Vingers linkerhand

Discussie in 'Cello' gestart door Guofan, 8 apr 2016.

  1. Guofan

    Guofan

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    39
    Hoi
    Ik zit nu in mijn 4de jaar cello en heb nu meer en meer positiewissels in mijn stukken en krijg ik ook meer 'allegro' stukken.
    Mijn lerares leert mij dus sneller spelen, maar ik zit vlug met pijn in mijn rechtervingers.
    Ze verkrampen precies en dan verlies ik 'kracht' waardoor ik niet meer correct op de volgende positie geraak.

    Nu wil ze dat ik na iedere lijn even stop en met mijn duim los tik op de hals van de cello.
    Het probleem zit niet enkel in mijn duim, maar in mijn complete hand. Dus enkel tikken lukt niet, ik moet echt stoppen, losschudden en dan herbeginnen.

    Ik dacht dat dit na een tijd zou beteren, maar een gans stuk uitspelen lukt me dus niet hé, en dan zijn nog geen lange stukken (hoogstens 1 vol blad). Het heeft ook geen zin om toch mijn grens te verleggen want dan doet het echt pijn!
    Ik heb wel een zekere vorm van artrose (ben nochtans nog jong, 38), zou dit het kunnen verklaren?

    Nu dien ik ook naar de kine te gaan doordat mijn trapeziumspier te gespannen zit waardoor ik hoofdpijn krijg. Cello spelen zou ook niet zo gunstig zijn volgens mijn kine doordat ik té veel spanning op deze spier zet...

    Tips, tips, tips :) want ik wil wel blijven doorspelen hé
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Hoi Guofan.
    Ik zit nu ook in mijn 4e jaar cello en herken het probleem, verkramping van je hand bij snel en langsurig spelen.
    Wat mij helpt is de stukken die ik moet spelen eerst heel erg langzaam te spelen, dan leer ik de stukken kennen en tegen de tijd dat ik ze foutloos kan spelen verhoog ik de snelheid.
    Maar elke keer dat ik verkramp stop ik en ga een nivo in snelheid terug, pas als ik zonder kramp kan spelen verhoog ik de snelheid weer.
    Op net moment dat ik het stuk zonder kramp kan spelen ligt mijn snelheid behoorlijk hoog, en speel ik het stuk bijna uitmijn hoofd.

    Bij mij is spanning en stress de boosdoener :mad:
    Denk ook dat het een kwestie van ontspanning en uithoudingsvermogen is.
    Wat ik verder ook doe is een moeilijk stuk eerst een aantal keren zonder strijkstok spelen.
    Dan leerst je linkerhand alvast wat die moet doen, wemt aan bepaalde partonen en ritmes.
    Positie wisselingen in een stuk oefen ik ook altijd appart.
    Als ik langzaam speel ter voorbereiding van het hele stuk, speel ik ook echt het hele stuk lamgzaam.
    Of ik oefen alleen de moelijke snelle maten in een heel rustig tempo, gaat dat ontspannen dan versnellen tot gewensde tempo en plak daar steeds een maat bij aan.

    Als ik kramp krijg of spanning voel, stop ik, ontspan mijn hand en arm voor ik weer verder ga.
    Ga nooit zo ver dat je pijn krijgt!
    Als je kramp, pijn hebt zal het je nooit lukken om echt snel te spelen, dus neem de tijd om te ontspannen, keer op keer.
    Hoe beter ik het stuk kan spelen in een langzaam tempo, hoe meer ik kan ontspannen en kan versnellen zonder kramp te krijgen of te knijpen.

    Ik denk dat het misschien ook wel een beetje hoort bij het nivo waarop je nu speeld.
    Maar ik besef dat het heel erg belangerijk is om tijd te nemen om deze moeilijke vaardigheden aan te leren, en de moeilijkste is misschien wel de ontspanning van de hand als je iets moeilijks doet/aanleert.

    En als we dan iets spelen wat moeilijk is en moeite kost, maar wel automatische met een ontspannen hand, dan hebben we weer en enorme sprong voorwaards gemaakt.:)

    Succes ermee en hou ons op de hoogte!
     
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb hier soms ook last van, met name als ik net speel. Volgens mij ligt het er bij mij vaak aan dat ik de duim te weinig meeneem. Ik laat hem dan staan als ik er meerdere vingers bijzet en dan komt er te veel spanning op. Als ik er op let dt ik mijn duim goed meeneem, gaat het beter.
     
  4. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Gaat het echt over je rechterhand? Of speel je misschien linkshandig?
     
  5. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Hallo Guofan, waarschijnlijk gebruik je de spieren van je hand in plaats van het gewicht van je arm om de snaren op de toets te drukken. Als dat zo is zou je dat echt opnieuw moeten leren; met een verkrampte hand kun je ook geen mooi vibrato maken en het kan tot blessures leiden... ook de verkrampte trapeziumspier is slecht nieuws. Er zijn fysiotherapeuten, (wellicht ook kinesistherapeuten?) die zich speciaal op musici richten, professionele musici weten vaak wel de weg naar dergelijke mensen. Het zijn eigenlijk zaken waarop vanaf de eerste muziekles gelet moet worden, maar als het je eenmaal fout hebt aangeleerd is er wel vanaf te komen, maar dat kost tijd... een extra reden om er iets aan te doen is dat als je het eenmaal goed aangeleerd hebt, je ook veel mooier gaat spelen.

    Overigens Als je Tina Guo als voorbeeld hebt gekozen hoe je je linkerhand houdt, moet me van het hart dat ze volgens mij echt een heel verkeerde houding van de linkerhand heeft. Gevolg is ook een vibrato dat vooral uit de pols komt, en dat meer op dat van een Chinese viool (erhu) lijkt dat op een mooi vol cellovibrato. Maar als je het mooi vindt... daarnaast komt haar muziek nooit echt tot rust, en de afwisseling tussen spanning en rust maakt dat muziek leeft en ademt, en dat je ontspannen kunt spelen. En afwezigheid van rust leidt tot blessures...
     
    Laatst bewerkt: 9 apr 2016
  6. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Guofan noemt het topic "vingers linkerhand" en schrijft later "rechterhand". Qua inhoud lijkt het toch echt over de linkerhand te gaan, dus daar ben ik maar vanuit gegaan...
     
  7. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Het langzaam spelen, ontspannen van de ene naar de andere noot, zoals Marloes beschrijft & de tips van Huub:
    ik schat in dat dat mogelijkheden zal geven!
    (Zonder dat ik het wil versimpelen - snel spelen en positie wisselen is pittig leerproces - artrose geeft een extra belemmering - en toch ....).
    Verder: nadat een stuk vaak langzaam gestudeerd is gaat het in je systeem zitten; je vingers gaan ontspannen door voordat je het door hebt (net als dagelijks eenzelfde password intikken).
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Gelukkig heb ik niet echt problemen gehad met pijn in spieren van mijn linkerhand. Ik heb ook wel een tijd gehad dat ik mijn duim niet goed meenam, maar dan speelde ik gewoon vals. Met duim meenemen is het wel goedgekomen.
    Waar ik heel specifiek nog wat van merk, is mijn pianoverleden. Als kind al uittentreure aandacht gehad voor het weer omhoog halen van je vingers. Heel anders dan bij cello, waar je zoveel mogelijk laat liggen! Eigenlijk zou ik de piano tussendoor niet meer moeten aanraken:(, maar ja....Ik heb dus nog steeds de neiging om piano te spelen op de toets van de cello; het zit er zo diep in! Dat omschakelen vind ik dus écht lastig!
     

Deel Deze Pagina