vier notities over de contrabas

Discussie in 'Contrabas' gestart door Adriaan Kragten, 3 okt 2017.

  1. Adriaan Kragten

    Adriaan Kragten

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    100
    Ik speel contrabas maar gebruik dit instrument niet om te strijken en alleen om te plukken en ik speel voornamelijk jazz. Ik kan geef F-sleutel lezen maar ik kan wel goed akkoorden lezen. In de jazz is dat voldoende omdat je als jazz-bassist normaal alleen een akkoordenschema voor je krijgt en de ander muzikanten van je verwachten dat je iets verzint dat past in het akkoordenschema. Daarvoor moet je goed weten hoe de diverse akkoorden heten en hoe ze opgebouwd zijn. Ik heb ooit voor een groot aantal akkoorden en voor alle toonsoorten uitgezocht welke tonen er in zitten en waar die tonen zitten op de hals van een contrabas of basgitaar. Het resultaat staat in de notitie: "Akkoorden voor basgitaar en contrabas" die gekopieerd kan worden van mijn website: www.kdwindturbines.nl onder het menu "no windenergy". Onder dit menu vind u nog veel meer notities over muziek en blaasinstrumenten en ook een verhaal over motorfietsen. De andere drie notities die voor contrabassisten van belang zouden kunnen zijn, zijn: "Gelijkzwevend stemmen contrabas", "84 kwarten" en "Lak bijwerken contrabas".
     
    JanHut, Marcelita en Geert vinden dit leuk.
  2. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Oh wat goed! Ik ben ooit bezig geweest met de basgitaar, maar heb helaas geen tijd naast mijn viool. Maar deze ga ik natuurlijk bij mijn bas bewaren voor als ik nog ooit een gouden handdruk krijg ;)
     
    JanHut vindt dit leuk.
  3. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Zit ineens te bedenken dat ik dit volgens mij ook kan gebruiken voor viool. De snaren en posities op de snaren zijn hetzelfde. Ik hoef dan alleen de schema's van onder naar boven te lezen op de viool. Dat de bas in kwarten is gestemt en de viool in kwinten doet er op deze manier helemaal niet toe. Wat grappig, zo heb ik het nog nooit bedacht. Weleens eerder gekeken naar een akkoordenboekje voor mandoline, want die hebben dezelfde stemming als een viool. Maar die grepen waren op viool erg onhandig (onmogelijk is niks, maar kwam voor mij wel op hetzelfde neer). Deze voor de bas liggen veel beter om ook op de viool te spelen.
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Interessante site, @Adriaan Kragten, dat ga ik eens lekker bestuderen!
    Ik zit als cellist in een folkbandje en krijg dan bijvoorbeeld bladmuziek met alleen regels melodie met de g-sleutel en gitaaraccoorden en in welke maat de stukjes genoteerd zijn. Daar moet ik dan aan de hand van wat er verder gebeurt, een passende begeleiding bij bedenken.
    Ik kan in de g-sleutel lezen, waardoor ik gelijk al de melodie weet. Strijken of 'plukken', met een strijkinstrument heb je wat te kiezen.
    @Snelviooltje, interesant wat je in #3 opmerkt, hoe dat zit moet ik nog even voor mijzelf uitzoeken hoe dat dan zit (snap het nu nog even niet).
     
  5. Adriaan Kragten

    Adriaan Kragten

    Lid geworden:
    2 okt 2017
    Berichten:
    100
    Ik denk dat het klopt wat Snelviooltje zegt. Een bas is van laag naar hoog in kwarten gestemd en de tonen zijn E, A, D, G. Een viool is van laag naar hoog in kwinten gestemd en de tonen zijn G, D, A, E. Dit zijn dus dezelfde tonen alleen bij een bas heb je die van laag naar hoog en bij een viool van hoog naar laag. Als je de posities spiegelt van de tonen die ik in mijn notitie voor een bepaald akkoord voor bas geef, dan krijg je dus de posities voor viool. Het kan wel zo zijn dat het spelen van de tonen van een akkoord van laag naar hoog op een viool toch lastiger is dan op een bas omdat de positiewisseling van laag naar hoog anders is dan van hoog naar laag.

    Als je eenmaal weet hoe de diverse akkoorden zijn opgebouwd en hoe jouw instrument gestemd is dan kun je de methode die ik gebruikt heb om de posities voor bas te bepalen ook voor andere snaarinstrumenten gebruiken.
     
    Marcelita vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina