vibrato.

Discussie in 'Viool' gestart door viooltje-s, 5 mei 2012.

  1. viooltje-s

    viooltje-s

    Lid geworden:
    5 mei 2012
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Ik speel nu al 3,5 jaar viool en ben ongeveer een half jaar geleden begonnen met vibrato. De klank vind ikzelf opzich wel goed, maar ik twijfel over mijn techniek. Als ik vibrato maak, gaat mijn duim om de hals krullen. Ik probeer hierop te letten en probeer mijn pols recht te houden. Het probleem is dat mijn duim weglijdt en onbewust om de hals krult.

    Heeft iemand misschien advies/tips?

    Alvast bedankt.
     
  2. violonist

    violonist

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    51
    Vibrato is voor veel musici een heet hangijzer.
    Ik had na drie jaar een krampachtig vibrato.(lang geleden).
    Dat klonk erg nerveus.
    Boeken op nageslagen: Carl Flesch, Louis Metz, Galamian.
    Een aantal jaren later bij één van de concertmeesters (er waren er toen een stuk of vijf) van het NNO eindelijk een uitleg over het vibrato.
    Het bleek een vibrato te zijn wat op bladzijde 24 van Carl Flesch: die Kunst des Violinspiels wordt beschreven met notenvoorbeeld 72.
    De vinger van de linkerhand maakt een beweging als een langzame triller, maar je verlaat de snaar NIET.
    Dat doe je 4 keer op één streek, later 8 keer op één streek. Je kan er gewoon bij tellen. Op deze manier heb je een toon die niet in hoogte verandert.
    Vibrato is ALTIJD in de maat van het te spelen stuk
    Het lijkt op een vingervibrato, maar LATER! gaat ook de pols mee en enigszins de arm
    Je ontwikkelt zo een mooi (en eventueel breed) vibrato zonder dat de hand onnodige grote bewegingen maakt. De toon is stabiel en klinkt hard-zacht.
    Hobo's, dwarsfluiten en goede zangers doen dat met hun middenrif .
    Meer-minder adem afwisselen.