Violen gevonden op zolder

Discussie in 'Aangeboden' gestart door Rebecspeelster, 15 aug 2011.

  1. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Hoi allemaal!

    Samen met mijn vader ben ik na het overlijden van mijn moeder zijn huis aan het opruimen en we zijn inmiddels op de zolder beland. Daar kwam ik 3 violen tegen; een 3/4 en twee 4/4-instrumenten. Alle in aftandse staat met stokken van dezelfde kwaliteit om over de kisten nog maar te zwijgen. :(

    Mijn vader is iemand die NIETS weggooit dat hergebruikt kan worden of waar hij nog iemand blij mee kan maken. Hij is er van overtuigd dat er ook voor deze violen belangstelling zou kunnen zijn. Redenerend vanuit zijn vakgebied (horlogemakerij en kleinmetaal) is volgens hem van elk onderdeel nog iets goeds te maken. Dus dacht hij aan marktplaats ... Wees gerust, dat gebeurt niet! Ik heb ze nu bij mij thuis liggen.

    Zitten vioolbouwers te wachten op dergelijke verwaarloosde instrumenten om ze speelklaar te maken?
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Dat hangt van het soort aftandsheid af en van wat er onder het stof schuilgaat.
     
  3. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    In de 4/4 viool waar ik van mijn 12de tot 17de op gespeeld heb, zitten een paar houtwormgaatjes en het kinstuk heeft er te hard op vastgedraaid gezeten waardoor er scheuren ontstaan zijn in de rand.

    De andere 4/4 is destijds voor 100 gulden bij een rommelwinkel gekocht om aan de muur te hangen.

    De 3/4 zou misschien nog rendabel kunnen zijn.
     
  4. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Als je een vioolbouwer er voor betaald zal hij de instrumenten met veel plezier speelklaar maken :) Maar de vraag is of het de moeite is hé. Als de kosten meer zijn dan de waarde van je instrument kan je het misschien beter zo laten.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Als ik het zo inschat zijn de kosten om de boel weer speelklaar te maken vele malen hoger dan de waarde. Het instrument uit de rommelwinkel lijkt me een goede voor aan de wand: niets aan doen enkel dan een beetje afstoffen misschien. Een driekwart kan mogelijk nog van nut zijn voor een beginnende leerling, afhankelijk van wat er aan moet gebeuren.
     

Deel Deze Pagina