Hoi allemaal. ik zit nu al 1 jaar op viool les, en vind het ontzettend leuk. ik oefen ruim 1 uur per dag, de viool die ik nu heb, is gehuurd bij een erkende gediplomeerde vioolbouwer. ik speel nog in de 1e positie. nu twijfel ik of ik al toe ben aan een eigen viool. mijn lerares vind mijn viool niet makkelijk te bespelen, en zegt dat je bij vioolles het ook een beetje kado moet krijgen om te leren spelen. maar ze verbaast zich er soms over dat er leerlingen zijn, die violen bij zich hebben die niet echt makkelijk bespeelbaar zijn en dat ze er toch geluid uit kunnen krijgen. als ik deze viool bij de vioolbouwer zou kopen dan zou die 350 euro kosten. de viool heeft een mooie diepe klank vooral op de G en de D snaar klinkt ie heel diep en warm. ik had nog 2 andere studie violen geprobeert bij de vioolbouwer, maar daar vond ik de klank niet mooi van. nu twijfel ik, of ik op zoek moet gaan naar een viool die makkelijker bespeelbaar is en die lage diepe klank heeft. of dat ik nog even een jaar moet doorspelen. ik heb inmiddels mijn eigen strijkstok aangeschaft bij strijkstokmaker Henk te Hietbrink. omdat ik de gehuurde stok niet fijn vond strijken. ik heb 12 strijkstokken te leen gehad en deze met mijn vioollerares getest, mijn lerares stond er versteld van dat een strijkstok je viool totaal anders kan laten klinken, maar na 1 maand had ik de strijkstok gevonden die bij me paste. dus wat is raadzaam. nog een jaar op deze studieviool doorgaan of een eigen viool kopen? ik ben vastbesloten om door te gaan met vioolspelen. en ik speel al veel liederen uit mijn hoofd. als ik een viool ga kopen wil ik ergens tussen de 750 en 1200 euro gaan zitten. gr D
Als je nu al zeker weet dat je verder gaat en je hebt het geld liggen dan zou ik zeker een viool gaan kopen. Misschien kun je bij de vioolbouwer waar je nu je viool huurt een viool uitzoeken die je wilt gaan kopen en die een paar maanden huren om te kijken of hij echt bevalt maar in die prijsklasse zal er zeker een viool bij zitten die goed speelt en mooi klinkt.
Je kan altijd instrumenten uit gaan proberen. Wanneer je een instrument tegenkomt dat je bevalt, kan je dat vaak een week op zicht krijgen. Pas als je daarna nog verliefd bent op het instrument, dan zou ik het kopen, bij twijfel niet doen! En het kan best zijn dat je zoektocht geruime tijd kan duren, maar als je twijfelt over een instrument, niet doen. (Dat gevoel krijg ik ook een beetje bij het instrument dat je nu bespeelt). Verder, als jij weet dat je viool wilt blijven spelen, is het geen slechte keuze om een eigen viool aan te schaffen. Een instrument waar je echt verliefd op bent, kan ook het spelplezier vergroten! Maar maak geen overhaaste beslissingen (en neem altijd jouw eigen stok mee!). Succes! Ik vond het ooit erg leuk om mijn cello uit te zoeken, en ik speel er denk ik al een jaar of 7 met heel veel plezier op. Daphne