violin bridge fitting jig

Discussie in 'Viool' gestart door liuwe, 12 jun 2010.

  1. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    In een bericht van 16-03-2006 werd een foto geplaatst van een apparaatje waarmee je al schurend een kam mooi te pas kon maken. Dit apparaatje werd en wordt geleverd door Stewart-MacDonalds als Violin Bridge Fitting Jig voor de huidige prijs van € 31,42, een behoorlijk bedrag. Frits uitte toendertijd zijn twijfel over de werking van het hebbedingetje en ik had zelf ook wel de nodige twijfel.

    Wie schetste mijn verbazing toe ik in een Chinese Ebay-winkel hetzelfde(?) apparaatje voor $ 12,90 aangeboden zag. De verzendkosten waren hoger, maar ik kreeg het dingetje gisteren en het werkt.
    Het Amerikaanse ding was van aluminium, nou, de Chinezen maken hem na in ijzer/staal, met een kunststof wieltje, tamelijk zwaar, stevig zogezegd. Het geheel is in elkaar geschroefd.

    Je bevestigt de viool met tape vast in je mal op de werkbank, je plakt met tape een strookje dun polijstpapier tussen de f-gaten en als je dan de kam in het apparaatje klemt en je zet hem met het wieltje richting staartstuk (andersom dan op de foto bij St.Mac!), dan staat de staartstukkant van de kam loodrecht op de klankkast, dat kun je op het oog precies afstellen. Ik heb ook een strookje tape geplakt onder het "pad" voor het wieltje, ter bescherming van het bovenblad.

    Met beide handen kun je dan het geheel over het polijstpapier schuren en de kam neemt inderdaad de vorm van het bovenblad over! Voor een paar tientjes een mooi stukje gereedschap, waar je buiten de vioolbouw helemaal niks mee kunt, maar dat het te pas maken van een kam voor een amateur toch een stuk gemakkelijker maakt.


    http://stores.ebay.com/Music-Violin-Life_tools_W0QQ_fsubZ1121901014QQ_sidZ892004864QQ_trksidZp4634Q2ec0Q2em14?_trksid=p4634.c0.m14.l1581&_pgn=3

    :)
     
  2. Ruud Vermeulen

    Ruud Vermeulen

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    4
    het is inderdaad een handig stukje gereedschap, het wordt gebruikt bij de massaproductie, als er weinig tijd kan worden besteed. Dit hoorde ik van mijn docent in Newark. Een echte vioolbouwer gruwt er natuurlijk van en het werkt vaak niet bij oude violen omdat er dan vaak kleine vervormingen zijn opgetreden die alleen met een mes zijn aan te passen in de kamvoetjes.
     
  3. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Maar ik denk wel dat de meeste vervormingen optreden in de lengterichting van de houtvezels, en die vervormingen neemt dit hulpmiddeltje gewoon mee. Maar als op de plek van de kam lak gedeeltelijk weg is door gewrik en geschuif met de kam, ja, dan zul je met de hand bij moeten snijden. Maar mijn bovenbladen zijn nog glad en dan werkt het principe wèl.
     
  4. Ruud Vermeulen

    Ruud Vermeulen

    Lid geworden:
    11 jun 2010
    Berichten:
    4
    door de jarenlange druk van de kam ontstaat onregelmatigheid op die plaats, maar voor nieuwe violen werkt het prima, zeker met folie om de lak te beschermen
     

Deel Deze Pagina