Viool uit 'n besneeuwd marktkraampje in Praag... heeft wat TLC nodig!

Discussie in 'Viool' gestart door Marloes, 5 feb 2013.

  1. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Een vriend van mij heeft voor mij een viool meegenomen uit Praag.
    Er is al erg lang niet op gespeeld en er moet het een en ander aan gebeuren maar ik vermoed dat er een erg mooie klank in zit.

    Nu ben ik alleen zelf géén knutselaar en wil er toch even naar laten kijken. Er moeten sowieso nieuwe snaren op en ik wil de stemknoppen vervangen maar verder heb ik nog geen plan..of advies ontvangen.

    Ik probeer een idee te krijgen van wat er moet gebeuren en met welke kosten ik rekening moet houden. Wat dient er direct te gebeuren om hem speelklaar te krijgen, en wat zouden eventueel zaken zijn die wat vooruit geschoven kunnen worden?
    Het lukt me niet om foto's te plaatsen dus bij deze een link naar mijn Facebook album met enkele foto's van de viool.
    http://www.facebook.com/media/set/?set=a.535067686525119.124910.100000656780817&type=3
    Mocht de link niet werken, is het album wellicht makkelijk te vinden vanuit mijn profiel 'marloes van baren'.

    Ik weet trouwens dat labels doorgaans onbetrouwbaar zijn, maar vraag me ook af of die vlieger in dit geval ook opgaat?

    Mijn violen gingen vroeger altijd richting Bouman maar dat is helaas geen optie meer. Iemand suggesties?
     
  2. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    /mislukte poging enkele foto's hier direct te plaatsen... ;)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu is het gelukt!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ja, foto's plaatsen is niet echt handig op dit forum.*

    De viool lijkt me nog in redelijk goede conditie.
    Ik zou er inderdaad een viertal nieuwe stemsleutels in laten zetten want deze gaan nogal diep in de kast. De kam staat nu niet goed en ziet eruit alsof die vervangen moet worden. Een Wittner staartstuk met geïntegreerde fijnstemmers lijkt hier een 'must' in combinatie met een set nieuwe snaren. Voor circa €200,= is dit wel te realiseren, mits er geen andere zaken aan het licht komen.

    Ik ken TLC alleen vanuit de scheikunde: Thin Layer Chromatography, maar dat zul je niet bedoelen. :)
    Ik ben dus wel benieuwd naar de betekenis.


    * dit heeft betrekking op de oude software van vóór 2014! De huidige versie Xenforo van StrijkersForum heeft gebruiksvriendelijke methoden om foto's c.q. afbeeldingen te plaatsen.
     
  4. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Bedankt voor de snelle reactie!

    Ja, die afkorting is wellicht niet zo handig: Tender Love and Care :)

    Die kam staat inderdaad niet goed; daar begon ik 'm al aardig te knijpen dat ik er met een setje nieuwe snaren nog niet zou zijn ;)
    Ik heb geprobeerd wat te stemmen, maar alles draait weer even hard terug, vooral de G en de E.
    Het zal dus toch even sparen worden voordat ik weer kan spelen; zit nogal krap bij kas op dit moment. Met een beetje geluk wel dit voorjaar!

    En trouwens, wat betreft de afkomst: Is het aannemelijk dat de naam en het jaartal op het label kloppen, of is daar echt geen zinnig woord over te zeggen?
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    @Marloes,

    ik weet niet goed wat ik met de herkomst van het instrument aan moet. Te oordelen naar de lakkleur en de vorm vind ik het meer een Frans instrument dan eentje uit Tsjechië. Ik kan ook geen gegevens vinden over een ..lius Joseph Dvořák (kan de beginletters niet afleiden uit de afbeelding van het label). Het zou best kunnen dat het label klopt en dat het instrument is gebouwd in 1923. Misschien dat iemand anders hier nog iets over kan zeggen?

    Frits
     
  6. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Het is geen lelijke viool.
    http://www.sothebys.com/de/catalogues/ecatalogue.html/2011/musical-instruments-l11250#/r=/de/ecat.fhtml.L11250.html+r.m=/de/ecat.lot.L11250.html/5/
    dat is een mooi exemplaar, ik kon geen andere knappe vinden op google, wel een hele lelijke op ebay dat is duidelijk niet van dezelfde maker. Aan de hand van je foto's kan ik weinig beoordelen, ze zijn te donker en niet haaks genomen op de dingen die belangrijk zijn.
     
  7. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ow de naam op het label is Carolus (Karel) Joseph Dvořák; die eerste letters zijn ook alleen te lezen als je even op de foto klikt misschien.
    De aardige man heeft een tijd in Frankrijk gewerkt en is toen terug gegaan naar Praag; wellicht dat dat ook van invloed is? (Überhaupt gesteld dat het van zijn hand zou zijn. - ik weet het: toch een beetje dat 'tussen-kunst-en-kitsch-verborgen-schat-op-zolder-virus';)

    Ik ben ook benieuwd of er mensen zijn die nog wat meer weten dan wat ik tot nu toe heb kunnen vinden!

    Ow en nog een vraag aan jou Frits. Ik zag dat je op het forum een paar keer het Wittner staartstuk noemt; is dat een type, of een merk? En wat zijn zoal de (basis) opties en wat doet jou de voorkeur geven aan deze? Ik ben benieuwd; kan niet wachten tot ik kan gaan spelen! :)
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Volgens mijn grote boek:

    "Born 1887. Established at Prague. Son and pupil of Jroslav. Did considerable research work and his enlightened mind conceived all the countour beauties of a stringed instrument. Every detail of workmanship remarkably precise. Instruments much appreciated by the Czechs in particular."
     
