violisten met een taalknobbel?

Discussie in 'Overig' gestart door koffienee1, 3 nov 2009.

  1. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    De laatste tijd meen ik te kunnen vaststellen dat violisten en musici met een melodie-instrument een voorliefde voor taal hebben en aan de andere kant drummers (slagwerkers) een voorliefde voor wiskunde. Ik vraag mij dan af of mijn aanname op feiten berust.. Is hier al 'ns onderzoek naar gedaan?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Voor mij gaat dat absoluut niet op: ik ben duidelijk een beta-figuur. Neemt niet weg dat ik wel eens alpha-hulp nodig heb. :) Of moet ik zeggen hulp van een alpha-figuur?

    Of daar onderzoek naar is gedaan zou ik niet weten, maar wellicht is dat via internet op te sporen?

    Frits
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Voor mij gaat dit zeer zeker op! Op Engels (academisch niveau) na ben ik vloeiend in Zweeds en gevorderd in Duits en Latijns. Mijn moeder spreekt amper een paar woorden Engels...

    Wiskunde heb ik een hekel aan, maar ik ken sommige strijkers die dat weer fantastisch vinden.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Nou, gezien het feit dat je het hebt over 'Latijns' zou je het niet zeggen. (Moet Latijn zijn)

    Frits
     
  5. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Nederlands is niet mijn moedertaal ;) Dat is Zweeds. Dus ik doe het nog niet zo slecht toch?
     
  6. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    111
    Nee hoor, helemaal niet! Ik ben trouwens eens begonnen met een cursus Zweeds! Het is een hele mooi, bijna muzikale taal!

    Niet heel makkelijk... :|
     
  7. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Zelf hoor ik bij de categorie van de taal fanaten. Eén van onze kinderen drumt én heeft een grote voorliefde voor wiskunde. Vandaar dus mijn vooronderstelling.
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Vreemd dat het in je openingsbericht hebt over musici en violisten terwijl het gebaseerd is op 2 personen.
     
  9. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Deze tendens meen ik te bespeuren bij musici uit mijn vrienden- en kennissenkring, niet alleen bij huisgenoten. In dat geval zou de steekproef te smal zijn.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Hoeveel personen zou je dan onderzocht moeten hebben om een gerechtvaardigde conclusie te mogen trekken? Dat zijn er zeker meer dan de kinderen van je kennissen en vrienden.
    Dit is een kwestie van statistiek en dat gaat denk ik een beetje te ver omdat hier op dit forum te gaan behandelen. Zijn er nog geen eerdere onderzoeken naar gedaan? Ik heb nog niet gespeurd op het web, maar misschien iemand anders al wel? Bij mijn weten hebben getalenteerde musici een goed ontwikkelde hersenhelft. In die hersenhelft zetelt dan tevens de aanleg voor wiskunde en de meer creatievere uitingen. Moet vast wel ergens meer over te vinden zijn.

    Frits
     
  11. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Ik zie alleen de link niet dat strijkers voornamelijk goed zijn in talen en drummers goed in wiskunde. Die uitspraak is ongegrond.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Het lijkt erop dat die uitspraak gebaseerd is op eigen kinderen en die van vrienden en bekenden. Maar daarmee is het nog geen stelling, zeker niet wanneer het aantal waarnemingen in beschouwing wordt genomen. Ik houd het maar op een hypothese.

    Frits
     

Deel Deze Pagina