Beste allemaal ik ben nu best in paniek toen ik vandaag mijn GEHUURDE viool uit de koffer wilde pakken, en tot mijn schrik ik beschadiging zag die er gisteren nog niet zat. ik snap nog steeds niet hoe het kan. ik ben altijd super voorzichtig ermee en heb hem NOOIT laten vallen of ergens tegenaan gestoten(wel een keer de strijkstok gestoten tegen de muur. er zijn twee beschadiging een bij de snaren en een onder de kinsteun ik dacht dus eerst dat het vuil dus niet het is echt een sneetje en het velt ook. ik was van plan deze viool nog een half jaar te huren maar ik breng hem morgen terug uit angst dat er straks nog meer van dit soort dingen gebeuren en ik zelf wel een goedkope viool koop. deze is rond de 1000 euro waard, hoeveel zal ik voor deze reperatie moeten gaan betalen? is dit ook een barst dat zich verder kan uitbreiden? mvg, Mira
He, wat vervelend, Mira! Hoe voorzichtig je ook bent, er kán natuurlijk weleens iets gebeuren en ik vermoed dat je nog steeds aan het nadenken bent waar dat van zou kunnen hebben komen. Kan het niet zo zijn dat de viool verzekerd is en dat dat via de vioolbouwer/verhuurder loopt en jij dus huur inclusief premie betaalt? Kijk maar eens op je huurovereenkomst. Bij mijn cello was dat destijds ook zo. Zo gauw mogelijk melden dat je dit nu hebt.
Mira, ziet de beschadiging onder de kinsteun er net zo uit? Een stukje lak is weg, althans zo lijkt het want de foto is niet helemaal scherp. Kan er iets uit de deksel van de koffer zijn op gevallen? De beschadiging is klein, zodat het wel is bij te werken.
Je huurt hem niet voor niks, de vioolbouwer is verzekerd en zal de schade gewoon repareren. Toen mijn dochtertje net haar viooltje had, liet ze haar stok vallen op de grond. In tweeën. Meteen de vioolbouwer gebeld en de stok daar gebracht. We kregen gewoon een andere stok mee. Kan gebeuren, zei de bouwer. Was geen opzet (ik was erbij, hij glipte gewoon uit haar handen met een stokoefening), dus deed hij er helemaal niet moeilijk over. Ik denk dat je rustig kunt slapen hoor, dit wordt gewoon opgelost en je kunt gewoon je viool blijven huren. Het blijft toch een gebruiksvoorwerp en er kunnen dingen mee gebeuren, dat weet de bouwer ook.
erg bedankt allemaal! ja de beschadiging onder de kinsteun ziet er precies hetzelfde uit. het enige wat ik kan bedenken was dat ik gisteren mijn kat slapend op de vioolkoffer aantrof, heb hem er wel meteen afgehaald maar ik vermoed niet dat dat het is geweest. toen ik het instrument huurde kon ik kiezen voor een verzekering die koste 90 euro, maar die heb ik toenertijd niet afgesloten omdat ik niet verwachtte dat ik de viool zou laten vallen of zoiet. Ik ga inderdaad morgen of overmogen langs, hoop dat het mee valt qua kosten. ik heb hem nu 6 maanden en het huurgeld voor het komende half jaar vorige week al overgemaakt.
Voor een viool van E1000 lijkt mij dat wel veel! Dat betaal ik nog niet eens voor mijn cello en strijkstok samen! En die hebben samen een waarde die ruim 6 keer zoveel is als deze viool. Gewoon morgen terug naar de vioolbouwer, sterkte.
Ik ben geen vioolbouwer maar het lijkt mij niet dat de lak eraf mag vellen. Lijkt mij dat er dan iets mis is met de lak en niet zozeer een beschadiging door gebruik. Alhoewel ik wel toe moet geven dat ik dit soort beschadigingen ook wel op mijn cello zie. Maar dat is dan een klein plekje hier of daar, en het velt niet! Ik laat die plekjes meestal wegwerken door de vioolbouwer tijdens een onderhoudsbeurt en ben dan meestal een paar 10 tjes kwijt.
Dat is een plekje van niks, gewoon een beetje was er op en klaar is kees. Verdwijnt misschien ook wel met een beetje huidsmeer, even met de vinger over een vettig stukje huid, bij de neusvleugel of zo, en dan met die vinger over het plekje. Lak valt er niet zomaar af, zelfs niet bij de goedkoopste chinees. Wat gek dat je poes op de vioolkoffer lag, onze poes lag er vroeger altijd in als de koffer wel eens een keer openstond.
