vibrato

Discussie in 'Overig' gestart door kwint, 2 dec 2008.

  1. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    even een vraagje aan de gevorderden onder jullie , ik ben op dit moment vibrato aan het oefenen , moet de linkerhand nu helemaal los van de hals staan of glijdt hij er langs..? m.a.w mag hij contact met de hals maken ? wat zijn jullie ervaringen ?

    alvast bedankt voor de reactie,s
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Van mijn vioolleraar moest ik de viool zo stevig onder mijn kin kunnen houden, dat de linkerhand de hals niet echt ondersteunde en ik mocht bij het vibrato inderdaad de hals met mijn wijsvinger niet raken, ik mocht alleen de duim van de linkerhand tegen de hals houden. Kun je nagaan hoe weinig vibrato er gebruikt werd in het schoudersteun- en kinhouderloze tijdperk! Alhoewel, met enige oefening wil het dan ook nog wel. Maar wat beperkter.:(
     
  4. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Als je deze vraag met "Nee" beantwoord zou krijgen, ontstaat vast de neiging om de hand krampachtig bij de hals weg te houden. Dit werkt waarschijnlijk net zo blokkerend als in de hals knijpen.
     
  5. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Ik ondervind dat ik bij de g-snaar en de eerste vinger altijd wel contact maak met de hals van mijn viool. Maar bij de tweede, derde en vierde vinger niet. Ik vind het ook makkelijker gaan als mij hals geen contact met de hals maakt. Probeer zelf eens wat makkelijk gaat bij jou. Ik ga geen vioolleraren afkeuren maar sommige hebben wel heel vreemde lesmethodes. Als het fout gaat zegd je leraar het wel.
     
  6. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    dank voor jullie reacties , wat ik vooral lastig vind is vibrato te maken op de E snaar bij de F , ik raak dan de stemsleutel al zonder vibrato........hoe doen jullie dat ?
     
  7. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    In principe is in de eerste positie de eerste noot op de E snaar een Fis. Je rekt dan terug naar de F. Je zult je hand denk ik iets hoger op de toets moeten zetten, want de duim staat dan ook tegenover die Fis. Ik denk dat je vibrato dan iets gemakkelijker gaat en de stemsleutel nauwelijks raakt.
     
  8. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Als ik je goed begrijp dan heb je je duim dan onder de hals er niet (meer) er naast ...?
     
  9. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    De duim staat naast de hals.
     
  10. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    je bedoelt dat de duim meer naar de krul schuift ?
     
  11. Carl

    Carl

    Lid geworden:
    9 nov 2008
    Berichten:
    43
    Kwint, ik zou voorlopig geen gekke dingen doen met je duim, maar 'm 'gewoon' op de plek van de duim laten :cool: (Ik zou zo, uit m'n hoofd niet eens durven zeggen waar m'n duim 'staat' als ik viool speel, ik gok zo ongeveer tegenover de plaats van de eerste vinger..?)

    Om eigenlijk te zeggen; bovenstaand vraag en antwoord-spel maakt weer eens duidelijk dat viool leren spelen niet iets is wat je van internet plukt. Een (goede) leraar/lerares zet je hand in de goede houding, doet voor, corrigeert, kortom; leert het goed aan, en dat is altijd beter en handiger dan iets verkeerd aanleren om daarna de hele zaak weer te moeten omgooien en opnieuw/anders te moeten aanleren.
     
  12. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het is inderdaad niet makkelijk om gevoel en beweging schriftelijk helder over te laten komen. Daarbij heb ik geen gewone viool om jouw probleem eens goed uit te leven. Mijn stemschroef van de hoogste snaar zit verder van het kielhoutje weg dan jouw E-stemschroef. Toch heb ik nog een vraag aan jou: hoe staat jouw 3de vingergewricht van je wijsvinger (daar waar de vinger aan de hand vast zit)? Als die erg hoekig naar de E-stemschroef wijst, is het raken misschien te verklaren. Verder kan je eens kijken of onderarm en achterkant van de hand in elkaars verlengde liggen. Het derde lid van de wijsvinger die op de fis nog licht gebogen naar de snaar gebracht is, komt voor een f ook wat meer in het verlengde van de onderarm/handrichting.

    De E-snaar ietsje anders in de stemschroef brengen zodat de schroef een kwartslagje draait en daarmee verticaler komt te staan, is misschien ook nog een idee.