  9. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ah, dank je Chrish ; ik zag nu pas je eerdere post. Ik twijfel of het echt die Carolus J. Dvorak is; durf niet te zeggen hoe banaal weinig deze gekost heeft ..

    Als betere foto's gewenst zijn: met een voorbeeld kan ik m'n best doen. Wat zou je beter willen bekijken?

    En heeft iemand trouwens ervaring met de zaak van Bouman, nu die door anderen is voortgezet?
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Marloes,

    in een ander forum stel je dezelfde vraag en ik denk dat de moderator die daar even moet weghalen omdat het anders een chaos wordt.

    Op de foto zie ik een staartstuk met drie fijnstemmers. Dat zijn metalen dingen en drie stuks maken qua gewicht een wezenlijk bestanddeel uit van het totaalgewicht van het ebbenhouten staartstuk. Dat heeft een -meestal- nadelige invloed op de klank. Bij een Wittner staartstuk

    [​IMG]

    zijn de fijnstemmers geïntegreerd in het staartstuk. Het staartstuk zelf en de fijnstemmers zijn gemaakt van kunststof, waardoor het totale gewicht binnen bepaalde grenzen blijft. Het staartstuk wordt meestal bevestigd met een nylon lus

    [​IMG]

    die middels een tweetal schroeven op de juiste afstand wordt gebracht. De lengte van de snaren tussen de kam en het staartstuk is van invloed op de klank en kan zelfs een wolftoon veroorzaken als die onjuist is afgesteld.

    In vroegere dagen had men voornamelijk darmsnaren op de viool en werd alleen voor de E-snaar een fijnstemmer gebruikt. De A-, D- en G-snaar laten zich namelijk prima stemmen wanneer die tenminste bestaat uit darmsnaren. Kunststof snaren kunnen worden fijn gestemd met een fijnstemmer, snaren met een stalen kern kunnen eigenlijk alleen maar goed worden gestemd met een fijnstemmer.

    Frits
     
  11. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    Ah bedankt! Ja in de andere thread ging het me meer om de link tussen het staartstuk en het type snaar: Of ik, mocht ik dus kiezen voor zo'n Wittner staartstuk het weer moet laten vervangen als andere snaren beter blijken voor de viool.
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Ja, ik. De zaak is voortgezet door een zoon en dochter en vorig jaar is mijn Bouman-barokstrijkstok door hen voortreffelijk gerestaureerd. Ik weet niet of ze het zelf doen, maar het resultaat was uiterst fraai: de oude ebben slof (die kapot was gegaan) en het oude ebben knopje zijn zeer deskundig vervangen door ivoor. De desbetreffende olifant was gelukkig al járen dood. ;)
     
  13. Marloes

    Marloes

    Lid geworden:
    10 okt 2012
    Berichten:
    48
    hahahah owww ik las het helemaal verkeerd: "olifant???? hoe kun je zo over m praten!?" ...maar ik snap t nu: ivoor, olifant, ivoor...

    Fijn om te lezen trouwens dat je er een goede ervaring had. Op de één of andere manier vind ik het wel leuk om nu zelf ook daar weer naartoe te gaan (sentiment) maar kwaliteit staat natuurlijk voorop.
     
  14. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Zoals de foto's op de link die ik je gaf.
     
  15. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Hoe is het met de viool Marloes? Lijkt me een leuk ding om speelklaar te maken namelijk (hoop zelf ook altijd nog zoiets tegen het lijf te loopen voor 50 euro :D ).

    Iig de stemsleutels, staartstuk en kinstuk in de prullenbak smijten. Ziet er niet uit. Vervangen door bijvoorbeeld zoiets als dit: http://link.marktplaats.nl/685018455
     
  16. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Een heel slecht advies Elman: stemsleutels vervang je niet zomaar even zelf. Het aangegeven tuig is bovendien voor een altviool en wie wil er nu eigenlijk zo'n kitscherige gouden Lyra op zijn snarenhouder? Met de snarenhouder van de foto is niet veel mis; het is een Thomastik, (een model dat weliswaar nog steeds gemaakt wordt maar door de concurrentie van Wittner wat is weggedrongen) zij het dat de aanhangsnaar te lang is afgesteld.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Welke foto bedoel je?
    Die van #10 is een echte Wittner!
    Een exemplaar van het merk Thomastik ziet er heel anders uit:

    [​IMG]
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Precies, de 2e foto uit post nr.2, onmiskenbaar een Thomastik. En hoe een wittner eruiziet weet ik écht wel! :rolleyes:
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Dat jij dat weet daar twijfel ik niet aan. Het kan niet iedereen duidelijk zijn om wélke foto het zou gaan. Ik hoop dat de verschillen nu voor een ieder duidelijk zijn.
    Daar ging het me om en niet om te testen of jij de verschillen wel kende.
     
  20. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Gaat me niet precies om welke uitvoering maar het idee. Namelijk bij vioolbouwer naast goede kam en nieuwe snaren ook ebbenhouten stemsleutels, staartstuk (met 1 fijnstemmer) en Guarneri kinhouder (ook zwart ebbenhout) erop laten zetten. Estetisch vele malen mooier dan wat er nu allemaal op zit.

    Zoiets krijg je dan: http://www.corilon.com/shop/en/item1259_1.html
     

Deel Deze Pagina