Beste Mira, Je hebt gekozen het instrument niet te verzekeren; je draagt dus zelf het risico. Dat wil niet zeggen dat je kan garanderen dat er nooit iets zou gebeuren. Je geeft aan dat je heel voorzichtig bent met het instrument, maar ongelukjes, klein of groot, gebeuren nu eenmaal. Het is gelukkig maar een kleine beschadiging; raak er niet van in paniek maar ga gewoon overleggen met de vioolbouwer waar je het instrument hebt gehuurd. Frits geeft aan dat het maar klein is en gemakkelijk bij te werken. Dat gaat je echt niet veel geld kosten (àls het al wat gaat kosten). Verder geeft Tobias een 'tip' over was en ergere opties. Hoewel ik zijn berichtjes altijd kan waarderen, wil ik toch benadrukken dat je dit niet serieus moet nemen. Ga er vooral niets zelf opsmeren; daarmee maak je het alleen maar lastiger om weer te herstellen.
Ja, beslist geen Antiekwas er op smeren, daarmee wordt de ellende alleen maar groter want het retoucheren wordt daardoor ernstig gehinderd! De Antiekwas van Tobias is hier op het forum al vele malen besproken en moet alleen worden gebruikt door Tobias zélf! Zie de betreffende onderwerpen en discussies daarover.
Hierbij twee foto's van de achterkant van één mijner violen. Voor de behandeling met antiekwas, en na de behandeling met antiekwas/ Deze foto's zeggen meer dan duizend woorden.
Tobias heeft zelf een enorme staat van dienst opgebouwd in het behandelen van zijn eigen violen met antiekwas. Ieder moet zelf maar beoordelen of dit navolging verdient; anderen hebben hierover al hun advies gegeven. Ik neem aan dat die adviezen te maken hebben met de te verwachten vermindering in klankkwaliteit en/of de mogelijke aantasting van het lak op de viool. Is dat ergens eigenlijk al besproken, de puur feitelijke (chemische ) bezwaren jegens antiekwas?
Antiekwas moet men niet aanbrengen als men van plan is kleine beschadigingen te gaan behandelen of te laten behandelen met lak of anderszins. Dit geeft onze Beheerder ook in #11 aan. Maar als men de viool of cello niet gaat behandelen of gaat laten behandelen voor kleine beschadigingen, dan heeft het aanbrengen van Antiekwas alleen maar voordelen. Ja zal zelfs een bezoek aan de vioolbouwer om kleine beschadigingen weg te laten werken onnodig maken. Ook als er geen beschadigingen zijn, dan zal een jaarlijkse behandeling met Antiekwas niet alleen de lak schoon maken maar ook glanzender doen zijn. Schade aan de lak door het aanbrengen van Antiekwas heb ik zelf nooit kunnen constateren.
Een klein druppeltje lijnolie op een zachte doek had hetzelfde effekt gehad. Ik spreek uit ervaring. Vioolbouwer Atse Sytsma ried het in zijn boekje over de viool zelf aan en hij was ook timmerman, hij wist alles van lak en oppervlaktebehandelingen van hout. Daarnaast heeft hij ook heel wat goedklinkende instrumenten gebouwd.
Het gaat volledig mis wanneer olie en vooral siliconenhoudende houtveredelaars op de lak wordt gebracht wanneer er zich scheurtjes bevinden. Te denken valt aan een open centrale lijmnaad of niet geheel door getrokken scheurtjes. Soms zie je het niet eens in eerste instantie. Ook los liggende lijmnaden tussen krans en bladen kan dan toegang bieden voor een component, die verlijmen uiterst moeilijk maakt, omdat de huidenlijm niet meer wil hechten. Een scheur vooraf reinigen is uiterst lastig.
Hier een gescheurde lijmnaad in het bovenblad van een viool. Dit bovenblad heb ik natuurlijk niet behandeld met antiekwas. De gescheurde lijmnaad is opgevuld met een dunne wig.
Deze scheuren in #17 zijn zo evident dat een fatsoenlijk mens die niet gaat vol smeren met Antiekwas. Het gaat natuurlijk om die verborgenheden die je niet direct ziet maar waar bij een Antiekwasbehandeling toch schade wordt aangericht. En wat ook goed is te zien na de behandeling met Antiekwas is , dat de beschadigingen geenszins worden opgevuld met lak, maar enkel een kleur krijgen om de aantasting te maskeren.
het was inderdaad enkel de lak! het is best een veelgebruikte beginnersviool. nog bedankt voor de hulp! en mijn kat is ook wel is in de koffer gaan liggen maar ook erop hij slaapt zo´n beetje overal