Viool op vliegtuig

Discussie in 'Overig' gestart door Xeerar, 8 jun 2014.

  1. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Hallo!

    Dit is zowaar mijn eerste post ooit op dit forum. Ik volg de topics al een tijdje, maar bij gebrek aan nuttige dingen om te zeggen, hield ik mijn mond en las ik zwijgend mee.

    Maar nu zit ik met een vraag (waarop waarschijnlijk een nog al voor de hand liggend antwoord komt, maar ik wou toch even jullie mening vragen, dat kan namelijk nooit kwaad denk ik dan). Ik hoop dat 'ie een beetje in het juiste forum staat, ik was niet helemaal zeker...

    Hoe dan ook, ik vraag me af of het een slim idee is om een viool op een vliegtuig als instrument te laten inchecken, en dus in het ruim te laten zetten. Met een echt waardevolle viool zou ik het zelfs niet overwegen, daar blijf ik liever bij. Maar ik ga nu net langer dan een maand naar Ierland, en ik zou graag m'n "Chineesje" meenemen om toch ergens op te kunnen blijven spelen want een maand is erg lang... De viool is hooguit 60 EUR waard (en zo klinkt hij ook...). Een viool is voor veel maatschappijen ook te groot om als handbagage mee te kunnen (meestal is handbagage Max. 55cm. De viool zonder koffer is al groter dan dat, en de strijkstok dan al helemaal.). Sommigen staan toch een viool toe als handbagage, maar de maatschappij waarmee ik vlieg niet (Ryanair...geen top keuze, maar het is lekker handig voor me om vanuit Eindhoven te vertrekken.)
    Als ik de viool wil meenemen moet ik van Ryanair een extra stoeltje boeken voor het instrument. Of het inchecken als instrumenten en met de bagage meenemen. De tweede optie is in mijn geval veel voordeliger (een extra stoeltje voor mijn viool kan ik in principe niet meer boeken, omdat mijn ticket al geboekt is en het aantal passagiers -want de viool is een passagier- kan enkel via het travel center, en dat kost nog eens extra geld.)

    Wat is de kans dat de viool het zonder schade overleeft?
    Ik ga ervan uit dat het een slecht idee is, maar hoe slecht is het idee precies?
    Heeft er toevallig iemand ervaring met vliegen met een viool? (Eventueel zelfs met Ryanair?)

    - Ariana
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    In het bagageruim is de temperatuur behoorlijk lager afhankelijk van de vlieghoogte: zo'n 5 tot 15° C graden.
    Ik heb altijd de violen die ik mee nam kunnen 'stallen' in de locker als handbagage, maar met RyanAir is het blijkbaar anders dan met Singapur Airlines of KLM. Het ging dan weliswaar niet om een goedkoop Chineesje en dat speelt natuurlijk een rol.

    Ik vrees trouwens ook dat wanneer je de vioolkoffer incheckt als bagage men er rustig mee gooit. Als je soms ziet op een luchthaven hoe men de bagage behandelt wil je niet dat het om een viool gaat.

    Ik zou dus proberen die viool ook al is 'ie niet zo kostbaar, in de head-lockker als handbagage mee te krijgen.
     
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Maximale lengte handbagage is inderdaad meestal 55 cm met een totale maximale lengte (L+B+H) van 115 cm.
    Aangezien alleen een viool al een verpakking van tenminste 60 cm nodig heeft wordt dat dus lastig maar lijkt me toch niet helemaal onmogelijk. De strijkstok kan je eventueel verpakken in een grijze pvc buis en bij de gewone bagage doen.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Er zit in het ruim van een vliegtuig altijd een "verwarmde" bagage ruimte. Daar worden onder andere dieren in vervoerd en andere spullen die niet koud mogen. De buiten temperatuur van een vliegtuig zakt naar rond de -50 hoewel Ierland niet erg ver is en het dus niet zo koud gaat worden.

    Ik zou even navragen of hij "verwarmd" in de bagage mee mag en voor 60 euro het risico nemen. Laatst vloog een heel orkest uit Eindhoven naar China met alle instrumenten. Op de terugweg zijn er toen wel wat Contrabassen stuk gegaan maar die waren ze vergeten in de verwarmde ruimte te zetten. De rest is gewoon goed over gekomen.
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Staat RyanAir geen extra handbagage toe tegen betaling? Ik heb eens in een RyanAir toestel gezeten na terugkeer van de beurs in Cremona en een aantal collegae-vioolbouwers namen een vioolkoffer gewoon mee naar binnen in de cabine. Ik heb niet gevraagd of ze daarvoor hadden betaald helaas. Ik heb een BAM cabine/overhead koffertje per week te huur voor dit soort doeleinden.
     
  6. Xeerar

    Xeerar

    Lid geworden:
    2 mrt 2014
    Berichten:
    11
    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik heb in feite geen idee of ze de viool al dan niet in het verwarmde deel zouden zetten, maar ik neem aan dat dat wel kan als je ernaar vraagt... uiteindelijk betaal je meer dan twee keer zoveel om een viool in te checken dan om een gewone koffer in te checken... (Nou ja, Ryanair en klantenservice...)

    Wat me nog het meeste zorgen zou baren, is hetgeen Frits ook zei, namelijk hoe ze met de bagage van passagiers omgaan. Als je ziet hoe ze de bagage letterlijk in het vliegtuig gooien, wil je inderdaad niet dat het om een viool gaat.
    Mijn indruk is ook dat veel mensen niet beseffen hoe fragiel een viool precies is (...of misschien ben ik wel te paranoia als het over mijn violen gaat). Een aantal (niet violisten) vrienden van me gaven me de volgende "goede" raad: "nou, dan wikkel je er toch gewoon een theedoek rond"....tja, dat wordt 'em niet.

    Ryanair staat ook geen extra handbagage toe bij betaling. Meer nog er worden 90 stuks handbagage toegestaan in de cabine , bij meer dan dat worden een aantal passagiers verplicht ze mee te geven als gewone bagage (al is het dan wel gratis).

    In ieder geval, ik keek laatst nog even naar de ticketprijzen (de mythe gaat namelijk dat ze het goedkoopst zijn drie dinsdagen voor je vertrek) om te kijken of ze toevallig niet naar beneden waren gegaan. En inderdaad! Een ticket kostte nu plots de helft minder dan toen ik eerst geboekt had. Het is nu dus goedkoper om gewoon een extra stoel te boeken voor mijn viool, en dat heb ik ook gedaan. Probleem opgelost en geen kopzorgen meer! :)
    En aangezien ik zeker ben dat mijn viool bij me blijft de hele rit heb ik toch maar besloten dat het niet mijn chineesje is diehj meekomt, maar toch een van mijn betere violen (het oor wil ook wat...).

    Wat een gedoe...reizen met delicate instrumenten is blijkbaar niet zo simpel.
     
  7. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Verdorie, heb je een 'vakantiechinees', moet hij nog thuisblijven ook! ;)

    Maar ik heb dit topic gevolgd en dit is uiteindelijk een heel goede tip voor anderen die met viool met Ryanair gaan vliegen!
     
    Xeerar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina