Viool met hele lichte kleur?

Discussie in 'Viool' gestart door Yesuke, 30 sep 2010.

  1. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Gegroet iedereen!

    Pas sinds dit jaar ben ik echt met viool bezig gegaan - iets dat ik altijd al had gewild maar nooit mocht van mijn ouders - en het is een passie geworden van mij! In het bezit van een viool ben ik nog niet, ik heb die van mijn oma in bruikleen, maar ik ben van plan te sparen om ooit een eigen te kopen.

    Dus ben ik gaan rondkijken naar de mogelijkheden, en ik kwam een heeele mooie tegen. Namelijk een barokviool die heel licht van kleur was!

    [​IMG]

    Erg verbaasd was ik wel over de kleur, maar zeer onder de indruk!
    Wat ik me afvraag is: Hoe maakt men zo'n viool?
    Ligt het aan de lak? Of aan het hout? Is het hout onbewerkt? Heeft dit verder invloed op de klank?
    Zou het mogelijk zijn zo eentje te laten maken?

    Graag zou in jullie mening of ervaringen willen weten.

    Groetjes,
    Yesuke
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Het moet geen probleem zijn je aan een blanke (blankgelakte) viool te helpen, maar houd er rekening mee, dat je hem later niet zo gemakkelijk kunt verhandelen.
    Het hoeft overigens geen barokviool te zijn en er zijn verschillende prijsopties.
    Neem even contact op via telefoon of mail, dan bespreek ik de mogelijkheden.
     
  3. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Dankjewel!

    Haha, ik wil hem eigenlijk ook helemaal niet verhandelen hoor :) Ik zal mijn violen doorgeven aan m'n kinderen und so weiter und so weiter.
    Maar toch vraag ik me af waarom er dan zo weinig vraag is naar blanke violen? Ze zijn bijzonder, en weinig aanbod houdt toch juist een grotere vraag in?
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Nee, zo werkt het hier niet: ze zijn wel bijzonder, maar er is geen vraag naar! De viool is een renaissance-barokinstrument, men hield toen van mooie kleuren en dat idee van kleuren is gebleven. Een blank gelakt instrument vinden veel mensen (ik ook) erg saai, er gaat geen warmte vanuit, zogezegd. De kleurcontrasten tussen de verschillende onderdelen van de viool maken een viool boeiend om naar te kijken.
    Natuurlijk is het een vooroordeel, gebaseerd op traditie. Een lila of mintgroene auto verkoopt ook niet zo best; een keukenmachine is ook niet vaak paars. Wel eens een gele televisie gezien? Kijk, en zo werkt het bij violen ook, denk ik ;)
     
  5. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Maar bij televisies werkt het anders in het opzicht dat het een kleur moet hebben die de aandacht niet van het beeld afleid ;) maar voor de rest kan ik het wel begrijpen

    ...in principe, althans. Toch vind ik het raar dat men blanke violen niet als 'mooi' ervaart. Witte vind ik ook lelijk, maar dat blanke heeft toch wel een soort 'pure' waarde, alsof het alleen om het hout draait... beter kan ik het niet uitleggen. Maar het heeft iets moois.

    Ik zal niet te ver off-topic gaan nu.

    Dank jullie wel voor de antwoorden, ik heb er veel aan gehad! En ik verwacht zeker dat ik ooit een blanke viool laat bouwen, wanneer zich de gelegenheid (en geld!) voordoet.

    Nog één vraagje:
    Hoeveel kun je verwachten uit te moeten geven aan zo'n viool? Waar hangt de prijs van af? Of kan ik antwoord hierop elders in het forum vinden?
     
  6. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    een blanke, (ongelakte!) viool heb je inclusief verzendkosten al voor 99 dollar.

    Ik heb er zelf 1 binnen gekregen.
     
  7. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    op ebay, uit china.

    bij deze verkoper

    http://stores.ebay.com/melody-with-violin/_i.html?_nkw=unfinished+violin&submit=Search&_sid=763217103

    ongelakt!
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Een regel lager staat iets soortgelijks te koop voor US$69,=!! ;)
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Het hout van de achterbladen heeft nou niet bepaald een mooie tekening! Je kunt bij anderen wel mooier spul kopen! Soms iets duurder, maar vast beter:

    http://stores.ebay.com/Music-Violin-Life/unfinish-violin-bass-cello-/_i.html?_fsub=1030824014&_sid=892004864&_trksid=p4634.c0.m322



    :)
     
  10. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    klopt,

    het is niet gebookmatched,
    vandaar de prijs denk ik, het is wel gevlamd esdoorn en spruce top.

    over de klank kan ikniets zeggen omdat de viool nog niet afgelakt is.Ook kan ik daarna geen eerlijke mening geven opver de klank omdat ik een kristallen mix door de grondlak heb gedaan, dus hij zal niet klinken als wanneer de viool enkel blank gelakt is......


    Maar zon prijs is bijna niet te verslaan........
     
  11. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    @ Liuwe, die verkoper die u aangeeft heeft me een keer belazerd....


    Ik had een elektrische viool gewonnen met ebay bieding, voor 30 dollar of zo, en verzendkosten waren 50 dollar. Toen kreeg ik een bericht dat de verzendkosten veel meer zouden worden .

    Dit deed hij naar mijn mening omdat hij de prijs te laag vond waarvoor de viool was weg gegaan........

    Het was ook erg goedkoop maar het moment dat ik de bieding win, is dit een bindende overeenkomst, ik heb het laten gaan, maar toch nuttig om te weten over deze verkoper.
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Luthier, ik heb goede ervaringen met de man; hij heeft voor me een witte viool en een witte altviool gemaakt, met de hals nog niet vast en met de bovenbladen nog niet op de krans gelijmd, omdat ik er barokinstrumenten van wil maken. Hij stuurde me halverwege de klus ook nog foto's om te vragen of het naar de zin was! Verder heb ik een set lijmklemmen van hem gekocht, 15 stuks, houten klossen met schroefdraad en vleugelmoeren, voor $ 9,90. De verzendkosten waren veel hoger, maar dat was míjn zaak natuurlijk; er volgde in elk geval geen verhoging. De witte violen waren van een uitstekende kwaliteit wat betreft afwerking en materiaal. Maar eerlijk gezegd heb ik tot nog toe nooit slechte ervaringen gehad met Ebay-verkopers. :)
     
  13. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    oke, misschien was het gewoon een incident....

    Over Ebay ben ik ook dik tevreden, zeker vanwege de buyers protection, die je geld vergoedt mocht er een slechte verkoper tussen zitten.......

    maar als Yesuke niet zo handig is mijn suggestie om zoiets te kopen misschien niet zo handig.......

    omdat als je hem zelf niet kunt lakken komt er nog best wel wat bovenop de prijs komt......
     
  14. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Haha, ja dan zou ik hem bij een vioolbouwer laten lakken.
    Maargoed, ik wil eigenlijk geen violen via internet bestellen. Hoeveel zou het kosten om er eentje in de buurt te laten bouwen? (vioolbouwer Hendriksen woont bij mij in de buurt)
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Vraag het aan Hendriksen. ;)
     
  16. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    geen idee wat het zou kosten , maar geen enkele vioolbouwer maakt iets voor u voor 99 dollar.............
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Volgens mij bedoelt Yesuke, wat de prijs voor het lakken zou zijn. Ze levert dan een 'witte' viool aan.
     
  18. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Nja, dat ook. ^^ Maar eigenlijk bedoel ik wat voor prijs je kunt verwachten voor een viool die je voor jezelf laat bouwen. Of hangt dat erg van de vioolbouwer af?
    Oude violen die ze doorverkopen kunnen nl. tussen de 800 en 5000 euro kosten...
     
  19. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ja, dat hangt erg van de vioolbouwer af! Kijk maar eens op internet; het begint bij zo'n
    € 4000,- en sommigen vragen € 12.000,-; een Hammerl lakset en een Chinese witte viool zijn goedkoper... :/
     
  20. Yesuke

    Yesuke

    Lid geworden:
    30 sep 2010
    Berichten:
    43
    Homepage:
    Ah okay, dankjewel!
    Nu weet ik wat ik kan verwachten :) Wordt alleen nog wel even sparen, haha!
     

Deel Deze Pagina