Vingerzetting

Discussie in 'Viool' gestart door Lize, 22 nov 2009.

  1. Lize

    Lize

    Lid geworden:
    4 jul 2009
    Berichten:
    6
    Beste allemaal,

    Ik zit nu twee jaar op vioolles en begin nu diverse posities op de viool te leren kennen. Mijn docente vertelt me echter telkens dat ik er nog zo naast zit - m.a.w. ik speel nog steeds behoorlijk vals. Vooral lastig zijn de halve afstanden, het lukt me bijvoorbeeld telkens maar niet om de g naast de fis te zetten op de E-snaar...net of ik mijn vingers verkeerd zet. Waarschijnlijk moet ik ze platter leggen, net als bij de eerste vinger op de A-snaar (bes)?

    Toen ik gitaar speelde, kon ik me vasthouden aan de fretten. Maar de vingerzetting bij de viool, dat is een ander verhaal...heeft iemand nuttige tips?

    Alvast erg bedankt!

    Groetjes van

    Lize
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Ik zou je willen adviseren om deze vingerstand, maar ook de andere vingerstanden te oefenen op een potlood. Je kan dan oefenen als je naar de televisie kijkt of in een pauze op je werk.
    Vingers platter neerzetten is geen optie. :)
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Vaak is het juist het probleem dat een leerling zijn vingers te plat neerzet en niet rechtop. Door je vingers rechtop neer te zetten, maak je meer ruimte om ze dicht naast elkaar te zetten.

    Voor dat je gaat oefenen met een potlood, leg het probleem aan je docent voor en vraag of je houding wel goed is. Anders leer je jezelf misschien iets verkeerd aan.
     

Deel Deze Pagina