Viool klinkt als gillend biggetje bij spelen in barok ensemble

Discussie in 'Viool' gestart door liesbeth violon-cello, 28 nov 2018.

  1. liesbeth violon-cello

    liesbeth violon-cello

    Lid geworden:
    28 nov 2018
    Berichten:
    6
    Ik heb een studieviool (Pirmavera Laureato) met volgens mij goede snaren (Warchal Ametyst), die heel prettig speelt en heel helder van klank is. Bij het spelen thuis en bij de viooldocent hoor ik hem op de e-snaar vooral een klein, wat schel, na-gilletje maken. Valt wel op, maar is mee te leven. En met een houten wasknijper op de kam doet hij dat veel minder. Maar wanneer ik de viool meeneem naar het barok ensemble, bezetting klavecimbel, alt-blokfluit, cello en dus mijn viool gilt hij echt erg, vooral op de e-snaar maar ook op de a en zelfs licht op d en g. Het geluid van een gillend biggetje, een beetje hysterisch, omschrijft het geluid het beste. Ook de andere ensemble spelers horen het, maar voor mij speelt het niet helemaal niet fijn. De houten wasknijper helpt hier niet. Alleen het spelen met een rubber dempertje op de kam helpt wat. Wat is er mis met de viool en wat zou ik eraan kunnen doen? De positie van de kam heb ik gecheckt. Heeft ie andere snaren nodig? Zo ja, wat voor zou het beste zijn. Is de kam niet goed? Ligt het aan het feit dat het een studieviool is? Graag jullie tips!
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Liesbeth, welkom op het forum! Wel grappig dat je "Liesbeth violoncello" heet, maar je het over het probleem met je viool hebt in een barok ensemble. Speel je dus ook cello?
    In een barokensemble wordt nogal eens gespeeld met darmsnaren of snaren met darm en dan omwikkeld met een ander materiaal. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar er zijn hier op het forum anderen die je vast verder kunnen helpen.
     
  3. liesbeth violon-cello

    liesbeth violon-cello

    Lid geworden:
    28 nov 2018
    Berichten:
    6
    Hoi Marcelita,
    Bedankt voor je reactie. Ja, de cello was mijn 'eerste liefde'. Helaas staat hij nu al meer dan een jaar in zijn koffer omdat ik er vanwege blessures niet op kan spelen. Viool heb ik daarna opgepakt omdat die, bijzonder genoeg, geen fysieke problemen geeft. Vervolgens hard gewerkt om weer met het ensemble mee te kunnen spelen, maar dan met viool. Helaas gaat de viool over zijn toeren in combi met de andere instrumenten zoals ik al omschreef. Misschien zijn idd de snaren het probleem zoals jij aangeeft. Darmsnaren hebben natuurlijk een veel lagere spanning. Miss dempt dat de resonantie van het instrument ook. Ben benieuwd of er nog meer tips komen.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Een Primavera lijkt mij een viool uit de aleronderste regionen (amper een studieviool te noemen) en Amethyst is ook een budget snaar, dus wat kan je verwachten? Iets fatsoenlijks kopen of huren bij een vioolbouwer zou ik zeggen. Wanneer je veel barok doet verdient het aanbeveling om een barokviool + barokstrijkstok (echt iets anders dan een "moderne") te nemen.
     
  5. liesbeth violon-cello

    liesbeth violon-cello

    Lid geworden:
    28 nov 2018
    Berichten:
    6
    Bedankt voor je antwoord Bert. En een andere, goede viool kopen is zeker mijn plan. Maar pas over een jaar weet ik zeker of ik mijn cello nog kan spelen of dat dat niet meer gaat lukken. Dan wil ik hem het liefste inruilen op een viool. Dat bepaalt ook de klasse waarin ik kan gaan zoeken. Tot die tijd hoopte ik met deze viool vooruit te kunnen. Kan ik ergens nog iets aan veranderen om hem in het ensemble beter te laten klinken of is dat vergeefse moeite?
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Welkom liesbeth violon-cello
    Misschien kun je tot die tijd een fijne viool huren?
    Dan speel je in ieder geval tot je weet hoe je verder wilt op een fijne viool met een prettige klank.
    Niets is zo frustrerend als spelen op een instrument met gebreken, en gillen als een varken lijkt mij nou niet een prettig gehoor en fijn om naar te luisteren.

