viool met maatfouten en snaren te hoog van de toets

Discussie in 'Viool' gestart door Henri Vieuxtemps, 21 okt 2013.

1. Henri Vieuxtemps

Henri Vieuxtemps ♫ ♪

Lid geworden:
    5 mrt 2008
    Ik speel al 40 jaar op deze viool, maar als ik hoog op de A-snaar speel raak ik vrij snel de D-snaar en de E-snaar. Meer bij de kam spelen dus.
    Mijn G-snaar zit 7,5 mm van het einde van de toets af, terwijl 5 tot 5,5 mm normaal is voor de afstand snaar uiteinde toets. M’n E-snaar zit 5,5 mm van einde toets af, terwijl 3,5 mm normaal is, hoorde ik. Ik moet dus de snaren dieper indrukken om bij de toets te komen, wat lastig wordt voor snelle loopjes en dus meer tijd kost. De kam is door Max Moller &Zn gemaakt, maar is dus te hoog. Verder is vreemd dat de afstand van kam tot f-gat rechts 18,5 mm is (zie foto) terwijl de afstand kam linker f-gat 13,5 mm is. De toets is aan de smalle kant vrij smal 20 of 21 mm, terwijl de e-snaar rechtser zit in de zwarte ""fret"" van de toets dan de g-snaar op de toets vanaf de stemschroeven.
    M'n hals staat misschien een beetje naar rechts, waardoor de E-snaar er een beetje afloopt. Soms floept er wel eens een vinger van de e-snaar en toets af. De toets is weer wat rechter op de hals geplakt zodat links van de toets je nagel op de hals valt aan de g-snaar kant.De afstand van m’n A-D snaar op de kam was 13 mm, terwijl bij een leenviool was die afstand 11 mm bleek na grove meting met een schuifmaat. Een lagere kam met de snaren dichter bij elkaar zou het speelgemak misschien verbeteren. Lastig voor jullie vioolbouwers en -reperateurs om een goeie diagnose te stellen zonder de viool gezien te hebben, maar misschien geven onderstaande foto's een beetje beeld:
    Zou 2 mm van de hele kam afhalen de meeste problemen verbeteren?

2. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage: