Viocta.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 4 feb 2016.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    Heeft iemand ervaring met het bespelen van de Viocta.
    640px-Viocta.jpg
     
    Solange vindt dit leuk.
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Zo te zien is hier dus geen sprake van resonanstonen zoals bij de Viola d'Amore, maar is het de bedoeling dat alle snaren aan te strijken zijn. Dan moet de kam wel zodanig gevormd zijn, dat dat ook kan.
    Kon je hier niet accoorden mee strijken? ( en nu kijk ik naar de wikipedia pagina hierover), en verrek ja, acoorden dus!
    Wat moet je hier gave muziekstukjes mee kunnen uitvoeren! Lijkt mij heel handig bij volksmuziek, zoals die uit oost-Europa. Balkanfolk, of nog meer richting Rusland en ook klezmer lijkt mij hier een heel avontuur op!
    De stemming van de vioolsnaren en de altsnaren er pal naast zijn van links naar rechts geplaatst in de volgorde Des-G / As-D / Es-A / Bes-E.
    Jazz wordt ook aanbevolen voor de viocta, maar dit na het bijstemmen van de Des-AS-Es-Bes naar de D-A-E-B.

    Zou er echt niemand zijn die dit speelt? Hoop dat iemand opduikt! Interessant om te horen van diens ervaringen!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het schijnt een elektrische viool te zijn bedacht en in 1971 gebouwd door Willem Wolthuis.
    Het dankt haar naam aam de acht (=octo) snaren.

    Dit onderwerp hoort daarom dus eigenlijk in de rubriek E-viool.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Dus overplaatsen!
    Oeps, dat 'electrisch' even helemaal niet gezien, kwam vast door de late avond ( en nu is het nog later:rolleyes:)
    Ik kon mij bij de viocta overigens wel iets acoustisch voorstellen.
    Ik ging dus toch maar weer op zoek naar een audioweergave. En dacht die gevonden te hebben.
    Wat ik helemaal niet aardig vind, is dat een veelbelovende omschrijving als:

    Romanesca mixes gypsymusic, jazz and chansons into worldmusic. The lineup contains violin, viocta, piano, melodion, guitar, bass and vocals of Femke Wolthuis

    helemaal niet de muziek laat horen als je erop klikt met je muis.:(
    (en ik dacht inderdaad: hey, inderdaad de muziekstijl die bij dit instrument past, oh, dit wil ik horen!:))
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2016
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb dit instrument (of zijn/haar broer/zus, zijn er meer dan één van gebouwd?) jaren geleden eens in handen mogen hebben maar heb geen idee meer hoe het klonk.
     
    Laatst bewerkt: 5 feb 2016
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zitten hier stalen snaren op?
    Zo ja, hoe zorgen ervoor dat de hals recht blijft?
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.134
    Homepage:
    Ja, er zitten stalen snaren op. Dat heb je met e-(strijk)instrumenten meestal.
    Volgens mij is de hals bij de sleutelkast ietwat naar achteren gebogen om de extra druk van al die snaren op te vangen.

    Hier nog NL-talige info over dit bijzondere instrument:
    https://nl.wikipedia.org/wiki/Viocta
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dan kan heel goed, want die Wolthuis was verbonden aan het GOV (Groninger Orkest Vereniging)!
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Volgens Wikipedia is het dan wel een elektrische viool, maar ik zie nergens opname-elementen in de kam.
    Waar zit dat elektrische dan, zo vraag ik me af?

    [ik wacht nog maar even met overhevelen naar de afdeling 'elektrisch' ]
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Dat een element bij een E viool in de kam zou moeten zitten is een misvatting: het element kan in een E viool ook onder de kam of elders in het instrument zijn aangebracht.
    In de wikipedia tekst wordt overigens gesproken over een contactmicrofoon: die zit er hier dan even niet op.
     

Deel Deze Pagina