Viool laten repareren of andere viool huren/kopen?

Discussie in 'Viool' gestart door Lianne, 7 feb 2016.

?

''Is het slim om de hierboven beschreven viool te repareren, of kan ik beter (eerst) een viool huren

  1. Laten repareren, dat is het zeker waard!

  2. Andere viool huren of kopen, en die andere niet (nooit) laten repareren.

  3. Eerst een viool huren, later de viool die je nu hebt liggen laten repareren.

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Lianne

    Lianne

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    5
    Beste lezer,

    Bij mij thuis op zolder ligt er al zeker 20 jaar een viool (uiteraard in een koffer!) stof te vangen. Ooit is hij gekocht op een rommelmarkt, dus wij weten niets over deze viool. In de viool zelf staat Shanghai, maar ik verwacht niet dat dit veel zegt over de viool. Deze viool heeft geen kam meer, de strijkstok is ook met pensioen gegaan (alle haren zijn los van de strijkstok) en de snaren zitten er nog op, maar hier komt geen geluid meer uit. Voor de rest is de viool nog mooi, er zitten geen krassen op de viool, en zover ik weet zijn er verder ook geen beschadigingen aan de viool. Ik heb voor de rest ook echt geen verstand van strijkinstrumenten, dus een meer gedetailleerdere beschrijving zit er helaas niet in ;)

    Ik ga binnenkort voor het eerst op vioolles. Ik speel al ruim 8 jaar piano, dus noten lezen & muzikaal gehoor is gelukkig geen probleem, maar de grote vraag die ik nu wel heb is: ''Is het slim om de hierboven beschreven viool te repareren, of kan ik beter (eerst) een viool huren?'' Ik weet dat het huren van de viool ongeveer 14 euro per maand kost bij de muziekwinkel hier in de buurt, maar ik heb geen flauw idee hoe duur de eventuele reparatie zou gaan kosten als ik mijn viool laat repareren en een nieuwe strijkstok koop. (Heeft iemand een idee :) , want indicaties zijn heel erg welkom!)

    Wat zou jij doen, en waarom?

    Alvast hartelijk bedankt voor je reactie,
    Lianne
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Welkom op dit forum Lianne,

    Een indicatie zou een stuk gemakkelijker te geven zijn als er wat scherpe foto's gegenereerd zouden kunnen worden.
    De naam Shanghai doet me wel heel erg Chinees aan en dat belooft geen topinstrument. Maar misschien valt het reuze mee en kan met een kleine investering het instrument weer speelklaar gemaakt worden. Een nieuwe strijkstok of een nieuwe beharing is in ieder geval wel nodig.
    De reguliere huurinstrumenten zijn doorgaans ook geen topstukken.

    Ik kan daarom nog geen stem uitbrengen omdat ik niet weet welke reparaties er aan staan te komen.
     
    Lianne vindt dit leuk.
  3. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Je kunt natuurlijk altijd bij een vioolbouwer langs om vrijblijvend een offerte te vragen voor het speelklaar maken van het instrument. Je kunt die prijs dan afwegen tegen de maandelijkse huur die je anders betaalt voor een waarschijnlijk vergelijkbare kwaliteit viool. Eerst gaan huren en dan later misschien speelklaar laten maken, lijkt mij niet helemaal de handigste volgorde. Eerst maar weten wat voor vlees je in de kuip hebt en dan kun je beter beslissen. Maandelijkse huur (tot bijvoorbeeld een half jaar huur) kun je bij een aantal vioolbouwers weer terugkrijgen als je het instrument koopt. Als je toch niet gaat kopen, omdat je thuis eigenlijk best wel iets aardigs hebt liggen, is dat huren mogelijk financieel gezien niet het handigste besluit.

    Kortom: steek je licht op bij een vioolbouwer door een offerte te laten maken voor speelklaar maken.
    (deze keuzemogelijkheid had je niet in je poll)
     
    Lianne vindt dit leuk.
  4. Lianne

    Lianne

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    5
    Hallo Frits en Marcelita,

    Bedankt voor jullie snelle reacties!
    Ik denk dat ik binnenkort even langs een vioolbouwer rijd, voor een offerte voor het speelklaar maken van mijn viool. Dat is waarschijnlijk voor nu even het beste!

    Wordt vervolgd :)
    Lianne
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Waar ken ik dit van? Komt me wel hééél bekend voor.
    De doelstelling van dit forum is blijkbaar niet duidelijk. Ik zal er maar niet verder op ingaan. :(
     
  6. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O.K. dus niet O.K. eigenlijk. Ga ik weer de fout in!

    Bij een ander topic over viool al dan niet restaureren, zijn er handige adviezen aangedragen voor wat betreft foto's maken van het instrument. Op basis van foto's die op die manier zijn gemaakt, kunnen er al op het forum door de vioolbouwers onder ons adviezen en indicaties worden gegeven voor de te maken kosten. Dan kun je daarna nog altijd zien wat je doet. Het is een mooie service van dit forum en dat heb ik weer eens niet :( in gedachten gehad.

    Hier zijn de adviezen (zie topic "afkomst viool")

    Misschien is handig om vanuit het SF richtlijnen te geven waaraan de foto's zouden moeten voldoen:
    Foto voorkant korpus kompleet. Idem achterkant.
    Foto detail middenstuk voorkant van de f-gaten
    Eventueel foto's door f-gat van etiket
    Foto's zijkant links en rechts korpus
    Foto onderkant met eindknopje
    Foto krul, voor, achter, zijkant
    Oeps, dat zijn 10 foto's.

    Bij voorkeur met een camera en niet met een telefoon.
    Fotograferen bij goed daglicht, niet flitsen
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Ja, maar wat je nu aandraagt m.b.t. het nemen van foto's is vooral nuttig (en ook als zodanig bedoeld in het betreffende onderwerp) wanneer het gaat om een instrument te identificeren (= afkomst viool).
    Hier gaat het meer om wát er zoal aan hersteld of gerepareerd zou moeten worden. Dan kun je volstaan met minder foto's. Waar geen beschadiging te zien is hoef je dan ook geen foto van te nemen.
     
  8. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar ik denk dat ze die adviezen best kan toepassen voor haar doel. Dan neem je foto's van datgene dat het spelen nu in de weg zit. Dan hoef je inderdaad minder foto's te nemen. Maar of de klank van het instrument nog wat belooft; ik begrijp dat jullie dan op bepaalde plekken op de klankkast van het instrument kloppen om een beetje idee te krijgen en dat is iets waar je dan toch de deur voor uit moet.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Shanghai kan van alles betekenen, van het allerergste tot een aanvaardbaar instrument. Een viool huren bij een muziekwinkel is wellicht geen goed idee, een viool huren bij een vioolbouwer (dat kan bij sommige vioolbouwers al voor 10 euro) is dan een beter plan. De kosten van het huren van een viool of het wellicht laten opknappen van "Shanghai"bedragen maar een fractie van de kosten van de lessen.
     
    Lianne vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.284
    Homepage:
    Als Lianne de adviezen voor het nemen van foto's toepast is dat natuurlijk prima, maar naar mijn mening in dit geval te veel van het goede.

    Ik kan a.d.h. van een beetje op het instrument kloppen niet voorspellen of het een goed of slecht instrument zal gaan worden. Het kloppen pas ik toe om te horen of er ergens iets zit wat niet meer gelijmd zit. Dat is goed te horen.

    Ja, daarvoor moet je het huis uit. Dat is juist!
     
  11. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Lianne,
    Dat kan je doen maar houd je hoofd erbij. Het is vermoedelijk een viool uit de tijd dat in China niet veel bijzonders werd gemaakt. Maar het blijft een viool dus hij is speelklaar te maken. Als er inderdaad geen schade is dan is er al snel een nieuwe kam nodig, stapel en snaren. Dan de stemknoppen, toets en kielhoutje enz. nog controleren. En dan nog de strijkstok nieuw beharen. Reken maar op totaal 150 a 200 euro. En je hebt ook nog een schoudersteun nodig en hars.
    De vraag is terecht of je niet beter een complete degelijke set kan huren bij een vioolbouwer en daarop les nemen. Als het niet bevalt dan kan je overal weer vrijblijvend vanaf en heb je geen extra geld "weggegooid".
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Lianne je zegt dat de viool er goed uitziet. Dus fotootjes maken hoeft niet. Er zijn geen kam en snaren, dus daarvan hoeven ook geen foto's gemaakt te worden want die zijn er niet. Gewoon een kam laten plaatsen en nieuwe snaren. En mocht de stapel niet goed staan die zet een goede vioolbouwer in een ogenblik. Dus dat zal allemaal de wereld niet kosten. Ook nog even de sleutels laten controleren en een fijnstemmer erop. Een mooi strijkstokje kopen voor 25 euro en spelen maar. Mocht je geen stokje kunnen vinden voor die prijs, dan lever ik die.
     