    Zou het misschien een wolf kunnen zijn?
    (Daar moet ik aan denken omdat de wasknijper soms helpt.)
    Als het een wolf is dan zou je viooldocent dat wel moeten kunnen herkennen.
    En wolf is trouwens niets mis mee en vaak prima te verhelpen door een kleine verzwaring ( wolfdoder) aan te brengen op één van de snaren.
    Bij de plaatsing van de wolfdoder is het wel heel belangrijk dat je nauwkeurig te werk gaat.
    En mm meer of minder heeft veel invloed op de klank.
     
  7. liesbeth violon-cello

    liesbeth violon-cello

    Lid geworden:
    28 nov 2018
    Berichten:
    6
    Hoi Marloes,
    Daar had ik nog niet aan gedacht, omdat de wolf op mijn cello heel anders klonk. Maar ik heb het net geprobeerd met de wolfdoder van mijn cello, en wow hij klinkt echt veel beter nu. Zou dat het dan zijn geweest? Zo thuis spelend is dit echt super. Over twee weken heb ik pas weer het ensemble. Dan kan ik horen of het daar ook afdoende helpt. Ik hoop het van harte, dan kan ik lekker nog een jaartje met deze viool door. Bedankt voor je suggestie!
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Dit soort violen wordt vaak gekenmerkt door een beroerde afstelling "zo uit de doos" Een vioolbouwer er even naar laten kijken, al worden de meeste professionele bouwers niet blij van Primavera's en Staggs etc.
    Als aanvulling: de (voor een viool echt te zware) wolfdoder werkt hier als demper en haalt de scherpe boventonen weg. Dat is natuurlijk nog verre van optimaal!
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Dat is echt niet de bedoeling.
    Ik zou ook even bij een vioolbouwer langs gaan die is de enige die je kan vertellen wat de oorzaak is.
    Nu blijf je zelf zoeken naar een oorzaak en dat lijkt mij zoeken naar een speld in de hooiberg .
    Zonde van al je tijd en energie.

    En volgens mij wordt het hoog tijd die gillende big naar de schuur te verbannen.
    Beter voor je oren en beter voor je speelplezier. :)
     
  10. liesbeth violon-cello

    liesbeth violon-cello

    Lid geworden:
    28 nov 2018
    Berichten:
    6
    Ha, ha. Arm biggetje. :) Dat die cello wolfdoder veel te zwaar is, had ik ook al bedacht. Ik zal volgende keer op les mijn docent vragen of ze de wolf kan vinden. Als het idd een wolf is, koop ik er een voor viool. Daarna nog proberen in het ensemble. Misschien is het probleem dan even opgelost, voorlopig dan. Ik zou hem graag nog een jaartje spelen. Enne, nog even voor je info, de viool is afgesteld door een vioolbouwer voordat ik erop ging spelen. Maar als het probleem niet bij de wolf ligt, zal ik idd even terug moeten. Bedankt voor je feedback!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Bijna iedere cello heeft een wolftoon en om die te doen verdwijnen zijn de wolfdoders min of meer afdoende. Voor een viool is dat in de meeste gevallen niet toereikend. Vaak kan een aanzienlijke verbetering verkregen worden (bij de viool) door verplaatsing van de stapel. Er is een optimale plaats voor de stapel in combinatie met de juiste spanning waarmee die wordt geplaatst. Dat is een tijdrovende zaak, maar erg effectief.
     
  12. liesbeth violon-cello

    liesbeth violon-cello

    Lid geworden:
    28 nov 2018
    Berichten:
    6
    Hallo Frits,
    Bedankt voor je advies! Dat houd ik in gedachte voor het geval de wolfdoder niet (genoeg) mocht werken.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Een wolfdoder wordt bijna nooit toegepast op een viool. Zoals ik eerder al schreef: kwestie van optimaal instellen van het een en ander.
     
  14. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    892
    Ik ben wel benieuwd hoe het afgelopen is met de blessure en het cello spelen....? en natuurlijk ook met het biggetje... We blijven graag op de hoogte...
     

Deel Deze Pagina