Vingerzettingen Pachelbel

Discussie in 'Cello' gestart door Nikin, 11 feb 2016.

  1. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Inmiddels speel ik zo'n 7 maanden cello en ben nu een cello-versie van de Canon in D van Pachelbel aan het oefenen (de melodie, dus niet de uit 8 noten bestaande begeleiding) van een versie zonder vingerzettingen. Op zich gaat het redelijk, maar het zou wel fijn zijn om een versie met vingerzetting te hebben om af en toe eens te kunnen kijken wat handig zou kunnen zijn. Helaas is het nu vakantie en heb ik dus geen les. Op internet kan ik wel heel veel versies vinden, maar geen met vingerzettingen. Ik vraag me bijv. af wat handig is bij het stukje fis-a-b aan het einde van de tweede maat van het stukje waar de achtste noten beginnen en zo zijn er wel meer stukjes waar ik over twijfel. Heeft iemand misschien een versie met vingerzettingen voor mij?
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Mischien is het handig als je even een foto plaatst van de bladmuziek, dan is het precies duidelijk om welke versie het gaat.
    Overigens kun je fis a b gewoon op de A snaar spelen met
    Fis 3e vinger op de A snaar
    a opensnaar spelen dus geen vinger
    b 1e vinger op de A snaar.
     
  3. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Het is een octaaf hoger, dus gaat het niet met open snaren. Ik pak de A met een flageolet op de A-snaar met de 3e vinger en de fis ervoor en de b erna ook met de 3e vinger, maar misschien is het wel beter om al bij de fis de eerste vinger te gebruiken, maar dan is de afstand fis-a te groot voor 1-2 , 1-3 kan wel, maar dan is a-b weer te groot voor 3-4. Dus wat is handig?

    Op de eerste blz. twijfel ik vooral over de tweede maat van B1 en de tweede maat van D1. De tweede blz. heb ik nog niet zo vaak gespeeld, dus ik weet nog niet waar ik tegenaan ga lopen. Ik stuur de bijlage mee.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Volgens mij staan er wel hier en daar kleine getalletjes ivm vingerzettingen bij. Helpen die niet? En er staan ook wel romeinse cijfers voor de snaren.
    Je vraagt naar de tweede maat van B1, maar ik ben nou wel benieuwd hoe jij dan door de eerste maat van B1 komt!
    Die tweede maat heeft een b naast die a die je als flageolet zegt te spelen. Maar met die b ben je genoodzaakt in een duimpositie te spelen. Zou je dat niet even laten rusten totdat je daar met les mee bezig bent? Je hebt vast geen zin om tijd te moeten gaan steken in het afleren van verkeerde toepassing van techniek, denk ik. Dit bedoel ik wel in meer algemene zin, ik beticht je niet van fouten (met die derde vinger dacht ik inderdaad ook de b te pakken, maar dan wel met mijn duim dwars.).

    Kortom, het lijkt mij wel een erg pittig project dit stuk als je 7 maanden geleden aan cello begonnen bent (heb je een vioolspeel achtergrond? zelfs dan lijkt mij deze canon van Pachelbel lastig).
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Er staan hier en daar wel getalletjes, maar de cruciale zijn weggelakt :(
    De eerste maat van B1 speel ik A434, D0 Gw4, A0,D13 (w is de notatie voor een grote greep van mijn leraar, ik weet niet hoe algemeen die gebruikt wordt), die lukt wel.
    De duimpositie heb ik voor de vakantie gehad op les, die heb je bij C1 en D2 ook nodig. Misschien is het inderdaad wel handig om de laatste drie noten van die tweede maat van B1 wel alledrie met een duimpositie te pakken, de fis op de D-snaar met de 2e vinger, dan de a op de A-snaar met de duim en de b op de A-snaar met de 1e vinger, ga ik eens proberen, bedankt voor de tip!

    Dit stuk van Pachelbel oefen ik voor les en ook Kol Nidrei Opus 47 van Max Bruch. Kol Nidrei vind ik moeilijker, maar daar staan wel vingerzettingen bij, dus dat is dan wel weer handig. Hiervoor heb ik Sonate Opus 38 van Romberg gespeeld en daarvoor de stukjes uit Bach for the 'Cello. Verder speel ik zelf ook uit het klarinetboek van All time Klezmers van Joachim Johow. (dus niet voor les). Dan moet je wel transponeren, maar als je doet alsof het een tenorsleutel is met twee extra mollen gaat dat wel.

    Ik heb voordat ik cello ging spelen geen ander strijkinstrument gespeeld, wel blokfluit, klarinet en piano. Mijn leraar gaat inderdaad wel heel snel en ik denk regelmatig dat hij echt iets te moeilijks heeft meegegeven, maar na een paar dagen lukt het dan toch wel weer. Ik vrees dat hij expres een versie zonder vingerzettingen heeft meegegeven om me zelf te laten puzzelen, dus misschien speel ik een beetje vals door het jullie te vragen :oops:, maar het meeste heb ik wel zelf uitgepuzzeld en ik ben gewoon benieuwd of jullie mij op betere ideeën kunnen brengen...:)
     
  6. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ik heb het geprobeerd en kom voor de tweede maat van B1 uit op D0, A1e pos: 4313 A4e pos: 3 duim 1 en dan in de derde maat van B1 verder in de 4e pos 431431 1e pos 43 enz. De duim van Marcelita werkt beter dan het schuiven met de 3e vinger wat ik eerst zelf deed, ik kom daarna vooral netter uit met de 4e vinger in de 4e positie.

    Nu weer verder met stukje D1, de vingers lijken daar inmiddels wel in orde, nu het tempo nog...
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Ik ga binnenkort eens die vingerzettingen van je uitproberen op de bladmuziek die je hier op het forum gaf.
    Heb nu even een berg oefengevallen die nu ff voorrang hebben.

    Wel ben ik giga verbaasd over het leerplan voor jou van je leraar! Binnen de 7 maanden duimposities en tenorsleutel...dat heb ik eigenlijk nog van niemand verder gehoord/gezien. Kol Nidrei, een prachtig stuk maar die heb ik nog niet als lesstof op mijn lessenaar gehad. Natuurlijk heb ik die zelf weleens van het web geplukt om eens te zien hoever ik dan kom.

    Ja, dat truckje met notenlezen van klarinet had ik idd ook ontdekt. Grappig toch dat dat zo met een eenvoudig ezelsbruggetje werkt! Het was een hele tijd geleden wel even handig met iemand die klarinet speelde en ik dan de andere klarinetpartij kon spelen op mijn cello. Wel een heel eenvoudig stukje, overigens!

    Zo had ik ook gezocht naar een ezelsbruggetje voor de altvioolsleutel (C- sleutel), maar daar heb ik alleen een soort 'tweetrapsraket' voor en voor het snelle lezen is dat gewoon niet handig. Het automatiseert dan niet zo goed in je hoofd, want dan blijf je toch teveel nadenken en in die raket hangen.

    Notatie voor grote greep: de w ken ik niet. Moet alleen even heel diep nadenken hoe dat dan bij mij is aangegeven.
    Oh, ja, met een kruisje (een X).

    Maar goed, ieder heeft haar/zijn eigen leerweg en zo lang die goed voelt en de resultaten motiveren, is er toch niets aan de hand! Ik kan mij wel docenten herinneren die het niet zo hadden op het supersnel 'doorjassen' naar moeilijke stukken en technieken. Die benadrukken het belang van een degelijke bodem die rustig voortbouwt op de eerste positie. Eerst leer je de eerste positie, vervolgens gaat het naar een volgende positie en dan wordt er ook weer in eerste positie gespeeld om te werken aan de toonvorming. Bij het uitbouwen van de mogelijkheden, wordt daarnaast dus een pad bewandeld met oefeningen in eenvoudigere posities om juist meer aandacht voor de toon te kunnen hebben en je niet te verliezen in allerlei posities op alle snaren.
     
