Ik heb een viool met een zogenaamde Antiek-Look. Hij is dus dof en daar word ik niet echt vrolijk van. Hoe kan ik deze viool een beetje glanzender krijgen.
Ik heb goeie ervaring als het moet glimmen met Eau Japonaise. Heeft de vioolbouwer hier. Volgens mij was het bij de vioolbouwers hier niet bekend
Ik ken wel 'Eau de Cologne' of in de volksmond ook wel odeklonje genoemd. Maar ik vrees toch ernstige problemen bij toepassing van dat spul.
Is het een nieuwe viool die dof is? Een soort nagebootst patina dus. Dan kan je de hele viool polijsten met olie en tripel (soort puimsteen poeder, ook wel Rottenstone genoemd) Daarna hoogglans oppoetsen met een viool-glans polish.
Joha Glanz- und Pflegepolish, bij Hammerl te verkrijgen: prima spul! Maar je viool ziet er dan wel heel nieuw uit en dat is toch niet de bedoeling? Hij is toch niet voor niks oudgemaakt?..
Ik gebruik natuurlijk geen antiekwas, maar viol en dat bevalt mij heel erg goed En paar druppels en je instrument schijnt weer als een net gepoetste schoen.
Ik zou alleen niet zo'n super glimmende viool willen. Dat lijkt zo kunstmatig. Nou ja, sommige mensen willen dat nu juist wél.
Volgens de fabrikant van Eau Japonaise is voor vernis (=lak) op muziekinstrumenten 'Super Nicko' meer geschikt.
Een heel erg glimmende Stradivari maakt mij altijd heel wantrouwend: overgelakt? Tobias, ik zou voor zijdeglans gaan, veel oude instrumenten hebben ook zo'n glans.
Hij is zijdeglans. Eigenlijk moet ik zeggen, Zij is zijdeglans, want de lak voelt zacht aan als de huid van een jong meisje en ook de klank is zacht. Toch zie ik die oude instrumenten op de filmpjes van YouTube altijd glimmen. Ik heb er wel een keer Honingwas op gedaan. Misschien wel helemaal fout.