Viool stemmen via internet??

Discussie in 'Viool' gestart door Hans53, 30 aug 2017.

  1. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Mijn vraag....is er een eenvoudig programmaatje op internet waar de vier

    standaard geluids-fragmenten staan voor het stemmen van mijn viool?

    Ik ben er wel eentje tegengekomen, maar die deed er gelijk [ voor mij ] zeer

    uitgebreide berekeningen van frequenties en kwinten en nog meer van die kreten

    waar ik zeer van schrik als beginner :eek:

    Ook lees ik hier dat je de A via een stemvork doet en de andere drie daarop aanpast.

    Maar als ik geen idee van de hoogtes van die andere drie heb, hoe moet ik dat dan aanpassen??

    Ik weet het.....het is weer een heel erge beginners-vraag, maar ik stel hem lekker toch :p

    Is er dus een EENVOUDIG programmaatje op internet met de vier tonen???

    ---
     
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Daar heb je prima apps apps voor, voor op je telefoon :)
     
  3. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Ik heb gewoon een PC in huis en GELUKKIG !!! geen telefoontje

    met internet er op :cool::cool:

    [ wel een mobieltje natuurlijk alleen voor noodgevallen onderweg ]

    ---
     
    Muzirene vindt dit leuk.
  4. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
  5. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Bedankt...ik ga ze alle drie bekijken!

    ---
     
  6. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Ik heb ze gelijk bekeken en zijn erg goed.

    Hier kan ik zeker wat mee ;)

    ---
     
  7. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik wil me niet met je bemoeien Hans maar loop je niet wat hard van stapel. Je viool is nog niet eens schoon, er moeten zelfs nog andere snaren op, en nu begin je al over stemmen van het instrument, waarvan je niets eens zeker weet of je er wel op gaat spelen. Trouwens als je nog nooit een viool in handen hebt gehad moet je stemmen ook gewoon leren.

    Leerlingen wordt vaak aangeraden om met een stemfluitje te beginnen, later kunnen ze eventueel andere vormen van stemmen toepassen.
    Dus ik zou als je zover bent een stemfluitje kopen, want nieuwe snaren zakken nogal snel en een stemfluitje heb je tenminste altijd bij je, en ben je niet afhankelijk van de media.
     
  8. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    :D:D Iedereen denkt altijd dat ik erg hard van stapel loop als ik mij ergens

    in verdiep, maar zo ben ik nu eenmaal.

    Als iets mij enorm boeit, ga ik er helemaal voor en wil dan in heel korte tijd

    heel veel dingen lezen - luisteren - kijken.

    Vandaar dat ik waarschijnlijk ook een heel erg brede algemene kennis heb over

    zeer veel onderwerpen :rolleyes:

    Ik stort mij altijd volledig op een nieuwe uitdaging - hobby etc etc...

    Ik ben nog zeker niet aan het stemmen toe, maar ik ben alvast info aan het verzamelen

    voor straks als ik er aan toe ben ;)

    -----
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Misschien ga je dan ook nog wel violen bouwen.
     
  10. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dat was vroeger, Tobias......

    Tegenwoordig stemmen de meeste beginnende leerlingen met een app op de telefoon of een stemapparaatje. Pas later ga je op gehoor stemmen.
    Zulke apparaatjes zijn prima te gebruiken: https://www.lidl-shop.nl/Sheffield-...KG2q8X6S5pEXFZ-g9MJD6_oaXao_M0jEaAvF0EALw_wcB
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Gewoon een stemvork. Kost geen fluit (< €5,=) en je leert in korte tijd je muzikale gehoor te ontwikkelen.
    Ga je je eenmaal verlaten op elektronische speeltjes, dan schakel je je eigen gehoor uit en dat is toch echt het beste meetinstrument.
     
  12. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    ---
    Bedankt voor die link Irene, maar ik ga het eerst eens proberen, als ik

    zover ben, met de linken die hiervoor staan.