    Lianne vindt dit leuk.
  13. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Zoveel forumleden zoveel meningen. ;-)
     
    Laatst bewerkt: 7 feb 2016
    Lianne vindt dit leuk.
  14. Lianne

    Lianne

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    5
    Hoi Geert, dankjewel voor je reactie! Er is (op het eerste oog, dus ik kan er altijd nog naast zitten) geen schade aan de viool. Ik kan geen oordeel geven over de stapel van de viool, omdat ik gewoon 0,0 verstand heb van strijkinstrumenten. Van de stemknoppen draaien er 3 prima, eentje wat stroef. De toets van de viool oogt ook prima, net als het kielhoutje. Schoudersteun zit er op, en hars hebben we in huis (cellist in huis), en zit tevens ook in de koffer. Ik denk dat het opnieuw beharen van de strijkstok duurder gaat worden dan een nieuwe strijkstok kopen gezien de staat van mijn strijkstok... ;)

    -> Gelukkig wel :) Anders zou het toch een saaie boel worden :)

    Groetjes,
    Lianne
     
  15. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Is er niemand die in de buurt van Lianne denkt te wonen (regio Zuid-Holland, hoor ik aan het accent) die het aan durft om gewoon even deze viool op te tuigen en er even Sint Kapoentje op te spelen, om te kijken of het een aanvaardbaar instrument is? Als de stapel rechtop staat, is dat natuurlijk een fluitje van een cent... En gewoon leuk, samen even kijken of het iets is of kan worden...
    Misschien kan Lianne nog even speuren naar de kam, of misschien heeft iemand nog een kammetje liggen om even te gebruiken?

    Lijkt me een leuk projectje. Helaas woon ik te ver weg...
     
    Lianne vindt dit leuk.
  16. Lianne

    Lianne

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    5
    Hoi Tobias,
    Bedankt voor je berichtje! Ik denk, voor zover ik dat kan beoordelen, dat mijn viool in zeer goede staat verkeerd als je kijkt hoe lang hij in zijn kist heeft gelegen (los van de fantastische strijkstok dan hé!) Hoeveel verwacht je dat ik kwijt zou zijn als het inderdaad alleen gaat om het vervangen van de kam en de snaren, en het laatste 'finetunen' van de viool?

    Groetjes,
    Lianne
     
  17. Lianne

    Lianne

    Lid geworden:
    7 feb 2016
    Berichten:
    5
    :D
     
  18. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Die kam even gebruiken kan je wel vergeten. Een goede kam plaatsen is gewoon vakwerk, dat kan alleen een vioolbouwer doen.
     
    Hubertus Bogaers vindt dit leuk.
  19. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik denk rond de honderd euro.
     
    Lianne vindt dit leuk.
  20. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik tuig wekelijks Chinese viooltjes op voor het leerorkest. Daar zitten gewoon standaard kammetjes bij en daar hebben we het mee te doen. Ik zet zo'n kammetje onder de snaren, daar waar hij ongeveer hoort, en als je dan de viool stemt en erop strijkt, komt er zowaar geluid uit.
    Tussen die Chineesjes zitten dan af en toe verrassend leuk klinkende violen, per ongeluk. Je kent dat fenomeen volgens mij wel, Tobias!

    Het gaat mij er ook niet om om die viool helemaal speelklaar te maken, maar hem wel zo op te tuigen om eens te bekijken of het iets kan zijn of worden en hopelijk net zo verrast te worden als met die Chinese viooltjes die ineens toch wel aardig lijken te klinken. En naar mijn idee moet dat lukken met gewoon een willekeurige kam. Als je dan het idee hebt dat het echt iets is of kan worden, dan moet de viool daarna natuurlijk naar een vioolbouwer om echt speelklaar gemaakt te worden!

    En als de echte kam toch wordt gevonden, dan kan je die toch gewoon plaatsen? Ik zou niet naar de vioolbouwer gaan als mijn kam om zou vallen, zou ik gewoon zelf rechtop zetten. Heb ik al eens gedaan bij het viooltje van mijn dochtertje. En dan heel secuur kijken waar de voetjes moeten en of ze netjes aansluiten uiteraard.
    De viooljuf en later de bouwer (toen we het viooltje terugbrachten omdat hij te klein was geworden) hebben niet gemerkt dat de kam eraf is geweest. Ik heb er ook niet eens aan gedacht om dat aan te geven trouwens.

    Maar misschien kom ik er nu achter dat dat geen slim idee is, zelf de kam terug zetten? Door mijn leerorkestervaringen (bijna amateur-vioolbouwer soms, ik mag soms leuk mac-gyveren om violen op te lappen) heb ik er geen moeite mee om bepaalde dingen zelf te doen/proberen. Vind ik zelfs leuk.
     

Deel Deze Pagina