vingerplaatsing met stickers.

Discussie in 'Viool' gestart door LauraHaveman, 3 mrt 2011.

  1. LauraHaveman

    LauraHaveman

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    3
    Hallo,

    Ik ben nieuw op dit forum en heb een beetje rond gezocht.
    Ik kon zo snel niet vinden wat ik zocht.
    Ik heb ongeveer 10 jaar geleden 4 jaar op les gezeten, en heb mijn viool nog.
    Het nadeel is dat ik niet meer goed weet waar ik mijn vingers neer moet zetten,
    vroeger, toen ik net was begonnen had ik stickers en dit werkte goed.
    Nu komt mijn vraag; waar moet ik de stickers plaatsen?
    (tot de 4e vinger..) Ik weet niet of het belangrijk is om te weten, ik denk t wel.. maar ik heb een 4/4 viool.

    Alvast bedankt,

    Laura
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Welkom op dit forum, Laura

    Waarom zou je stickers plaatsen?
    Als je je viool weer ter hand neemt, zou je kunnen beginnen met het spelen van toonladders. Juist om te horen waar te tonen zitten. Het gaat vast niet in één keer goed, maar de aanhouder wint. Ik denk dat je na een paar weken geen stickers meer wilt.
    Dan nog iets: zulke stickers laten vast ook plakresten achter; dat lijkt mij niet bevorderlijk voor de toets van je viool.

    Je zou ook kunnen overwegen om een tunertje te gebruiken om te toonhoogte weer te leren herkennen. Ik hanteer het woordje 'zou', omdat niet iedereen op dit forum daar gelukkig mee is.
     
  3. LauraHaveman

    LauraHaveman

    Lid geworden:
    3 mrt 2011
    Berichten:
    3
    Hallo,

    Dank je voor de tip, ik zal het proberen.
    Gelukkig heb ik ook mijn oude lesboekjes nog, dus zodra ik de tonen enigszins onder controle heb kan ik liedjes oefenen :)
     
  4. viooltje13

    viooltje13

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    6
    Ik heb ook ongeveer een jaar geleden het viool spelen weer opgepakt na jaren niet gespeeld en liep tegen hetzelfde probleem aan.. Ik heb toen de afbeeldingen van deze site uitgeprint (zie hieronder) en onder mijn standaard gelegd en binnen een paar weken zat alles weer in het systeem.
    http://www.irene.speeltviool.nl/leerlingenpagina/000001950e0ebb70d/00000195460e27084/index.html
     

Deel Deze Pagina