Ik heb als kind jaren viool gespeeld en ben er ongeveer 10 jaar geleden mee gestopt. Ik heb dus ook 10 jaar niet meer gespeeld. Wat een zonde! Onlangs ben ik via familie aan 2 oude violen gekomen, waar waarschijnlijk een jaar of 20 niet meer op gespeeld is. Omdat ik toch een leek ben zou ik graag willen weten wat er (waarschijnlijk) moet gaan gebeuren aan de violen om ze speelklaar te maken. Ze zien er bespeeld en gebruikt uit en hebben hier en daar krassen, maar lijken niet beschadigd te zijn. Bij 1 viool was de kam eraf. Er zijn 3 strijkstokken en er zijn verschillende soorten hars aanwezig. Kan iemand een indicatie geven van wat er moet gebeuren en misschien een tip voor een vioolbouwer in de buurt van Noord-Holland?
hallo Kleine krasjes maakt niet zoveel uit, als de violen maar geen barsten hebben. hallo op deze link staan een hoop vioolbouwers in noord holland vermeld (teveel om hier neer te zetten) De meeste zijn in Amsterdam http://vioolbouw.blogspot.com/2008/09/vioolbouw-in-noord-holland-1.html Zonder foto`s is het lastig om te zien wat er moet gebeuren.... U kunt er ook 1 kiezen en die volledig speelklaar maken,maar ook allemaal uiteraard...