viool Gavinies

Discussie in 'Overig' gestart door Martin, 10 mrt 2006.

  1. Martin

    Martin

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    5
    Wie kent de vioolbouwer Gavinies. Ik ben in het bezit van een viool van deze bouwer en daarom wil ik er meer over weten.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    De eerste zoek aktie in google geeft het volgende:

    Gaviniès was de zoon van een vioolbouwer en als violist hoofdzakelijk autodidact.
    Hij genoot vooral als componist een groot aanzien; Viotti noemde hem de 'Franse Tartini'.

    Gaviniès was vanaf de oprichting van het Parijse conservatorium, in 1795, tot aan zijn dood vioolleraar aan dit instituut.

    Hij liet 6 vioolsonates na, 6 vioolconcerten, 6 triosonates, duo's voor viool en violoncello, en etudes: Vingt-quatre matinées (1800).

    Hiet zou dus zijn vader kunnen zijn, de vioolbouwer maar met alleen de naam kom je er niet, heb je nog meer gegevens over je viool?

    Remi

    Het kan zijn dat jet gaat om François Gaviniès.


    [edit](Dit bericht is door remi bijgewerkt op 10/03/2006 om 19:04 uur)[/edit]
     
  3. Martin

    Martin

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    5
    Verdere gegevens heb ik niet. Ik heb nog in de lijst met de meest bekende vioolbouwers gekeken, maar de naam Gavinies komt daar ook niet in voor. Mogelijk zijn er nog ander kenmerken waar ik op moet letten.
     
  4. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Hij liet 6 vioolsonates na, 6 vioolconcerten, 6 triosonates, duo's voor viool en violoncello, en etudes: Vingt-quatre matinées (1800).

    Remi,

    Ik neem aan dat Gaviniés, als hij zijn eigen etudes kon spelen, een technisch zeer goed violist moet zijn geweest. Want na Rode heb ik die dingen doorgeworsteld en dat viel beslist niet mee.

    Groet,
    Hopf
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Er zijn vioolhandelaren die zo’n exemplaar van ene Gavinies hebben verkocht voor US$ 11k. Maar in dat geval ging het niet om een viool maar om een altviool. Dan gaat het waarschijnlijk ook nog om een François Gavignies die leefde van 1730 – 1770, dus niet erg oud geworden helaas, waardoor het aantal nagelaten instrumenten niet echt groot is.

    Hier is derhalve de juiste spelling –zoals zo vaak- van groot belang én of het wel om een viool gaat. Dus Martin, kijk nog eens heel goed of je de juiste spelling gehanteerd hebt en of je niet met een (kleine?) altviool te doen hebt die besnaard is als een viool.




    [edit](Dit bericht is door soundboard bijgewerkt op 13/03/2006 om 23:16 uur)[/edit]
     
  6. Martin

    Martin

    Lid geworden:
    10 mrt 2006
    Berichten:
    5
    Sounboard,

    Dank je wel voor deze informatie, beetje bij beetje krijg ik meer te horen. Het is een viool van vrienden en de eigenaar is gestopt met spelen en willen deze viool verkopen, maar ik wil er gewoon meer van weten. De naam Gavinies is ingebrand, de gehele lengte is 58.5 cm en de breedte 21 cm. Mogelijk zegt het jou nu meer mer deze info. Ik hoor nog graag.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Helaas, met het verstrekken van een totale lengte en een maximale breedte kun je niet differentiëren tussen een klein model altviool en een hele (= 4/4) viool. Beide kunnen dezelfde afmetingen hebben.

    Is het mogelijk om een digitale foto te leveren met –als het kan- details van de krul, etiket, voorkant, achterkant en inleg bij de hoeken?
    Dan valt er mogelijk iets meer over te zeggen.
     
  8. Jan-Peter

    Jan-Peter

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    142
    Homepage:
    In dit topic gaat deze discussie verder.
     

Deel Deze Pagina