viool olie...?

Discussie in 'Overig' gestart door kwint, 19 dec 2008.

  1. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    Ik las vandaag een stukje dat iemand zijn viool onderhield met viool olie ... weten jullie daar meer over ? ik heb hier nog nooit eerder van gehoord ..
     
  2. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    Er is Hill olie, waar menigeen zijn viool mee schoonmaakt. Het zou hars oplossen en krasjes doen verdwijnen. Ik gebruik het niet, want volgens mij heeft Hill olie een schurende werking en kan dit lak beschadigen.
    Het enige wat ik doe, is de viool na gebruik geheel met een zachte doek afvegen en vervolgens in de kist doen. :)
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Een verstandig advies van Alexander. Hill bevat een weinig krijt en dat werkt als polijstmiddel. Eventueel is Viol (een dunne, vluchtige olieachte vloeistof met toevoegingen) nog wel bruikbaar, maar het probleem schuilt over het algemeen is aangekoekte lagen hars op het bovenblad. Die koek zit altijd rond de kam en daardoor hun je niet goed poetsen zonder de kam eraf te halen. Wie daar last van heeft. brengt zijn instrument naar de vioolbouwer voor een reinigingsbeurt en zorgt er daarna voor dat de hars en ander vuil geen kans meer krijgt op aankoeken.
    De vioolbouwer weet wat hij doet en heeft ook een arsenaal van middelen om het instrument schoon te krijgen
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Wat ik nog wel eens gebruik en wat geen schurende deeltjes bevat is onderstaand mengseltje:

    1 deel minerale olie (bijvoorbeeld poetsolie, wat je zo in de fietsenwinkel kunt kopen of wat dikkere)
    2 delen ethanol
    2 delen water
    1 deel lijnolie
    1 deel terpentijn (geen terpentine!!)

    De genoemde delen zijn volume delen.

    Frits
     
  5. kwint

    kwint

    Lid geworden:
    28 jan 2007
    Berichten:
    67
    bedankt weer voor jullie bijdragen , ik neem aan dat de olie gewoon in het hout trekt als de laklaag erg weg gesleten is..?
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja, maar als het kaal hout is, dan zou ik die delen overslaan.


    Frits
     
  7. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Van mijn vioolbouwer heb ik een klein flesje met olie meegekregen om mijn viool 2 maal per jaar mee te kunnen olien. Het gaat vast om een soort minerale olie, die erg lekker ruikt. Een van de ingrediënten is een soort etherische citrusolie en etherische rozemarijnolie.
    Ik heb overigens geen idee of dit Hill olie is
     
  8. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    De inhoud van het flesje van Hill vond ik niet lekker ruiken dus ik verwacht niet dat de door jou genoemde etherische olien daarin zitten. Ik lees dit topic met interesse want vroeger heb ik voor mijn viool zowel "Viol" als het flesje van Hill gebruikt. Toch vraag ik me af wat het effect is om olie op een laklaag te smeren. Het zal glanzen en vet aan blijven voelen tot het met een droge doek nagewreven wordt. Lak is toch ondoordringbaar? In beschadigingen trekt olie wel in, maar dat lijkt me ook weer onhandig als je het instrument door een bouwer van een nieuwe laklaag wilt laten voorzien.

    Van mijn rebec is de bolle klankkast met hals glanzend gelakt. Het bovenblad daarentegen is erg dun gelakt. Ik twijfel of daar juist niet een voorzichtig olie-laagje welkom zou zijn. Ik heb er nog nooit iets aan gedaan, maar ik zou zelf neigen naar zoete amandelolie.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    "Zoete amandelolie"? :/

    Dat is toch een olie bestemd voor consumptie en daarom voorzien van allerlei additieven?

    Dat zou ik nou nooit op een instrument gaan smeren.

    Wanneer de lak op je bovenblad van de Rebec erg dun is, zou ik eerst een plekje gaan uittesten. Dan een plekje nemen waar het geen kwaad kan (voor zo ver dat bij een Rebec mogelijk is, want dat weet ik niet.) Maar niet met zoete amandelolie!


    Frits
     
  10. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Zoete amandelolie (te koop bij de drogist en ongeparfumeerd) is een zuivere olie die vroeger in ieder geval werd gebruikt bij houten blaasinstrumenten (blokfluit en traverso). Ook nu nog is het als bestanddeel in de blokfluitolie aanwezig. Op mijn flesje amandelolie staat dat het niet voor consumptie geschikt is.

    Een plekje op mijn rebec dat geen "kwaad" kan is het stuk van het bovenblad waar de toets overheen steekt. Omdat de toets korter is, is het bovenblad daar toegankelijker dan bij een viool.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ik weet ook niet alles van amandelolie, maar wanneer ik dit dan lees, kan ik niet anders concluderen, dan dat amandelolie (ook?) voor consumptieve doeleinden te koop is. :)

    Maar als jij denkt dat het prima spul is, zou ik het eens proberen.

    Ik heb ook nog wat gevonden over de toepassing van amandelolie voor een houten fluit. Lees maar eens wat een fluitenbouwer daarover te melden heeft: amandelolie goed voor blokfluit?


    Frits
     
  12. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    ...terwijl op de "Nederlandse blokfluitpagina" daar weer de voorkeur aan gegeven wordt. :/ http://www.blokfluitpagina.nl/ (klikken op "het olien" in linker kolom, 2de alinea van betreffende pagina)

    Dat amandelolie OOK voor consumptie geschikt gemaakt kan worden, verbaast me niet. Lijnolie wordt ook bij sommige darmklachten gebruikt, maar ik zie niemand bij buikpijn de fles lijnolie uit z'n altelier pakken. ;)

    Ik zoek nog eens rustig verder want ik heb natuurlijk ook geen zin in verkeerde combinaties van lak en onderhoudsmiddel.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Voor darmklachten hielp (of helpt??) wonderolie zei mijn oma altijd! :)

    En ook wel gehoord: Haarlemmerolie. (Ik weet alleen de samenstelling daar niet van)


    Frits
     
  14. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Het helpt overal tegen maar of Rebecje er ook gebaat mee is? ....

    http://www.deoudeflesch.nl/Haarlemmerolie.htm

    Blijkbaar kunnen oliesoorten van hetzelfde gewas en met dezelfde naam toch verschillend gemaakt zijn al naar gelang de toepassing (consumptie of onderhoudswerkzaamheden).
     
  15. Tante

    Tante

    Lid geworden:
    22 okt 2008
    Berichten:
    49
    Is terpentijn geen aromatische koolwaterstof, met allerlei kankerverwekkende eigenschappen? In ieder geval goed de handen wassen daarna (en mischien ook je viool).
    En denk eraan dat je doek met lijnolie uit zichzelf vlam kan vatten doordat het gaat broeien. Dus in ieder niet IN je vioolkist bewaren.
    Wat de interactie tussen bovenstaande middelen oplevert weet ik niet.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja klopt, terpentijn is geen gezond spul. Maar voor alle chemicaliën geldt dat ze giftig zijn, zelfs keukenzout. Het hangt van de concentratie af of er gezondheidsproblemen ontstaan.

    Je kunt de verdunning met water ook achterwege laten, want bij gebruik van een ethanol met een wat lagere concentratie dan 96% zit het water er al in.

    Je kunt natuurlijk plastic handschoenen aan doen om huidcontact te vermijden bij het werken met terpentijn. In met lijnolie doordrenkte lappen kan inderdaad 'broei' ontstaan. Daarom oppassen met het verzamelen van de oude lappen in de afvalcontainer wegens brandgevaar.

    In de praktijk valt het allemaal reuze mee, maar je kunt er beter voor waarschuwen dan het te verzwijgen. Daar heeft Tante dus goed aan gedaan! ;)

    Frits
     

Deel Deze Pagina