Viool schilderen

Discussie in 'Overig' gestart door MathiasB, 21 jan 2013.

  1. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Voor sommige bouwers zal het een 'lelijke' vraag zijn, doch durf ik ze stellen.
    Ik zou graag een viool beschilderen. (lees: samen met een artistiek iemand schilderen)

    Ik zou graag een resultaat krijgen zoals hieronder (weliswaar niet dezelfde tekening)

    [​IMG]


    Nu is de viool volledig in orde, en ik zou gewoon over de huidige lak willen overschilderen en nadien alles fixeren met een laagje vernis. (of ander product)

    Welke verf gaat het beste pakken op de huidige lak? Hoe fixeer ik het beste de 'schildering', gewoon een laagje vernis erover?

    Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben?

    P.S. Discussies over het al dan niet schilderen van de viool hoort hier niet thuis, de viool heeft niet veel gekost en gaat niet dienen om solo concerten op te spelen.
     
  2. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Lak licht opschuren met bijvoorbeeld schuurwol. Daarna met een olieverf eroverheen. Laat dit geruime tijd (enkele maanden) doordrogen voordat je het aflakt met een vernis. Dit omdat de olie zich volledig moet kunnen binden aan zuurstof.
     
  3. Maurien Bart

    Maurien Bart Maurien Bart

    Lid geworden:
    2 jan 2013
    Berichten:
    280
    Homepage:
    Inderdaad denk ik ook dat olieverf wel een goed idee is om mee te schilderen, niet te veel terpentine (lijkt me niet best voor het hout en de pigment wordt snel dof) ook niet te veel lijnolie gebruiken, dan duurt het drogen en uitharden nog langer. Durf fouten te verwijderen middels een droge pluisvrije doek.
    Probeer de verf dun te houden, mocht je viool een redelijke klank hebben wordt die niet beter met veel verf.
    Vernissen van mijn schilderijen doe ik pas na 1 jaar inderdaad i.v.m. uitharden (zoals jos22 al zij).
    Gebruik marterharen kwasten (zachte haren) of zijn synthetische vervanger, daarmee kan je makkelijker dun schilderen.

    Of... airbrush dat kan nog dunner.

    Over het opschuren of verf verwijderen heb ik geen idee.

    Een leuk idee trouwens!
     
  4. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Ja, niet echt een viool bouwen, maar ik wist niet goed in welk subforum ik het anders moest plaatsen.

    Bedankt voor de rest al voor de interessante reacties!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Zou enamel lak een optie kunnen zijn?
    Het wordt in de modelbouw veel toegepast en geroemd om de korte droogtijd en super glanzende harde lakken. Het meest voorkomende merk is Revell. Er is zelfs een blanke enamel die als toplaag zou kunnen dienen, hoewel ik denk dat die niet nodig is gezien de hardheid van de opgedroogde lak. Je kunt het ook als airbrush gebruiken, maar dan moet het eerst verdund worden.
    Ik heb het wel eens gebruikt voor het lakken van een model zeilbootje en dat is uitstekend geslaagd. Je hoeft er ook niet zo veel van aan te schaffen: de busjes bevatten 14 ml en dat is net voldoende voor het meeste werk. Anders zit je weer met allerlei restanten die je wel bewaart maar waar je toch niets meer mee doet. Er zijn vele kleuren zodat je ook niets hoeft te mengen. Hier de kleurenkaart van de gloss types.
     

Deel Deze Pagina