Dus ook een bas (itt tenor, of discant). Wel handig idd om de D als C te stemmen voor de lage cellopartijen. Maar omdat het een D snaar is, heb je daar geen last van? (=minder mooie toonvorming? Ook in het algemeen: een snaar anders stemmen dan waar die voor gemaakt is, gaat het dan niet iets doffer klinken, omdat de snaar dan niet optimaal functioneert (=trilt)?
het wordt wat doffer, maar voor begeleidingspartijen is dat vaak juist prima. En het vraagt een net andere manier van de strijkstok hanteren qua druk en snelheid van strijken. Het verschil is veel minder duidelijk dan bij een scordatura op cello; als daar de C naar B gaat (ik geloof dat dat bij een van de Kodaly sonates gevraagd wordt...) hoor je veel meer verschil. Is trouwens ook prachtig.
Het doffere wordt ook al bewerkstelligt door het instrument tussen de knieën te klemmen. Het verschil tussen beetje dof en een beetje doffer is natuurlijk ook niet te horen in begeleidingspartijen.
Klopt. Op zich is een gamba helderder dan een cello, vooral in het hoog (oa dank zij de fretten). De gamba rust als je het instrument goed vasthoudt op de kuiten en dat dempt minder dan tussen de knieën.
Aha, grappig. Ik speel viool, maar ik zeg zeker al twintig jaar dat ik ooit VdG zal gaan spelen. En nu ben ik dat dus gewoon gaan doen.....
Hahaha, boodschap duidelijk, alleen heb ik nog heel wat jaartjes cello spelen te gaan voor ik twintig jaar bereikt heb. Ik vind dat ik eerst nog wat beter cello moet spelen.
Cello is ook heel mooi. Maar technisch toch wel heel anders dan VdG heb ik begrepen. Niet alleen vanwege de fredjes en de hoeveelheid snaren, maar de armbeweging met strijken is ook anders. Onderhands natuurlijk, maar ook meer vanuit een polsbeweging. Ik heb begrepen dat cellisten op VdG vaak te herkennen zijn aan de armbeweging. Ik oefen in ieder geval nu hard op de juiste strijkbeweging. een hele klus.
Ik kan mij wel voorstellen dat je met al die snaren van de VdG meer vanuit je pols moet werken. Eerst maar eens mijn cellovaardigheden verder ontwikkelen en cello is zo mooi dat het geen straf is daar flink op te oefenen! Intussen hoor ik maar al te graag hoe het verder gaat met VdG leren en waar je tegenaan loopt. Dus hoop ik nog veel van je te horen, en natuurlijk van de ervaringen van @Huub M. Bogaers.
Ja, ik vind het ook leuk ervaringen uit te wisselen, en -wie weet ooit- een keertje samen VdG te spelen!
@Gamine , onder dit topic wordt wel iets genoemd over de stemming van snaren, maar toch deze vraag: -> is jouw A gestemd op 440 Hz (zodat je met jan-en-alleman kunt samenspelen) of op 415 Hz (zoals vrijwel elke gambaspeler doet in barokmuziek)?
Dat is geen probleem, ik moet sowieso heel vaak stemmen want sommige snaren kunnen na enige tijd zomaar een toon hoger of lager zijn. Vooral mijn d en g snaar hebben deze kuren, heel apart. Zal wel door de tempratuurwisselingen in mijn huiskamer komen. Hebben jullie dat niet? Ik ben natuurlijk een beginneling en moet alles nog ontdekken.
@Gamine , goed te lezen dat jouw gamba en snaren er flexibel mee omgaan. Bij jouw vraag 'hebben jullie dat niet?': mijn ervaring met cello is dat het behoorlijk stabiel is. Als een (nieuwe) cello al een paar seizoenen heeft meegemaakt, het in de kamer niet al te extreem wisselt en er staalsnaren op zitten van (betere) kwaliteit, kan het behoorlijk stabiel zijn. Zonder te stemmen speel je de volgende dag zo verder (hoewel het veel slimmer is wel telkens te stemmen, voor de details).
Met mijn viool is dat ook geen probleem, die is heel stabiel. Maar met de gamba is dat heel anders. Het zal aan het snaren liggen. Maar Jan, begrijp ik goed dat jij zelf geen gamba hebt?
tja, het zal vooral aan de darmsnaren liggen. Af en toe breken die, en ontstemmen doen ze de hele tijd...