viool en altviool afwisselen

Discussie in 'Viool' gestart door johannes, 3 mrt 2012.

  1. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    ik speel nu 3,5 jaar altviool (met les) en heb deze kerst ook een viool gekocht. het gaat me al best goed af op de viool, maar omdat ik beiden soms elke dag even wil spelen, moet ik steeds weer even wennen aan de verschillen in de afstanden en het lezen van de de sleutel.
    ik doe steeds even een paar toonladdertjes, dus in de zuiverheid gaat het nu wel goed.

    Maar heeft iemand suggesties of tips hoe je snel heen en weer kunt switchen in de overstap van lezen in de C-sluetel naar de G-sleutel v.v. De geest wil wel, maar het brein wil nog niet zo snel mee in dat overstappen....
     
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Het is net als bij het links rijden in Engeland: je moet gewoon de kop er goed bij hebben en houden! Ik heb zelf altijd een hekel aan het op één avond moeten spelen van èn viool èn altviool: Als je een aantal maten rust hebt, laten we zeggen twintig, dan ga je vaak twijfelen op het moment dat je weer moet inzetten! Volgens mij is er geen truc; wakker blijven en op scherp staan zijn de enige raadgevingen die ik je kan geven.
     
  3. viva_viola

    viva_viola

    Lid geworden:
    19 jan 2011
    Berichten:
    42
    Hey,

    Zelf heb ik er ook last van. Sinds 2,5 jaar speel ik naast viool ook altviool en moet dus constant wisselen. Wat ik op den duur gemerkt heb, en dit geld voor meerdere mensen, is dat dit niet bevorderlijk is voor de typische alt/vioolklank, de zuiverheid en inderdaad dus ook het lezen van de sleutel. Ik heb 1 orkest en 2 kwartetten, waarin ik alt, alt en 1e viool speel, en dan is het erg vervelend om weer op een ander instrument over te schakelen. Er is niet echt een goed middel voor om dit te versoepelen. Wel gaat het op den duur makkelijker.

    Het switchen binnen een concert oid moet je niet willen (heb ik zelf wel een keer gedaan, maar is erg lastig en gedoemd om ergens fout te gaan). Toonladders en (lees)etude's helpen wel, voor inderdaad je zuiverheid en om de andere sleutel weer te lezen. En wat Liuwe zei is ook erg waar: 'wakker blijven en op scherp staan'.

    Het beste vind ik zelf toch het wisselen na een week of langer, zodat je een week de kans krijgt om de echte altklank of vioolklank er uit te halen. En eigenlijk ben ik zelf voorstander voor het kiezen tussen 1 van de 2. Maar zelf kan ik dat ook niet, ze zijn allebij zo mooi :')
    Ik hoop dat je hier wat aan hebt en succes!
     
  4. johannes

    johannes

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    87
    Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nu toch ook mijn viool even aan de kant gelegd om het leerproces op de alt niet te veel te frustreren. De viool komt wel weer, hoop ik.
     

Deel Deze Pagina