viool / Cello

Discussie in 'Viool' gestart door Pompom, 19 sep 2008.

1. Pompom

Pompom

Lid geworden:
    19 sep 2008
    Hoi!
    Ik heb anderhalf jaar viool gespeeld, maarwil dit graag inruilen voor cello, omdat ik meer hou van die zwaardere klanken.

Wat ik ff wilde vragen;
    - Cello klinkt luider dan viool, neem ik aan? (ik woon op een appartment, wil de buren niet teveel tot last zijn :) )

- Is cello moeilijker dan viool?

Vele groetjes!

2. Adagio

Adagio

Lid geworden:
    2 jul 2008
    Hoi PomPom,

Wat zonde dat je wilt stoppen met viool! Waarom ben je anderhalf jaar geleden dan begonnen met viool als je eigenlijk houdt van de celloklank? (No offense!)

Ik denk dat je niet bewust moet kiezen (lees:redeneren) welk instrument je gaat bespelen. Je 'valt' voor een bepaalt instrument en weet: dit wil ik leren. Elk instrument heeft zijn moeilijkheden...

En wat betreft de buren: Ze horen je toch wel, dus daar moet je zeker niet voor switchen.

Het lijkt me wel heel moeilijk om beide instrumenten aan te leren. Er zijn toch wel wat verschillen in techniek ed en het lijkt me niet verstandig om de beginstadia van de instrumenten tegelijk te doorlopen (de strijkstok vast houden moet al op een hele andere manier!)

Welk instrument harder klinkt? Dat lijkt me moeilijk om te zeggen. De cello heeft een dieper, meer donker geluid vind ik. Maar met de (hoger klinkende) viool kan je ook heel wat klank maken hoor!

Succes met je keuze

3. Rebecspeelster

Rebecspeelster

Lid geworden:
    17 sep 2008
    Hoi Pompom!

Of je nu 1½ jaar geleden echt bewust gegaan bent voor het vioolspel of niet, een mens ontwikkelt zich en dat kan veranderingen met zich meebrengen. Persoonlijk heb ik wel het idee dat je na 1½ jaar vioolstudie nog wel in de "snuffelfase" zit en dat het cellospel evengoed voor tegenvallers kan zorgen op termijn. Ik heb wel gehoord dat als je een vioolleerling en een celloleerling vergelijkt dat de celloleerling de eerste 2 jaren sneller vooruitgaat dan de vioolleerling en dat na 2 tot 3 jaar een kentering plaatsvindt. Dan maakt de vioolleerling grotere vooruitgang. Na een jaar of 5 komt het weer bij elkaar. Nogmaals, ik heb het gehoord en het is niet uit eigen bevinding.

Een waar woord! Het "vallen" voor een instrument is het gevolg van een binding die al aanwezig is in jezelf.

Goede afspraken met de buren wat tijd of plaats betreft, kan geen kwaad. Misschien dat de cellisten van dit forum nog een suggestie hebben voor het feit dat een cello met pin op de vloer rust en daarmee trillingen meer doorgegeven worden dan bij een viool.

Succes met je beslissingen.

4. koffienee1

koffienee1

Lid geworden:
    20 feb 2009
    Beste Pompom,

Het bezwaar van het harde geluid kun je goed ondervangen met een hotelsourdine die hooguit 20 euro kost of met een elektrische viool, maar die is aanzienlijk duurder. Trouwens, een cello kan er ook wat van.... Ook daar zijn sourdines voor en bestaan er elektrische celli.

groetjes, Koffienee

5. Lise

Lise

Lid geworden:
    17 okt 2007
    Hallo Pompom,

Ik woon al sinds mijn negentiende op kamers en in appartementen (ik ben nu 36) en ik heb nog nooit een probleem met mijn buren gehad wat betreft het cellospelen. Natuurlijk horen ze het wel, maar de celloklank wordt door de meeste mensen erg aangenaam gevonden. Ook als je een etude of een serie maten keer op keer herhaalt omdat het niet goed gaat.

Een belangrijk verschil met viool, of een ander sopraaninstrument, is dat een cello niet zo'n penetrant geluid heeft. En dat is belangrijker dan volume.

Waar ik wel altijd rekening mee houd is dat ik me netjes aan de wet houd. Ik speel bijv. niet meer na tien uur 's avonds. En ik heb er altijd voor gezorgd dat ik mijn buren inlichtte.

Wat betreft vooruitgang op cello, je kan met cello sneller samen spelen dan met viool omdat basso-continuopartijen uit barokmuziek over het algemeen goed in alleen eerste positie te spelen zijn. Je kan dus al na een paar maanden makkelijk in een barokensemble mee gaan spelen. Maar als je verder komt heeft een cello ook zo zijn moeilijkheden. En als je in een symfonieorkest wilt gaan spelen, moet je wel technisch verder zijn dan een violist aangezien je bij de celli meestal niet het onderscheid hebt tussen een eerste en een tweede stem.

Succes met het maken van je keuze.

Deel Deze Pagina