Viool leren spelen zonder les?

Discussie in 'Viool' gestart door ZlolZ24, 18 mrt 2012.

  1. ZlolZ24

    ZlolZ24

    Lid geworden:
    18 mrt 2012
    Berichten:
    3
    Hallo
    Ik ben een meisje van 16 bijna 17 en speel al 7 jaar dwarsfluit 2 jaar gitaar en een beetje piano en ben behoorlijk muziekaal. Ik wil nu viool gaan leren spelen maar dan het uit een boek leren en lessen van internet dit heb ik ook met gitaar leren spelen gedaan en ik vroeg me af of dit kan. Ik hoef geen ster speler te worden ik wil het gewoon een beetje kunnen. En zo ja wat voor een lesboeken zijn dan handig om te gebruiken?

    Groetjes, Rachel
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    beste Rachel,

    Welkom op dit forum

    Jouw vraag of het mogelijk is viool te leren spelen met alleen een boek en internetlessen zal ik met Nee willen beantwoorden. Het is niet te doen.
    Ik zou je het advies geven om toch lessen te nemen.

    Jouw vraag is trouwens niet nieuw en mijn antwoord ook niet. Ik sluit mij geheel bij onderstaande post aan.
    https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=2190 en dan post #16
     
  3. ZlolZ24

    ZlolZ24

    Lid geworden:
    18 mrt 2012
    Berichten:
    3
    Dankjewel voor de tip maar ik ga het waarschijnlijk niet doen. Ik heb een oom die ook viool speelt en die kan mij denk ik wel wat houdingstips geven.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Dan wordt het dus niks. Jammer. Want vioolspelen is meer dan houding alleen.
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.269
    Homepage:
    In het gunstigste geval kan die oom natuurlijk ook nuttige instructie geven over het vioolspel, zodat de basis op een goede manier wordt gelegd. Dat scheelt weer een hele hoop foute dingen afleren later.
     
  6. Deanone

    Deanone Anouschka

    Lid geworden:
    29 sep 2009
    Berichten:
    1.253
    Ik zit nu in mijn derde lesjaar en ben nog steeds bezig met streektechniek en houding van beide handen. Ontspannen spelen en noem maar op!
    Ik verwacht dat ik hier nog jaren mee bezig zal zijn want die techniek zal nooit perfect zijn. Daarom weet ik dat ik dit mezelf nooit had aan kunnen leren. Hoe muzikaal iemand ook is. Want de techniek moet je toch geleerd worden door een professional. Dat is een ding wat zeker is!
     
  7. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    118
    Rachel, ik ben in Engeland veel vioolspelers tegengekomen die nooit les hadden gehad,in de folkscene. De anderen hebben gelijk dat je dan op een gegeven moment wel vast loopt, want voor de moeilijker dingen heb je wel een goede basistechniek nodig. Maar we moeten ook weer niet doen alsof je zonder les helemaal nergens zou kunnen komen. Als je gewoon simpele liedjes wilt spelen kan je best een eind komen zonder leraar. Maar ja, mocht je echt de smaak te pakken krijgen, dan kan er wel een moment komen dat je toch nog op les moet, en dan moet je waarschijnlijk beginnen met alle zelf aangeleerde fouten weer af te leren, en dat is niet zo makkelijk.
     
  8. ZlolZ24

    ZlolZ24

    Lid geworden:
    18 mrt 2012
    Berichten:
    3
    Ik ga jullie advies toch maar opvolgen denk ik en misschien na de zomervakantie les nemen en dan gewoon een viool huren bij de muziek school als ik niet te druk ben met m'n studie en anders gewoon een ander blaas instrument leren. Bedankt voor de tips!
     
  9. LouiseJager

    LouiseJager

    Lid geworden:
    2 apr 2012
    Berichten:
    2
    Succes ermee :D

    Groetjes,
    Louise

    Reclame over zonweringen verwijderd. Bij herhaling volgt verwijdering account.
    Beheerder.
     
  10. Anara

    Anara

    Lid geworden:
    10 sep 2010
    Berichten:
    115
    Hallo ZlolZ24,

    Je schrijft dat je een viool gaat huren of anders gewoon een ander blaasinstrument gaat leren spelen.
    Hoe zit dat?

    Groetjes, Anara
     
  11. violonist

    violonist

    Lid geworden:
    21 mrt 2012
    Berichten:
    51
    Hallo Rachel.

    In het buitenland zijn er legio vioolspelers die geen les hebben gehad, zoals gdae
    ook al vermeldde. Vaak kan je dat zien aan hun houding. Ik noem het dan de country-houding. Desondanks spelen ze vaak heel virtuoos. Om niet opnieuw het wiel te hoeven uivinden, is het handig om toch maar wat lessen te nemen.
    Het doet me genoegen om van een jong iemand te horen dat je erg actief bent met een speurtocht naar muziek en instrumenten; doorgaan!
    Het opent ook een aparte wereld, waar je je leven lang plezier van zult hebben.

    Groeten.
    Peter.
     
  12. Kimberley

    Kimberley

    Lid geworden:
    3 okt 2012
    Berichten:
    5
    Hoi Rachel! Ik denk dat vioolles wel een stuk beter is maar het is niet onmogelijk om te leren waar de noten zitten zonder les.. Ik ben alleen bang dat je bepaalde technieken niet zomaar uit jezelf kunt leren. Misschien moet je het boek ´Methode uit de 21e eeuw deel 1´ eens proberen. Die liedjes zijn niet echt leuk voor jouw leeftijd maar voor zover ik het me kan herrinderen wordt daar wel heel duidelijk in uitgelegd hoe je bepaalde noten moet spelen.. Veel succes en als het niet lukt ik kan je echt aanraden toch les te nemen, maar je kan het altijd proberen ;)
     
  13. Neeltjuh

    Neeltjuh

    Lid geworden:
    5 mei 2008
    Berichten:
    224
    Die heb ik zelf ook nog gehad, maar die vond ik nooit zo fijn.. 'Speel viool' vond ik een hele duidelijke (daar heb ik zelf een deel van gehad) en nu speel ik uit 'Suzuki', die vind ik ook wel duidelijk..
     
  14. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Voor altviool is de keuze vaak niet zo groot maar gelukkig is de "Methode uit de 21e eeuw" wel voor altviool uitgekomen. Ik heb deel 1 en deel 2 gehad (deel 3 niet) en ik vond ze erg leuk.
     

Deel Deze Pagina