viool van de rommelmarkt.

Discussie in 'Viool' gestart door wil peerboom, 21 okt 2023.

  1. wil peerboom

    wil peerboom

    Lid geworden:
    21 okt 2023
    Berichten:
    4
    hallo ,ik ben nieuw hier. Ik heb een viool meegenomen van de rommelmarkt.
    Medio Fino staat binnenin. Ze is zwart gelakt,lijkt me niet origineel.
    Ik heb al begrepen dat het een middelmatig merk is.
    vraag..is deze viool nog te redden,is ze het redden waard? DSCF8948+ (Groot).jpg
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Doordat de lak bijna zwart is, bemoeilijkt dat een visuele beoordeling. Het lijkt wel alsof deze viool is overgelakt. Is de lengte werkelijk 33 cm? Dan is het een 3/4-viool. Het bovenblad is nogal grof-nervig.
    Of deze viool te redden is, was de vraag. Tja, te redden van wat? Als het instrument verder goed in elkaar zit en er ook geen scheuren in zitten, de stapel op z'n plek staat en de stemschroeven goed passen, kunnen er snaren op gespannen worden nadat er een kam op is gezet. Maar ja, die moet passen en om dat voor elkaar te krijgen kost dat geld. Als u dat er voor over heeft zal er geluid uit komen.
    Mochten er enige mankementen zichtbaar zijn, dan zou ik er geen geld aan uitgeven dat te verhelpen, want meer dan een tientje is de viool niet waard.
     
  3. wil peerboom

    wil peerboom

    Lid geworden:
    21 okt 2023
    Berichten:
    4
    Dank voor uw reactie..overgelakt, lijkt mij ook.....geen scheuren, stapel ligt er los in, stemschroeven passen goed,...en ja ik heb er een tientje voor betaald....grtz Wil.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Of die stemsleutels ook goed functioneren moet ik nog zien. Overgelakt: zeker! Erger nog eerst kaal geschuurd! Het bovenzadel is knutselwerk.
    Dirk Jan (zie een ander onderwerp hier) wil hem vermoedelijk graag overnemen voor €12,50 voor zijn volgende project ;)
     
    Dirk Jan vindt dit leuk.
  5. wil peerboom

    wil peerboom

    Lid geworden:
    21 okt 2023
    Berichten:
    4
    € 12,50 is niet veel geld voor een snaarhouder, 4 nieuwe stemsleutels en misschien de toets (moeilijk te zien op deze foto) met de rest heb ik toch ook wel moeite Bert.
    Wil, ik zou hier sterk over denken om er maar een muurhanger van te maken (decorstuk)
    laten repareren mits het bovenblad nog goed is (als er al iemand mee wil beginnen) zal duurder zijn dan een gemiddelde nieuwe beginners viool, voor een pro zitten hier al dagen werk in zo niet weken.

    Ben je zelf handig en wil je het goed doen ben je zeker langer bezig.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2023
  6. wil peerboom

    wil peerboom

    Lid geworden:
    21 okt 2023
    Berichten:
    4

    Dirk...dank voor je reactie...ja ik ben handig....en tijd heb ik zat...dus zal ik ze zeker zelf opknappen...
    het wordt natuurlijk geen concertviool,maar iets leuks zal het zeker worden....en ik leer nog iets bij. ...groet Wil.
     

Deel Deze Pagina