Vibrato

Discussie in 'Viool' gestart door Saartje, 11 mei 2011.

  1. Saartje

    Saartje Sarah

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    5
    Hallo allemaal, ik heb een vraag: hoe moet je vibreren op een viool? Ik probeer het al een tijdje onder de knie te krijgen, maar het lukt nog steeds niet...
    Als iemand tips of ervaring hiermee heeft antwoord dan alsjeblieft want mijn viool lerares zo'n beetje wanhopig van mij... :( :(
     
  2. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Probeer een oefening te vinden om het vibrato droog te oefenen... Ik speel cello, en dat is niet hetzelfde als bij viool, want bij cello moet je juist je pols stil houden, maar ik had een oefening om juist die beweging steeds op een tafelblad of op mijn andere arm te oefenen. Nu gaat het best oké, hoewel ik af en toe nog wel terug val op mijn viool maniertjes...

    Daphne
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De sleutel zal bij jouw docent liggen, zij moet het hele probleem bij jou analyseren (is je pols te stijf? hou je de viool verkeerd vast? staat je linker hand verkeerd? is de druk van je vingers te veel of te weinig? staan je vingers niet recht genoeg boven de toets?) en met technische tips komen om tot een goede vibrato te komen.

    Dat is juist de meerwaarde van een goede en gediplomeerde docent tov een Youtube filmpje of les van papier.
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Dat inderdaad denk ik!

    Maar je kan er zelf ook goed naar gaan kijken. Probeer eens voor de spiegel te staan en zoek het probleem... Of speel een stukje voor een camera (bijna elk fototoestel heeft die functie wel) en ga dan op zoek naar dingen die je opvallen. Videoanalyse, ik hou er wel van, met zeilen en hockey biedt het mij veel uitkomst, dus waarom met vioolspelen niet? Wel fijn als je je ondervindingen met een docent kan bespreken.

    Succes!

    Daphne
     
  5. Saartje

    Saartje Sarah

    Lid geworden:
    11 mei 2011
    Berichten:
    5
    Hoi, bedankt voor jullie tips, ik ben nu zelf begonnen om extra tips op te zoeken en het vibrato lukt al beter! Maar als jullie nog tips hebben: graag!

    Bedankt,
    Sarah
     
  6. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Ik neem mezelf nu op (op video) om mezelf te verbeteren. Hoewel ik zeer goed kan spelen en heel wat goede reacties krijg na elk optreden was ik toch enorm verschoten Hoe 'slecht' het eigenlijk klonk.

    Na vele keren op te nemen en te bekijken kom ik tot 2 oorzaken....
    1) Rotslechte camera :p
    2) Foute vibrato!

    Heb dit fout aangeleerd toen ik pas ben beginnen spelen met viool, nu speel ik cello en geraak er niet meer van af. :'(
    Dus zorg ervoor dat je het meteen juist aanleert. Want iets afleren is moeilijker dan iets aanleren.
    Ik gebruik nu automatisch een foute vibrato, wat LIVE niet echt opvalt maar op een opname word dit extra versterkt.
     
  7. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    @amaryllida

    De vibrato die gebruikt wordt bij viool is anders dan hoe je bij cello vibrato speelt. Ik heb ook viool gespeeld en ben daarna overgestapt naar cello. En ik krijg ook steeds op mijn donder, als ik er even niet op let. Bij viool maak je vibrato vanuit je pols, bij cello houd je je pols "stijf" en maak je de vibrato vanuit je elleboog. Val jij ook niet gewoon terug op oude reflexen?
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Dat is niet waar, bij viool heb je zowel vibrato uit de pols als de elleboog. Laatstgenoemde vind ik mooier.
     
  9. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Dat wist ik niet... nooit geleerd, terwijl ik toch best wel een tijd les heb gehad... Jammer, maar goed om te weten!
     
  10. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Exact wat ik bedoel.... Mijn vioolleerkracht heeft me er al dikwijls op gewezen (als ik samenspeel met een van haar vioolleerlingen) maar mijn celloleerkracht heeft er nog niets op gezegd.
    Ik ga het hem volgende les zeker eens vragen, want volgens mij heeft mijn vioolleerkracht gelijk :)
     
  11. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Oefening die ik moet doen om cello-vibrato te oefenen is door een van mijn vingers van mijn linker hand op de tafel, of op de pols van mijn rechter arm te zetten en dan mijn pols stijf te houden en de beweging vanuit mijn elleboog te maken. Het gaat er om dat de beweging je gewoon wordt, en voordeel is dat dit ook tijdens school, in de trein of bij het tv-kijken te oefenen is!

    En ja, iets aanleren kost tijd, iets afleren kost 3 keer zo veel tijd! Maar je bent je er bewust van, en dat is een begin...

    Daphne
     

Deel Deze Pagina