Viool elektrisch versterken

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Lisa Durnez, 4 mei 2011.

  1. Lisa Durnez

    Lisa Durnez

    Lid geworden:
    4 mei 2011
    Berichten:
    2
    Halle iedereen,

    ik speel sinds kort in een groepje en binnenkort gaan we optreden, onder andere op een klein festivalletje. Nu is het zo dat ik nog niets heb voor versterking voor mijn viool.
    Ik heb al wat rondgekeken en heb gemerkt dat er verschillende technieken bestaan.
    Het probleem is dat ik de prijs nog zo laag mogelijk wil houden omdat ik nog niet weet hoe onze groep verder gaat evolueren en of de toekomst echt veel gaat brengen.
    Ik heb gezien dat je via e-bay vanalles kan kopen (aangezien het aanbod in de winkels hier vrij klein is) maar daarop kan je natuurlijk niets testen.
    Dus wou ik vragen of jullie toevallig ervaringen hebben met bepaalde elementjes, en voornamelijk met een piëzo element (zo een rond dingetje dat je op je viool kleeft) of met andere relatief goedkope elementjes?
    Alle tips welkom!

    Groetjes,
    Lisa
     
  2. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    In de discussie over Klassieke cello versterken wordt de Headway Band positief besproken. Deze is het meest bekend als pickup voor viool. Voordeel is dat je kunt experimenteren zonder te plakken of iets aan de kam te moeten wijzigen.
     
  3. Lisa Durnez

    Lisa Durnez

    Lid geworden:
    4 mei 2011
    Berichten:
    2
    Ik heb de discussie inderdaad gelezen, ik heb zelf ook al van een headway band gehoord.
    Momenteel is dat echter nog te duur, waarschijnlijk wordt dat iets voor in een later stadium. Ik zou nu nog met piëzo elementjes werken, maar het probleem is dat ik echt niet weet hoe dat klinkt..
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Plakdingen, zeker de goedkope zou ik absoluut niet gebruiken op een viool. De Headway kan ik zeer aanbevelen.
     
  5. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Mogelijk is een goedkoop element iets te temmen met een (goedkoop) equalizerpedaaltje (bv. Behringer). Eventueel over een lichte basversterker.

    Een andere optie is misschien een (condensator)microfoon met een hoge microfoonstandaard lenen of huren. Wanneer de band een PA (zanginstallatie) heeft kan je daarover spelen.
     
  6. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    ik heb geen goede ervaring met microfoons in een band, de drums worden daar ook door opgepikt. En als je onder een statief moet spelen ben je erg onvrij.
     
  7. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    Hey,

    Die piezo elementjes zou ik niet kopen. heb zelf al een iets duurder elementje gehad, fishman C100 cello pick-up (150euro), een zeer dure basversterker (550 euro) en het resultaat blijft een 'metaalachtig' vervormde klank.

    Ondertussen heb ik een DPA 4099 condenser microfoon gekocht. Niet goedkoop maar het word door zowat alle prof. musikanten gekocht die hun instrument willen versterken.
    Ben er zeer tevreden over, en zeker zijn geld waard! De micro heeft een XLR uitgang dus moet in een mengpaneel of externe audio-interface gestoken worden.

    Nadeel: de micro's zijn zeer gevoelig voor feedback, maar als je je instrument goed plaatst dan valt dit wel heel goed mee. Ga bvb nooit vlak voor de drummer zitten ofzo...


    Je kan deze micro trouwens ook huren! Dus als je een optreden hebt of je wilt het eerst uit testen dan kan dat.
    Hier bvb. http://www.rwinshop.nl/verhuur/adva...Csid=3667f75dbac41728c300f2f2e718fbb3&x=0&y=0
     
  8. amaryllida

    amaryllida

    Lid geworden:
    10 jun 2010
    Berichten:
    167
    O ja nog even over de headway Band. Bij een van onze optredens hebben we die mogen gebruiken. Ben er niet van onder de indruk. Wel beter dan die elementjes, maar zoals ik zei koop je beter ineens die DPA microfoon. Dan ben je zeker dat het goed zit :)

    Je schrijft dat je de prijs laag wil houden, dan zou ik toch zeker gaan voor die Headway. Er zijn inderdaad goedkope elementjes van soms 50euro, maar dat is weggesmeten geld.
    Wat misschien ook goedkoper is (maar niet handig om te werken) is een goede microfoon, gewoon in statief. Die gebruiken we op onze repetities vaak, maar je moet je F-gat heel de tijd onder de micro houden; dan ga je vrij stijf spelen vind ik zelf.

    Maar een 'goede' micro kost ook wel wat geld hé
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Ik heb ondertussen ook een goede ervaring met een DPA microfoon-systeem, vooral het systeem dat op een viool met een z.g. zwanehals op het akoestisch centrum gericht is. Het is het beste dat ik tot nu toe heb mogen horen op microfoongebied.
     
  10. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Een tijdje geleden hebben wij een Headway band voor een viool gekocht en zijn daar heel tevreden over. Nu wil ik daar een altviool mee uitversterken. De band zelf past om de altviool heen en het werkt opzich ook goed, ik vraag me alleen af of er in de altvioolversie van de band andere techniek zit om de lagere tonen op te vangen...of is alleen de band zelf langer dat deze om een bredere altviool past.

    Op zich is de kwaliteit van het uitversterken goed maar wie weet wat er nog beter kan.
     
  11. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wanneer de Band om een altviool past is het niet nodig een aparte band aan te schaffen. De techniek van de Piëzo cellen (2 stuks) is voor de alt band hetzelfde. In de praktijk valt de band voor alt voor kleinere alten vaak te groot uit.
     
  12. Xander Nichting

    Xander Nichting Xander Nichting

    Lid geworden:
    23 jul 2013
    Berichten:
    15
    Homepage:
    Nog een overweging: als je vrij rond lopen dan zou ik zeker een zendertje investeren. Is weer duur, weet ik, maar mijn allereerste optreden als electrisch violist was ook met kabel over de grond. Leuk, totdat iemand achterlangs loopt en je viool over de grond gaat. Dat is altijd duurder. Beste optie voor uitversterken van een akoestische viool blijft zeker een DPA mic. Alle plak elementen blijven scherp klinken, zelfs de Barcus Berry die ik jaren heb gebruikt.
    Theater tour met akoestische viool gedaan met DPA, was echt geweldig, en zeker de investering waard.
    Zoals je schrijft zijn deze opties wellicht nu te duur, je zou een electrische viool misschien ergens kunnen huren, Yamaha wordt vrij veel verkocht heb ik begrepen.
     
    Laatst bewerkt: 11 apr 2014

Deel Deze Pagina