Viool strijkstok richten

Discussie in 'Viool' gestart door Fred, 16 nov 2011.

  1. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Heeft iemand misschien ervaring met het richten van een kromme strijkstok ?
    Ik heb hier een best wel aardige stok (brasil) en is wat verbogen natuurlijk naar de verkeerde zeide.De beharing ziet er goed uit en zijn weinig of geen haren af en is netjes gemonteerd,daar zou het zo op het oog niet aan ligeen.
    Ik zou dat wel eens willen proberen.
    Mijn dank,gr Fred
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik heb een keer een goedkope stok die krom was recht gemaakt. Het was meer een soort experiment om te zien wat het effect zou zijn, dan een goede stok proberen te krijgen.
    Ik ben er van overtuigd dat het maken van een goede stok alles te maken heeft met ervaring. Want de kromming bepaalt in hoge mate de eigenschappen van de stok. Zo wordt een lichte stok met te veel kromming aan de punt (daar is 'ie het dunst) te springerig en moeilijk controleerbaar. Door de kromming van een dergelijke stok te herverdelen richting slof, kan de kwaliteit aanzienlijk worden verbeterd.
    De kromming wordt verkregen door de stok (zonder haar) over een niet-roetende vlam (spiritusvlam) te bewegen en te verhitten. Waar dan de juiste kromming moet komen hangt af van het stuk hout, de ervaring en kunde van de strijkstokkenmaker.
    Met veel moeite heb ik 8a9OJXpAm24[/media]]een filmfragment kunnen vinden. Wel aardig om te zien hoe dat in z'n werk gaat.

    Frits
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Trekt na een jaar weer krom.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Dat lijkt me stug, want iedere houten, handgemaakte strijkstok wordt handmatig voorzien van een kromming. Die kromming blijft net zo lang behouden totdat er een reden is die te gaan wijzigen. Wanneer jouw bewering juist zou zijn kan de strijkstokkenmaker er wel mee ophouden.

    Frits
     
  5. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    ehm, vermoedelijk gaat de vraag over het herstellen van de zijwaartse kromming en niet over de normale kromming.
    Fred, kan jij nog even een toelichting geven?
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    De vraag ging inderdaad over een bestaande stok die na verloop van tijd krom trekt. Die kun je corrigeren door die terug te buigen middels klemmen of een mal. Ook warmte helpt maar zoals ik al zei gaat het na een jaar weer terug.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @Geert,

    begrijp ik het goed dat volgens jou de correctie van een zijwaartse kromming na een jaar weer is teniet gedaan?
    Waarom is dat dan niet zo bij de in de lengterichting aangebrachte kromming?
    Ik denk eerder dat een strijkstok die in de zijwaartse richting bij het opspannen krom trekt, verkeerd behaard is óf al zoveel van de haren heeft verloren dat er geen balans meer zit in de verdeling van de spankracht. In de stok stelt zich dan een evenwicht in tussen veerkracht van de stok en de spankracht. Bij een te slappe -en dus goedkopere- stok treedt zoiets veel eerder op dan bij een juist gedimensioneerde stok.
    Na intensief spelen slijten de haren bij een strijkinstrument het meest aan één kant. Dat komt door de stand die de stok krijgt door de bespeler om een goed aangrijpingspunt te bewerkstelligen.

    Frits
     
  8. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    @Frits,

    Ik vroeg dit omdat mijn stokken de neiging hebben om een kromming te vertonen naar rechts (tijdens spelen richting toets)

    Ik was niet degene die het over een jaar had, dat was een opmerking van Chrish
     
  9. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    De stok had een zijwaartse kromming (het hout raakt dan de snaren), maar toch ook wel te weinig spanning. Inmiddels heb ik de zijwaartse kromming en de spanning weer helemaal goed gekregen. Dat ging eigenlijk vrij makkelijk. Aangezien de stok vermoedelijk vrij lang gespannen in een koffer heeft gelegen heb ik een hulpstuk gemaakt waar in ik de stok na het buigen, warm in klem heb gezet. Nou tot op heden ziet het er goed uit moet ik zeggen, hij speelt vrij redelijk.
    Hoelang hij goed zal blijven, ja dat is ook voor mij een vraag. Of hij jaren goed zou blijven betwijfel ik zelf ook wel.

    groet Fred
     

Deel Deze Pagina