Viool in combinatie met cello

Discussie in 'Overig' gestart door Stefan de Vries, 22 okt 2015.

  1. Stefan de Vries

    Stefan de Vries

    Lid geworden:
    2 mrt 2015
    Berichten:
    8
    Beste allen,

    Na enkele maanden naar plezier en tevredenheid cello te hebben gespeeld, heb ik onlangs een viool geërfd. Deze is door de bouwer in Maastricht weer speelklaar verklaard, na een schoonmaakbeurt, nieuwe snaren en afstelwerk. Omdat ik de erfenis eer aan wil doen, ben ik van plan in ieder geval een aantal vioollessen te nemen om te zien of "het" ook iets voor mij is.

    Zijn er mensen die viool zijn gaan spelen ná de cello? Wat zijn jullie ervaringen?

    Groet,
    Stefan
     
  2. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi Stefan,

    Proficiat vooreerst met je erfstuk en hou me zeker op de hoogte hoe het loopt met de geplande vioollessen.
    Ik speel mijn 5de jaar viool en hoop eerstdaags met cellolessen te kunnen beginnen.
    Mijn vioolleerkracht heeft tot nu toe nog niemand onderwezen die eerst cello leerde en ik ben er zeker van dat het voor de celloleerklacht ook een uitdaging is om een violist(e) cello te leren.
    Ik ben benieuwd wat de struikelblokken zouden kunnen zijn maar ben er zeker van dat er ook wel voordelen zijn die je kan meenemen. Je ben al wel vertrouwd met een strijkstok en de vele uitdagingen van een strijkinstrument.
    Je hebt meer noten in je hand bij viool en zal wellicht ervaren dat de snaren minder in je vingers van de linkerhand duwen doordat ze aanzienlijk dunner zijn. Het fijnste vond ik, toen ik even een cello mocht proberen van een vriendin, dat je de klankkast effectief voelt. Bij viool heb je natuurlijk minder snel een logistiek probleem dan bij cello. Ik denk dat het een hele uitdaging kan zijn. Succes alvast!

    Mvg. Nancy
     
  3. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    Stefan, een goede vriendin deed het andersom: jaren viool op hoog niveau en later cello erbij. In een orkest van semi-professioneel niveau (met enkele beroeps en conservatoriumstudenten) switste zij na een paar jaar in het orkest van viool naar cello. Zo zijn er voorbeelden van mensen bij wie 'allebei' heel goed werkt.
     

Deel Deze Pagina