    Succes. ;)
     
  13. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Carl en Rebecspeelster,

    Beiden bedankt voor jullie bijdrage , Carl heeft natuurlijk gelijk wat betreft het les krijgen van een leraar / es dan zijn dingen even makkelijker dan via internet , helaas is er in de omgeving van Harlingen geen aanbod van viool leraar of lerares dus het moet nog maar even zo , als iemand een suggestie heeft ..

    Rebecspeelster , wat betreft het verdraaien van de stemschroef dat zou een optie kunnen zijn, verder zal ik mijn hele hand toch zo moeten draaien en buiten de stemschroef zien te houden tijdens vibrato...

    Eigenlijk wel vreemd dat ze de stemschroeven zo dicht bij de toets hebben bedacht , als ze de krul en centimeter of 2 langer maken heb je alle ruimte ...... wat denken de vioolbouwers hiervan ? Frits?
     
  14. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Dit zinnetje kan ik even niet meer volgen. Ik heb nog nooit een hand "zo moeten draaien..." om vanuit een lage 1ste positie (of halve positie) een gevibreerde noot te kunnen spelen op een gewone viool. Ik vraag me af hoe groot jouw vibrato-beweging is die je maakt. Als dat een uitslag van 4 CM is, kan ik me het probleem wel voorstellen.
     
  15. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Hahaha nee 4 cm lukt mij niet , maar met meer dan een paar mm raak ik de stemschroef , maar zoals Carl al zei een goede leraar kan dit het beste demonstreren !

    groetjes Kwint
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik denk, dat het probleem zich niet voordoet bij de meeste spelers. Wat natuurlijk wel geldt is dat de gemiddelde lengte van de mens groter is geworden dan die van de 17e-eeuw. Daarmee zal de grootte van de hand dan ook wel groter zijn geworden. Wanneer de afmetingen van de krul gelijk zijn gebleven aan die van weleer, zouden er wat probleempjes kunnen ontstaan. Maar wanneer de hele sleutelkast (krul) een grotere afmeting gaat krijgen, werkt dat ook door in allerlei daarvan afgeleide zaken, zoals de lengte van de snaren, het gewicht wat toeneemt (hefboomwerking!!) en de mogelijkheid de stemsleutels te verdraaien, want je moet er nog wel bij kunnen. Zo zou dat voor de G-stemsleutel nog wel eens een probleem kunnen vormen. Ik denk niet dat je idee ingang vindt, maar voor een individuele opdracht bij een vioolbouwer kan dat altijd geregeld worden.


    Frits
     
  17. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Frits ook weer bedankt voor je bijdrage , ik vermoed dat mensen met een te grote hand de E op de A snaar gebruiken als ze een "uitgerekt" vibrato willen creëren ...
     
  18. Ferrie

    Ferrie Ferrie van Heerebeek

    Lid geworden:
    30 aug 2008
    Berichten:
    275
    Homepage:
    Wie van de aanwezige profs vindt dat je tijdens het studeren in eerste instantie vibrato zou moeten weg laten?

    (wie doet dit bijvoorbeeld als je een nieuw stuk gaat instuderen?)
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Het is een algemene regel vibrato pas toe te pasen als alle intonatie in orde is. Ik studeer heel veel zonder vibrato.

    Je moet zonder vibrato spelen niet alleen bij een nieuw stuk toepassen, maar ook bij repertoire en stukken, die je voor een bepaalde tijd weglegt na eerste studie en weer opnieuw op de lessenaar legt. Non vibrato spelen brengt heel veel oneffenheden aan het licht, niet alleen in zuiverheid maar ook in stokvoering.

    Mijn leraar zei altijd, dat vibrato is als de slagroom op de taart. Eerst moet de taart gebakken worden volgens een goed recept. Pas als hij uit de oven komt, dan pas spuit je er slagroom op. Dit doe je met mate en met een voor iedere taart weer andere hoeveelheid.
     
  20. Franz

    Franz

    Lid geworden:
    29 mrt 2008
    Berichten:
    30
    Beste Kwint,

    De duim blijft zacht tegen de hals! Een goede truk om vibrato te leren is met de krul
    van de viool tegen de muur te duwen ( misschien met een vodje over de krul opdat hij niet zou beschadigen) Zo kan je op 't gemak leren vibreren, de viool blijft dan mooi
    horizontaal tegen de muur zonder dat je ze moet "ophouden met de linkerhand"
    Je kan zo de vibrato beginnen zonder linkerduim tegen de hals! Achteraf ,als je het al een beetje kan , kan je de linkerduim terug tegen de hals plaatsen!

    Franz
     

Deel Deze Pagina