viool kopen 500 euro

Discussie in 'Viool' gestart door perenelle, 28 jan 2016.

1. perenelle

perenelle

Lid geworden:
    17 jan 2015
    Als je over een budget van max 500 euro beschikt en graag een viool wil kopen, wat raden jullie dan aan?
    Een studieviool bij bv Pro Arte kopen? Of een duurdere chinees (wellicht niet?)? Of kan je daar alleen rommel voor krijgen?

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Een Scott Cao (of vergelijkbaar) die door een vioolbouwer goed speelklaar is gemaakt en daarenboven is voorzien van snaren naar westerse maatstaven!

perenelle vindt dit leuk.
  3. perenelle

perenelle

Lid geworden:
    17 jan 2015
    Aha, die reclame ken ik van in de Strad!

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    In die context zou ik willen zeggen: goede wijn behoeft geen krans!

5. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Ik heb een heel hebbelijke cello voor 500 euro kunnen kopen, maar dat was dan een ex-huur instrument van een docent die aan verhuur deed. Het instrument was uit een hogere prijsklasse, maar door wat schade euveltjes omlaag geduikeld, echter die schade is niet in de klank terug te horen.
    Dus als je op zo'n manier binnen je budget kunt blijven, ben je niet slecht af!

6. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Vermoedelijk is de Pro Arte student outfit van bijna 500 euro ook Chinees en dat geldt eigenlijk voor al dit soort setjes, ook van Scott Cao. Is overigens niets mis mee mits goed afgesteld.

zapling vindt dit leuk.
  7. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik had een Scott Cao die snel was gebouwd denk ik. Want de versterkingsranden waren niet ingebracht in de hoekblokjes maar liepen er gewoon overheen. Doen de bouwers in China wel vaker, zag ook laatst een filmpje waar de meisjes in hoog tempo de versterkingsranden er overheen plakten. Heb daarna ook geen hoge pet op van de Scott Cao. Maar misschien ten onrechte.

8. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Ten onrechte: het zijn prima budget-instrumenten. De koffers waar de goedkoopste Scott Cao instrumenten in worden geleverd zijn helaas niet best: dat geldt ook een beetje voor de stokken, maar de instrumenten zijn na het aanpassen van de stapel, het vervangen van de snaren en (meestal) het bijwerken van de toets heel geschikt voor beginners. Overigens is er een tendens om ook de goedkopere instrumenten weer in Europa, zelfs in Duitsland te bouwen. Voor 500 lukt dat nog niet!

9. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik heb hier uitstekende instrumenten van origine uit China en in Duitsland verder afgewerkt. Je moet de gehele set-up nalopen en het een en ander aanpassen, maar verder heel redelijke instrumenten.
    Er zit een heel lekker spelende strijkstok bij. Viel me heel erg mee!

10. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Wat betreft de versterkingsranden. Soms lopen ze dus gewoon over de hoekblokjes heen. En ik heb ook violen gezien, waar de versterkingsranden gewoon tegen de hoekblokjes zijn aangeplakt en dan nog slordig ook. Is het belangrijk dat ze zijn ingebracht, of maakt het niet zoveel uit eigenlijk.

11. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Om een indruk te krijgen van een budget Scott Cao:

12. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Blijkbaar klinken de Scotts in een bepaalde serie allemaal hetzelfde en dat geeft toch te denken.
    Bij mijn weten zou iedere viool anders van klank moeten zijn.

Als ik op zoek zou zijn naar een ander instrument, zou ik zo veel mogelijk instrumenten bespelen en uitproberen. Daarmee net zo lang doorgaan tot je er een hebt gevonden die het te besteden bedrag niet te boven gaat en aan de klank voldoet.
    Merken en typen zeggen eigenlijk niets.

13. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Ja en nee. Als violen uit een bepaalde serie "hetzelfde" klinken geeft dat het voordeel van een stukje voorspelbaarheid. Online verkoop is in Nederland niet perse noodzakelijk maar in een land als Amerika vanwege de afstanden vaak wel. En dan is het niet handig dat de ene viool schel klinkt en de andere erg warm.
    Maar subtiele verschillen zullen er in de klank toch wel zijn.

14. perenelle

perenelle

Lid geworden:
    17 jan 2015
    Heeft iemand ervaring met de sets van Gewa?

15. perenelle

perenelle

Lid geworden:
    17 jan 2015
    of met een Tsjechisch setje, gebouwd in Akord Kvint?

Niet dat ik concrete plannen heb, maar ik ben altijd nieuwsgierig naar wat commentaar! :)

16. BertBoonVioolbouw

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Alle waar is naar zijn geld en bij een eenvoudige viool komt het er op aan dat hij goed speelklaar is gemaakt en degelijk is opgetuigd. Bij onlineshops die de violen "zo uit de doos" verkopen en daar dan ook nog het etiket "superspeelklaar" opplakken kun je dat niet verwachten. Een vioolbouwer die goedkopere instrumenten fatsoenlijk afregelt, zonoduig de toets bijschaaft, de stapel corrigeert en de kam aanpast of vervangt en ten slotte er een set aanvaardbare snaren op zet vraagt daar een bedrag voor maar zorgt er daarmee voor dat binnen de mogelijkheden zo'n instrument optimaal klinkt.
    De goedkoopste GEWA violen komen uit China, de iets betere (rond 1000€) worden tegenwoordig al weer in Duitsland gemaakt en zijn zeer veelbelovend. De Tsjechische manufacturen die onder verschillende namen op de markt zijn te vinden, zitten daar tussen in, al ben ik een beetje generaliserend.

17. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ik heb twee Tsjechische violen. Ze klinken ongeveer hetzelfde. Ze hebben een heldere wat harde klank. Waren bij aankoop goed afgesteld. Goede snaren en goed passende kam. Zijn gewoon mooie violen, prijs rond 450 euro, zonder strijkstok en koffer.

18. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Die viool gisteren van je klonk uitstekend!:)

19. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Tja, wat is uitstekend? :(

Over de violen gebouwd in Luby (Tjechië) bij Akord Kvint is elders op SF wel eens het een en ander vermeld.
    Ze maken ze van goedkoop tot duur. Ik heb voor een zakenrelatie wel eens een stel in de goedkopere klasse speelklaar gemaakt en ook bespeeld. Vond het niets bijzonders. Weinig diepgang en erg vlak in de twee hogere snaren.

20. Marcelita

Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    6 jan 2014
    Homepage:
    Iets dat in ieder geval mijn oren plezier deed!:) Wat anderen ervan zouden vinden, dat moeten zij weten. Maar ze waren er, voor hen helaas, niet bij.

Deel Deze Pagina