    Zij geven een duidelijke richtlijn voor de toon [ dacht ik :rolleyes: ]

    @ Frits...een stemvork is wel leuk, maar dan kan ik één snaar stemmen maar

    als ik niet een beetje een idee heb hoe dan de andere drie daarop moeten klinken,

    schiet ik helemaal niets op :(

    Begrijp je wat ik bedoel??

    ---
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik begrijp je heel goed Hans. Maar je denkt dat je met een stemvork slechts één snaar kunt stemmen en daar gaat het mis. Want de andere drie snaren kun je van die A (440 Hz) afleiden, tenminste met wat training in het begin. Dat is nu juist zo leuk met zo'n stemvork! Als je weet hoe een kwint dient te klinken ben je voor de rest van je leven klaar en geheel onafhankelijk van welk elektronisch apparaat dan ook!!
     
  14. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Dat ligt toch echt helemaal aan jezelf. Ik ben ook begonnen met stemapparaatje, maar ben zo snel mogelijk ook met mijn oren gaan stemmen (en dan in het begin nog checken met dat apparaatje of ik het goed had gedaan).
     
  15. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Veel mensen stemmen op het gehoor, maar jij kan dus met je oren stemmen Irene, wat leuk.
     
  16. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Leuk hè. Kan jij ook leren. Ik zal een workshop organiseren. Met Sinterkerst. Inschrijving is geopend.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Maar nu even alle gekheid op een stokje: hoe eerder je leert met een stemvork te stemmen, des te beter je je gehoor gaat ontwikkelen.
    Alleen heb je wel even een docent nodig die je dan erop wijst hoe je bij elke volgende snaar te werk gaat. Waar leg je je vinger en welke druk oefen je uit?
    Stemapparaatje of via internet of app of wat dan ook helpt je wel te starten met je instrument en hoe de snaren klinken als ze gestemd zijn. We gaan hier even niet praten over reine stemming of gelijkzwevende of noem er nog eens één. Je gaat gewoon maar eerst even met de toonhoogten van je hulpmiddeltjes aan de gang en in de loop van de tijd ga je leren stemmen zoals een violist dat hoort te doen.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Ik weet niet hoe jij je snaren stemt Marcelita, maar bij de losse snaren (ja, zo heet dat) hoeft men geen druk uit te oefenen met een vinger. Het stemmen gebeurt met de stemsleutels en/of met de fijnstemmers.
     
  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Frits, is dit niet een vraag naar de bekende weg?
    Nee, op stemsleutels en fijnstemmers hoef je geen druk uit te oefenen, maar er is in ieder geval bij cello wel een techniek hoe je vanuit de gestemde a-snaar de d-snaar stemt door je vinger op de juiste plek te leggen en dan de a en de d snaar aan te strijken en die moeten dan gelijk klinken en anders hoor je wat je aan de d-snaar moet doen. En zo ga je ook vanaf de d-snaar de g-snaar bijstemmen.

    Bij viool wordt die techniek niet gebruikt?

    Je kunt natuurlijk ook met strijkinstrumenten de naastliggende snaren aanstrijken (de a is dan al gestemd) en dan de klank van het accoord (de kwint) beoordelen en aanpassen.

    In alle gevallen is het wel belangrijk om tijd en moeite te investeren in het leren luisteren.
    En het gaat er nu even om wat je iemand adviseert die nog helemaal aan het begin staat en misschien alvast vertrouwd wil raken met hoe snaren horen te klinken als ze gestemd zijn.
     
    Hans53 vindt dit leuk.
  20. Hans53

    Hans53

    Lid geworden:
    24 aug 2017
    Berichten:
    124
    Dat is precies wat ik bedoel.....ik moet toch eerst leren wat de

    begin-waarden van de tonen zijn en daarna op gehoor etc etc verder ontwikkelen.

    ---
     

Deel Deze Pagina