  8. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Mijn leraar heeft volgens mij bij iedere leerling een eigen aanpak. Hij laat iedereen wel al in het begin zowel in de eerste als de vierde positie spelen om te zorgen dat de hele cello vertrouwd voelt. Ik denk dat hij daarom ook al snel de duimpositie introduceert, maar dat zal wel later komen als je minder oefent. Het is trouwens niet zo dat we tijdens de les hele stukken spelen. Meestal kiest hij een paar lastige maten uit en dan zijn we daar het hele uur mee bezig.

    De uitdaging die hij mij geeft, stimuleert mij heel erg om veel te spelen. Hij is de eerste leraar bij wie ik zo fanatiek oefen. Ik oefen meestal rond de 15 uur per week voor mijn eigen les. Daarnaast speel ik ook de echte beginnersstukjes dagelijks met mijn kinderen. Twee van mijn kinderen spelen ook cello. De een 8 maanden, de ander 2 maanden. Doordat ik met hen vrijwel dagelijks speel, soms met z'n drieën, meestal eerst met de een en dan met de ander, blijf ik de beginnersstukjes herhalen. Ik mag ook altijd bij hun lessen zijn (ze hebben apart les) en daar krijgen we ook oefeningen of spelletjes op om thuis samen te doen. Op deze manier volg ik 2-3 uur les per week en speel ik meestal ruim 20 uur per week (ik kom naast werk, gezin en een beetje klarinet spelen dan ook niet aan veel anders toe...).

    Mijn toonvorming vind ik inderdaad nog niet zo best, maar volgens mijn leraar moet ik me daar niet teveel aan ergeren. Hij zegt dat dat moet groeien en dat daar tijd voor nodig is, maar dat dat wel goed komt. Daar hoop ik dan maar op... Hoe dan ook, ik vind zijn lessen erg leuk en stimulerend en ben erg blij dat ik met celloles begonnen ben.

    Die tweetrapsraket herken ik wel. Toen ik de tenorsleutel nog niet gehad had en klarinetpartijen probeerde te transponeren, had ik nog niet door hoe het makkelijk kon. Ik bedacht dan eerst hoe de noot in de vioolsleutel heette, dan welke noot het dan voor een c-instrument moest zijn, vervolgens hoe die noot er in de bassleutel uitzag en dan waar die dan op de cello zat. Het werd een soort viertrapsraket die helaas niet snel van de grond kwam, dan is de truuk met de tenorsleutel toch een stuk handiger!
     
    Marcelita vindt dit leuk.
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Dat is wel turbo veel en dat stimuleert geweldig voor jullie alledrie! Kunnen jullie een leuk cellotrio vormen! Er zijn best veel leuke stukjes in de beginfase die al leuk zijn met drieën en die zal jullie leraar jullie ook vast wel laten spelen.

    Het heeft toch iets weg van 'kilometers maken', oftewel gewoon lekker veel spelen, dan ontwikkelt het zich. Lekker oefenen, plezier in het samenspelen; zo te horen zijn jullie lekker bezig en kom jij al helemaal aan je 'kilometertjes' zo. ('Uren maken' heet het ook wel: met 10.000 uur op de teller klinkt je spel als een professional:))

    Als jullie zo lekker de smaak te pakken hebben heb ik nog wel een tip: Als er weer een cellofestival in Dordrecht georganiseerd kan gaan worden (die eeuwige financieën die rond moeten komen), is dat een hele gezellige happening voor cellospelende ouders én kinderen. Er zijn kindergroepen en volwassenengroepen opklimmend in niveau en voor de allerjongsten is er een cellodag met eindoptreden. Vorig jaar was weer zo'n festival en regulier zou weer in 2017 er één kunnen komen, maar het kan ook nog een jaar langer duren.
    Zie over dit festival op het forum het topic over het cellofestival Dordrecht.
     
    Nikin vindt dit leuk.
  10. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Dat lijkt me inderdaad heel leuk. Afgelopen zomer had ik er ook al over gelezen, maar toen had ik nog maar twee lessen gehad en kwamen we net dat weekend terug van vakantie. Maar ik houd het in de gaten en zodra de datum bekend is, reserveer ik hem!
     

Deel Deze Pagina