Viool spelen op de e-snaar met meer dan 4 vingers.

Discussie in 'Viool' gestart door Shia, 27 aug 2008.

  1. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Hallo daar.

    Laatst heb ik een stuk gespeeld maar ik kom niet verder aangezien ik nooit met meer dan 4 vingers heb leren spelen.
    http://www.freewebs.com/infinityex/Tsubasa%20Chronicle%20-%20I%20talk%20to%20the%20rain.pdf
    Hoe worden de hogere noten gespeeld? Als het ware heb je "8" vingers nodig, en moet je je hand dus lager verschuiven maar ik heb geen idee waar precies ik ze moet plaatsen.

    Ik heb geprobeerd op mn viool de posities te markeren met een witte stuk tape (schaadt viool niet) maar ik ben bang dat ik het fout heb gedaan aangezien ik niet meer ruimte heb voor de "9e" vinger. (Of hoe je dat ook noemt.

    Heb nergens op internet kunnen vinden hoe ik nu verder moet en heb geen lessen meer, anders had ik het wel een leraar gevraagd. Kan iemand mij hiermee verder helpen?

    Alvast bedankt!
     
  2. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Voor een 5e vinger kun je je eerste vinger op de plaats zetten waar je normaal de 3e vinger zet. Dat is de 3e positie. Zou kun je dan met je tweede vinger (middelvinger) de 4e vinger spelen, en met je 3e de 5e vinger. En met je pink natuurlijk de 6e vinger.
    Het vereist alleen wel voldoende oefening. Het is in het begin moeilijk om de tonen zuiver te krijgen. Daarna kun je nog hoger gaan, en ten slotte bereik je de 9e vinger.
    Het is in het begin inderdaad aan te raden om tape of een stikkertje op de toets te plakken.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt,

    kees
     
  3. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Dankjewel!!!

    Ik ga gelijk aan de slag! :D
     
  4. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Zou iemand misschien een foto kunnen plaatsen met hoe de posities er uitzien met de vingers erop? Dan heb ik namelijk een idee of ik het wel goed doe. Heb het idee dat ik het mezelf verkeerd aan ga leren.

    Alvast bedankt.
     
  5. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Oef, ik kan er geen foto over vinden. Ik zal eens kijken of ik er een foto van kan maken. Positiespel is dan ook niet iets dat je in een paar weken kan. Ik heb er 3 jaar over gedaan voor ik het perfect deed (volgens mijn vioolleraar).
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Beste Shia,

    Helaas is de grote meerderheid van ons gezegend met een duim en vier vingers. Het zij zo.
    Wat jij bedoeld is gewoonweg de hogere noten spelen of te wel het positiespel.
    Eigenlijk is het heel eenvoudig.
    Laten we beginnen op de G-snaar, de dikste van allemaal, los gestreken beginnen we met de “ “g”, dan volgt met de vingers op de toet de “a”, de “b” de “c” en dan komt de “d”, de volgende snaar. ’t Is gewoon een kwestie van vinden waar ze zitten..
    Wil je beginnen met de “b” of de “c” dan zet je je vinger of verplaats je je vinger naar het punt op de toets waar de toon/noot zich bevind en ga je eigenlijk gewoon verder.
    Letwel dat naarmate je dichter bij de kam komt de afstanden van hele en halve noot/secunde ook dichter bij elkaar komen te staan en dat het voor de vingertjes steeds moeilijker wordt om precies de goede positie op de toets te vinden.

    Kort samengevat gaat de eerste vinger gewoon opschuiven naar de positie van de middel of ringvinger, dit moet je wel heel snel kunnen dus veel oefenen.

    Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

    Remi
     
  7. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Dankje, dit wist ik ook wel maar ik zou graag zeker willen zijn of ik het wel goed doe. Normaal bespeel ik bes instrumenten dus is het moeilijk te horen of ik de hogere noten op de viool wel goed speel.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Heb je hier wat aan? ;)

    posities



    Frits
     
  9. Shia

    Shia

    Lid geworden:
    27 aug 2008
    Berichten:
    63
    Ja! Dat is wat ik zoek.
    Of in ieder geval zoiets http://www.violinonline.com/images/fingerboard.gif

    Bedankt!
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Ik dacht bij het lezen van het onderwerp, dat we iemand hadden die meer dan vier vingers had. Dat was dus niet zo! Blijkt kwestie van taal te zijn. :)

    Frits
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Beste Shia,

    Als je zuiver wilt leren spelen in verschillende posities leer je dit beter/sneller aan de hand van een specifiek boek in plaats van een stuk waar ze toevallig in voorkomen.

    Een tip waar je misschien iets aan hebt: [website op verzoek verwijderd]
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.280
    Homepage:
    Een goed boek in combinatie met een goede docent (of omgekeerd) lijkt me het beste! ;)

    Frits
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Een goede docent zoeken (die vanuit de opleiding kennis heeft van de verschillende lesmethodes) is sowieso een goed advies, wat helaas veel mensen niet opvolgen.
     

Deel Deze Pagina