geloof het of niet , maar het is echt! op You tube tik trefwoord: one-arm fiddle , in en aanschouw het zelf..
Reuze knap!! Een hele kunst om met gekruiste benen die strijkstok in het gareel te houden. Nu leent dit genre muziek zich bij uitstek voor deze wijze van spelen, want ik zie deze man nog geen Partita van Bach spelen, laat staan een caprice van Paganini. Vermoedelijk zal de man er ook geen behoefte aan hebben om dat te kunnen. Frits
nog even een linkje erbij om het makkelijk te maken , paganini zal inderdaad wat lastiger zijn hahaha.. http://nl.youtube.com/watch?v=SYmqC5XznEw
Ja, inderdaad: hoewel met twee armen, op een aantal punten bijzonder. Ik ga er een paar noemen die mij opvielen: 1) Hij heeft haar nodig! Niet hij, maar de strijkstok. Ik begrijp niet wat de lol er van is met zo’n bundel losgeraakte haren te strijken. Lijkt me toch knap lastig, maar misschien gaan alle inkomsten naar het Fonds voor Aidsbestrijding en blijft er geen penny meer over? 2) Het aardige aan deze speler is, dat hij weliswaar links speelt maar niet op een links instrument. De E-snaar (en de rest) zit nog steeds aan de goede kant. Bij linkshandige gitaristen zie je wel eens dat ook alle snaren worden omgezet in een linkshandige zetting. Dat kun je bij een viool niet ongestraft doen, want door de hoge snaarspanning zou je bovenblad het wel eens kunnen begeven. Wil men dat wel, dan dient er een andere viool gebouwd te worden. 3) Het “vibrato” dat de man hanteert, mag naar mijn idee niet die naam dragen, dus vandaar tussen aanhalingstekens. ’t Is meer bibberen dan anders wat. Voor de rest is het typisch Schots denk ik en daar kun je van houden of niet. Frits
Grappig, bij ons in de binnenstad speelt bijna dagelijks een oudere man op dit instrument. hartelijke groet, Annemieke
Ik denk dat Bert hier nog wel wat kan doen: een piëzo-elementje zou de klankkwaliteit aanzienlijk opkrikken! Werken die dingen ook op een 9V batterij? Veel zal 't niet helpen, want je hebt ook nog een versterker(tje) nodig Frits
Er was een man die viool speelde en op jonge leeftijd een arm verloor. Hij kon het niet hebben dat hij geen viool meer kon spelen en bond zijn strijkstok aan zijn rechterarm (hij had zijn linkerarm verloren). Reken maar dat hij ook partita`s van bach speelde. Ik geloof dat hij pas overleden is.