ging ik heel snel, omdat ik veel ervaring op viool had, maar nnu gaat het gewoon. Af en toe zou ik meer tijd moeten inlassen voor oefenen, maar het lukt gewoon niet altijd.

    En ik hou ook niet altijd van die oefeningentjes, maar het hoort erbij, net als toonladders en de oefeningen voor vibrato ;).

    Waarschijnlijk zou het inderdaad in een ander topic horen, maar ik geloof niet dat we er iemand heel erg mee storen.

    Daphne
     
  10. Strike

    Strike

    Lid geworden:
    30 okt 2011
    Berichten:
    3
    Misschien kun je dit filmpje van Alan Harris van Eastman School of Music NY aan je docente laten zien: http://youtu.be/G_w6Z0d3u64. Als ze het ermee eens is, zou je kunnen proberen om het zo stapsgewijs te oefenen. Wat dan helemaal leuk zou zijn is als je docente een eenvoudig (gek) stukje kan componeren waar je het in kunt oefenen. Dan geniet je van de muziek en van wat je wel kunt en wordt het niet zo'n 'ding dat je niet lukt'. Succes!!
     
  11. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Dank je wel Strike voor je tip.
    Alleen: ik krijg bij het openen de opmerking: 'De URL bevat een video-id met een onjuiste notatie. Het spijt ons'.
    Dus ik kreeg hem niet te zien, helaas.
    Ik ga eens kijken of ik er op een andere manier via internet bij kan komen.
    Maar fijn dat je de naam van deze man/school doorgegeven hebt.

    Hartelijke groet,

    Anara
     
  12. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ja, ik heb het gevonden: ik keek bij Alan Harris Cello Vibrato Tips en ik kwam op zijn filmpje.
    En er stonden nog heel veel andere filmpjes met vibrato tips, dus ik kan even vooruit.

    Dan vind ik het tegelijkertijd ook wel jammer dat ik niet wat uitgebreider instructie gewoon op les gehad heb hierover.
    Maar misschien komt dat doordat ik een keer van docent moest wisselen en nr. 2 niet wist wat nr. 1 behandeld had.
    Enfin, genoeg om aan te kaarten bij mijn docente van nu..
    Nogmaals dank Strike en Dapne en groetjes van Anara
     
  13. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    En intussen zijn we weer ruim een jaar verder (sinds vorige berichten) en gaat het met mijn vibrato een stuk beter (zou tijd worden). Ook tijdens de opstreek.
    Het gevoel van losheid in mijn elleboog en vooral ook mijn linkerschouder heeft daar goed bij geholpen.

    Wel vraag ik mij af of je werkelijk met je vingers zo stevig de snaar moet indrukken tijdens het vibrato. De dirigent van mijn orkest zei dat laatst. Terwijl ik juist probeerde om niet al teveel spanning in mijn hand te brengen.
    Maar mogelijk bedoelde hij dat dit moet bij het vibrato op hele korte nootjes.
    Weet iemand van jullie dit?

    Groet, Anara
     
  14. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Ik zet dit bericht weer even vooraan bij 'Spel'. Want als er een ander bericht onder deze noemer wordt geplaatst is de vorige 'serie' niet meer zichtbaar.
    En ik ben toch wel benieuwd naar reacties op mijn opmerking over het vibrato.

    Anara
     

Deel Deze Pagina